På Kvarnholmen 1988

Startat av Hasse L, 19 september 2019, 15:56:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



GRB 688 - Scania CR111 1977 - SL H59A 5248.


Leyland

Tack för trevlig bild Hasse. Ca fyra månader kvar för linje 79 (denna gång).

david96

Gick bara linje 79 mot Kvarnholmen?

Mikael T Nilsson

Tack för en härlig bild! Linje 79 med denna linjesträckning infördes 1986 om jag minns rätt.
Även linje 53 gick till Kvarnholmen denna tid, som svar på Davids fråga.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

david96

En fråga till. Är 79 en rusningslinje?

Mikael T Nilsson

Citat från: david96 skrivet 19 september 2019, 20:44:02 PM
En fråga till. Är 79 en rusningslinje?

Ja, det stämmer. Jag har för mig att den ersatte högtrafikturer på linje 66 som under rusningen förlängdes till Kvarnholmen eller Henriksdalsberget.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leyland

Citat från: david96 skrivet 19 september 2019, 20:44:02 PM
En fråga till. Är 79 en rusningslinje?

Var... en rusningslinje 1986-1988

david96

Nu går det en busslinje 402 från Kvarnholmen som idag.

Ted Selander

Ingen buss, men i anslutning till ämnet - bilden visar SL-linje 80 Sjövägen angöra Kvarnholmen. Linjen trafikeras av ett brokigt tonnage. Stockholms ström 3 från 1907 fotograferad från Kung Ring, blott fem år äldre.
Jag gick i land, men väl uppe på Kvarnholmsvägen hade jag svårt att orientera mig. Möjligen ligger det nu ett "Kvarnholmens centrum" där stadslinjerna vände förr. Foto 26/8 i år.


Hasse L

Citat från: Ted S skrivet 20 september 2019, 07:38:24 AM
Ingen buss, men i anslutning till ämnet - bilden visar SL-linje 80 Sjövägen angöra Kvarnholmen. Linjen trafikeras av ett brokigt tonnage. Stockholms ström 3 från 1907 fotograferad från Kung Ring, blott fem år äldre.
Jag gick i land, men väl uppe på Kvarnholmsvägen hade jag svårt att orientera mig. Möjligen ligger det nu ett "Kvarnholmens centrum" där stadslinjerna vände förr. Foto 26/8 i år.


Om man tittar ut från den övre entrén till Kvarnholmens centrum - vid konditoriet - så blir vinkeln mot hållplatsen ungefär samma som bilden uppvisar, fast avståndet till bussen skulle vara 50 meter längre.
/Hasse

Tom Hallström

 Vad roligt att direkt hitta ett inlägg om Kvarnholmen.
Jag forskar just nu lite om trådbusstrafiken. Tyvärr är
Kooperativa förbundets arkiv på väg till Centrum för
Näringslivshistoria, så jag får vänta lite.
Jag har sett att det funnits tvivel på att linjen passerade
Danviksklippan, men det gjorde den. Jag ska nu försöka
lägga in ett utdrag ur Teknisk Tidskrift från 1944. Vi får se
om jag lyckas.
Nej, får fundera på detta senare.

Tom Hallström




Tom Hallström

Hej och tack Peter! Jag kände till listorna, men de är intressanta
och väcker nya frågor. T.ex. bussarna med ASJ-karosser. Enligt
den stora boken "Linköpingskarosser" levererades A470 och A471
1946. Se den krockade A470 på sid 144 och titta sedan på sid 234
där samma buss kommer till Anders Haraldsson i Rystad år 1988!
Finns den kvar?
Det stora antalet dieselbussar de köpte genom åren, var linjenätet
större än elnätet?
Reo-bussen finns det ett foto på i boken "Kvarnholmen - en unik historia.
Mvh Tom