Status Keolis 15xx Stockholm City

Startat av DL, 12 september 2019, 10:03:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Peter Rost

Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 16 september 2019, 10:25:17 AM
Hej alla

Hur är det med Scania 6045-49, är dom også kommet til Stockholm og var.

Svenn Erik

6045-6049 kommer att placeras i Nacka/Värmdö (Sthlm).

//Peter

Ivo

Igår 17 september var 1554 klar utvändigt lackad & numrerad. Men trafikstart har jag tyvärr ingen info om.
Ivo

homer

Citat från: Peter Rost skrivet 18 september 2019, 07:54:15 AM
6045-6049 kommer att placeras i Nacka/Värmdö (Sthlm).

//Peter

Dom är skriva på "fleet" har du någon källa på att dom ska till nacka/värmdö? vad jag vet finns de inga bussar som ska bytas ut i närtid, möjligt så klart att de blir trafikutökningar i December...

Ted Selander

Den tog mig med överraskning i tisdags, 8/10, Keolis 1554 vid S:t Eriksplan. Bilden är på gränsen till publicerbar, men den är ju en "first".

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 11 oktober 2019, 02:58:58 AM
Den tog mig med överraskning i tisdags, 8/10, Keolis 1554 vid S:t Eriksplan. Bilden är på gränsen till publicerbar, men den är ju en "first".


Kul! Tack för denna bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Robert Brink

Och åter får SL en Blåbuss med dörrpar längst bak, senast var Omnicity vagnarna. Fördelen är att folk vågar stå hela vägen bak, i nuvarande utförande stannar folk vid sista dörrparet och blockerar. Nackdelen är förstås att det blir något mindre sittplatser.

//R

Mr.Omsi

Ser även ut att ha "gamla" typsnittet på skyltningen

iBear

Citat från: homer skrivet 18 september 2019, 16:59:04 PM
Dom är skriva på "fleet" har du någon källa på att dom ska till nacka/värmdö? vad jag vet finns de inga bussar som ska bytas ut i närtid, möjligt så klart att de blir trafikutökningar i December...

Åtminstone två står nu SL-lackade (röda) vid Charlottendalsgaraget.

homer

Citat från: Robert Brink skrivet 12 oktober 2019, 22:34:49 PM
Och åter får SL en Blåbuss med dörrpar längst bak, senast var Omnicity vagnarna. Fördelen är att folk vågar stå hela vägen bak, i nuvarande utförande stannar folk vid sista dörrparet och blockerar. Nackdelen är förstås att det blir något mindre sittplatser.

//R

skulle kanske vara smart att beställa ledbussar med dörrkonfiguration 2+2+0+2, alltså man skippar 3:e dörren men har den fjärde

AO

Citat från: homer skrivet 15 oktober 2019, 15:49:31 PM
skulle kanske vara smart att beställa ledbussar med dörrkonfiguration 2+2+0+2, alltså man skippar 3:e dörren men har den fjärde

Den konfigurationen hade många av Uppsalas Neoplanledvagnar. Upplevde som passagerare att det blev ett bra flöde genom bussen.

Nisse Bökelund

 I så fall ser det ut att bli ganska långt avstånd mellan dörrpar 2 ock 4, i händelse
av evakuering.Vid t,ex brand så tror jag att paniken sprider sig ganska snabbt.
Visserligen svänger bussen på bilden så avståndet ser kanske längre ut än var det är.
Jag vill dock påpeka att jag inte sett bussen från insidan.


DL

Att ha 2-2-0-2 dörrar går ju inte om man har barnvagnsplats i släpet så det är ju helt uteslutet.

Kvarne

1547 sågs igår på 3an....Även 1548 skall enl uppgift vara ute i trafik.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Gelin

1547 gick mycket riktigt på trean igår, jag har även siktat 1548 på tvåan tidigare i veckan.

1547 passerade mig bakifrån vid St Eriksplan igår, men tyvärr var inte mobilkameran så snabb att jag kunde ta några vettiga bilder på den.
Jag bifogar dock den enda bild som blev någorlunda användbar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


DL

Härligt, synd att inte alla innerstadsbussar har denna dörrkonfiguration.