Författare Ämne: Två x rött på blått (Bilder)  (läst 1149 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4645
SV: Två x rött på blått (Bilder)
« Svar #15 skrivet: 26 september 2019, 18:51:30 PM »
Kan någon på forumet tala om vilken skillnad det är mellan än röd och blå SL ledvagn, mer än 2 olika färger?

Vanligtvis är det lite högre utrustningsnivå på de blå, men långt ifrån överallt. På 639 är det t.ex fällbara ryggstöd på de röda bussarna, vilket de blå på 677 saknar. Därutöver har bägge typerna läslampor, gardiner, usb-uttag för laddning samt wifi ombord. Medan fordonen på många andra blå linjer i princip är vanliga stadsbussar.

Den blå färgen är egentligen mestadels till för att resenärerna tydligt ska kunna skilja stomlinjerna från den vanliga röda trafiken. Varför detta nu är så viktigt egentligen. Det är ju knappast något som resenärerna efterfrågat.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3254
SV: Två x rött på blått (Bilder)
« Svar #16 skrivet: 26 september 2019, 19:10:55 PM »
Vanligtvis är det lite högre utrustningsnivå på de blå, men långt ifrån överallt. På 639 är det t.ex fällbara ryggstöd på de röda bussarna, vilket de blå på 677 saknar. Därutöver har bägge typerna läslampor, gardiner, usb-uttag för laddning samt wifi ombord. Medan fordonen på många andra blå linjer i princip är vanliga stadsbussar.

Den blå färgen är egentligen mestadels till för att resenärerna tydligt ska kunna skilja stomlinjerna från den vanliga röda trafiken. Varför detta nu är så viktigt egentligen. Det är ju knappast något som resenärerna efterfrågat.
Det är vedertaget att stomlinjer skall profileras så att resenärerna lätt kan se att det inte är en vanlig busslinje.
Däremot har det blivit lite knepigt i Stockholm där alla vill ha nära till bussen när de skall åka, men helst inte annars.
Detta har gjort att dagens stomlinjer inte skiljer sig så mycket mot övriga linjer som tanken nog var från början.
I City var tanken att bussarna skulle gå i egna körfält på i princip alla gator där det drogs en stomlinje och alla trafiksignaler skulle prioritera bussarna i korsningar så bussarna inte skulle bli stående.
För att få upp snitthastigheten skulle ett antal hållplatser hoppas över eller tas bort helt.
Inspirationen kom från BRT-system i andra storstäder i världen.
Sedan lade sig verkligheten i planeringen och det blev ett slags "BRT-lite" med prio i de flesta korsningarna, men inte alltid egna körfält.
Efter några år kläcktes idén om att introducera stomlinjer även i förorterna.
Där var dock tanken att linjerna främst skulle förbinda olika spårsystem med varandra och på så sätt skapa nya tvärförbindelser.
Dessa linjer har idag oftast linjenummer i 17X-serien.
Sedan kom någon på att man kunde göra stomlinjer även av vissa pendlarlinjer, hur tankegångarna gick i de fallen vet jag dock inte.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3190
SV: Två x rött på blått (Bilder)
« Svar #17 skrivet: 28 september 2019, 11:43:33 AM »
Kan någon på forumet tala om vilken skillnad det är mellan än röd och blå SL ledvagn, mer än 2 olika färger?

Inga alls längre.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4645
SV: Två x rött på blått (Bilder)
« Svar #18 skrivet: 28 september 2019, 11:46:37 AM »
Inga alls längre.

Som sagt beror det på hur avtalen ser ut. Alla blå bussar i Norrtälje trafikområde har wifi och usb-uttag för laddning. Men detta har även de röda bussarna som är mer eller mindre öronmärkta för röda 639 (och bara dessa röda bussar), så gränserna är inte helt logiska.

Utloggad Oskar A

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1786
    • Upplandsinfo
SV: Två x rött på blått (Bilder)
« Svar #19 skrivet: 29 september 2019, 10:21:51 AM »
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/