Några bilder från Amsterdam - september 2019 (Scania, Volvo, Mercedes, VDL)

Startat av Mikael T Nilsson, 13 september 2019, 17:27:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep över R-Netbussar i Amsterdamtrafiken. Först en VDL-boggivagn, Connexxion 3496, som strax ankommer centralstationen i Amsterdam.



En Volvo från Arriva dök upp vid Schiphols flygplats, inv.nr. 7749.



12-meters-Scania EBS 4040 har precis lämnat centralstationen.



EBS 1018, en Scania Omnilink II ledbuss ankommer strax centralstationen.



En VDL el-ledbuss på samma ställe.
En



En Mercedes "boggi-led" eller kanske "led-boggi" vid Schiphols flygplats.


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Tycker aldrig jag ser repor på holländska bussar. Hålls dom efter bättre? Högre krav på förare?

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 14 september 2019, 04:37:34 AM
Tycker aldrig jag ser repor på holländska bussar. Hålls dom efter bättre? Högre krav på förare?

Hej,

Ja, nu när du säger det så ser jag att det verkligen är så. Jag har nu gått igenom "fotoskörden" från veckans Amsterdamresa och samtliga vagnar ser väldigt fräscha ut utvändigt, även de som gick i innerstadstrafiken (GVB). Intressant! Huvudmännen kanske ställer högre krav på att hålla fordonen i gott skick.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 september 2019, 12:19:23 PM
Hej,

Ja, nu när du säger det så ser jag att det verkligen är så. Jag har nu gått igenom "fotoskörden" från veckans Amsterdamresa och samtliga vagnar ser väldigt fräscha ut utvändigt, även de som gick i innerstadstrafiken (GVB). Intressant! Huvudmännen kanske ställer högre krav på att hålla fordonen i gott skick.

Ja, nått är det. Ser klart mycket bättre ut.

virtual1

Trevliga bilder, men färgsättningen med svart på sidorna och rött fram ser ju bara för taskigt ut :-/

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 16 september 2019, 08:56:32 AM
Trevliga bilder, men färgsättningen med svart på sidorna och rött fram ser ju bara för taskigt ut :-/
Jämtland med sitt svarta fram och bak, är det bättre ?


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 16 september 2019, 08:56:32 AM
Trevliga bilder, men färgsättningen med svart på sidorna och rött fram ser ju bara för taskigt ut :-/

Tack så mycket. Kontrasten blir lite speciell med det klara röda i fronten och de mörka sidorna.
Blekingetrafikens variant är något mjukare med röd front och sidor i ljus-/mellangrått.

Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2019, 09:07:10 AM
Jämtland med sitt svarta fram och bak, är det bättre ?


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jag minns inte hur Jämtlands färgsättning ser ut. Blir det för stor kontrast mellan mörka och ljusa färger ger det ju ett speciellt intryck.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2019, 09:07:10 AM
Jämtland med sitt svarta fram och bak, är det bättre ?


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Öh, nej, ser ut som skit i båda fallen. Svart hör sällan hemma på en buss om den inte är helsvart, svart är ingen bra komplementfärg oftast. Funkar om den accentuerar (som en enstaka linje eller ovanför fönster eller så) - men annars är det svårt att få till det bra.