Hjälp med felsökning hastighetsmätare samt glasrutor till Volvo B10M från 1992

Startat av pqb, 17 september 2019, 18:29:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pqb

Hej! Hoppas att detta inte är fel delforum för en bussteknisk fråga.

Jag har hand om en orkesterbuss på KTH i Stockholm, och under våren har vi drabbats av ett och annat.

Vi börjar med glasrutor. Vi har fått två sidorutor krossade, och jag hade ett par på gång från Hölö-skroten. Dock tabbade de sig och skrotade hela bussen utan att plocka ut rutorna! Så jag undrar om det finns andra skrotar i Mellansverige som jag skulle kunna ringa och se efter om det finns passande bussar att ta ifrån? Karossen är Säffle 2000.

Sedan så har vi ett mystiskt fel: Varken hastighetsmätaren eller TELMA:n fungerar. Jag tror att det beror på att signalen från varvtalsgivaren i växellådan inte kommer fram. Vi bytte givaren förra året, och vår växellåda (EGS) fungerar fortfarande, så jag tror inte att det är själva givaren det är fel på. Har någon något tips på felsökning här? Hur är signalens väg i bussen?

Med vänlig hälsning
Johan


Lars-Håkan_E

Glasrutor=säkrast är kanske att kolla med något av demonteringsföretagen i Estland som köpt mängder med dessa.

Hastighetsmätaren=Är det vajer eller elektrisk överföring på den årgången? Var så länge sedan man pulade med dessa, är det elektrisk är det bästa att mäta kablaget så det inte är brott någonstans.

pqb

Hastighetsmätaren är elektrisk. En givare som mäter varvtalet på kardanaxeln efter växellådan, och denna impuls går sedan vidare till växellådans elektronik, hastighetsmätare och TELMA-bromsen. I vårt fall kommer den bara fram till växellådans styrelektronik, så någonstans på vägen är det stopp! Ja, vi får väl försöka att följa kablarna.

Det vore enklare att få fram ett par rutor i Sverige, men finns det inte är kanske Estland ett alternativ. Där finns väl de här bussarna fortfarande i trafik?



Lars-Håkan_E

Citat från: pqb skrivet 17 september 2019, 20:03:57 PM
Hastighetsmätaren är elektrisk. En givare som mäter varvtalet på kardanaxeln efter växellådan, och denna impuls går sedan vidare till växellådans elektronik, hastighetsmätare och TELMA-bromsen. I vårt fall kommer den bara fram till växellådans styrelektronik, så någonstans på vägen är det stopp! Ja, vi får väl försöka att följa kablarna.

Det vore enklare att få fram ett par rutor i Sverige, men finns det inte är kanske Estland ett alternativ. Där finns väl de här bussarna fortfarande i trafik?

Ohm mät eller "summra" kablaget så hittar du/ni var det är avbrott.

Många liknande bussar gick ju som reservdelslager österut och även om antalet i trafik inte är många idag finns det nog delar kvar.
Mät rutorna och hör efter vad som finns, vissa rutor var olika stora beroende på bussens axelavstånd och dörrkonfiguration,(det senare för dörrsidan)

pqb

Jo jag tackar! Jag fick gå runt bättre delen av en timme på skroten för att hitta rutor med rätt mått!