Busstrafik mot Polishögskolan

Startat av david96, 11 september 2019, 14:37:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

david96

Hej, jag ska berätta om bussträckan mellan Ulriksdals Station-Polishögskolan i Solna.
Vet ni vilken år bussträckan som startades innan den lades ned i fjol(2018)?

Buzzlover

Tror dock inte den har lagts ner, förr så har man stängt av trafiken dit pga läget i landet osv men hållplatserna är kvar där inne (passerar där dagligen) så jag skulle gissa att den är borttagen på obestämd tid, hittar iallafall inget på att de ska lagts ner men än att hållplatserna försvunnit ur 503:ans tidtabell.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

david96


Buzzlover

Citat från: david96 skrivet 14 september 2019, 15:19:40 PM
Vilket läge i landet?
Förut har bussen inte kört in där när t.ex Terrornivån höjts.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

david96

#4
Jaså.
Så vilket år startades busstrafiken mot Polishögskolan?

Larmal

När jag gick där 1975 så fanns en linje från St Eriksplan till polisskolan. Denna stannade inne på området. När tunnelbanan till Bergshamra blev klar kördes en linje från Bergshamra till Polishögskolan, som den bytt namn till, och vidare till Ulriksdals syn och omvänt. Numera är Ulriksdals polishögskola bara till för vidareutbildning. Grundutbildningen i Stockholm är flyttad till Södertörns högskola helt och hållet sedan 2018

david96


Larmal

Kommer tyvärr inte ihåg. Kördes med Büssing från St Eriksplan så jag tror det var innerstadsnummer

Nico

Kollade med en tidigare kollega som menade på att även linje 501 gått dit. Sedan bör det ha funnits busstrafik till området även när det var militären som höll till i Sörentorp, dvs. före 1970. Polishögskolan hade ju även viss verksamhet kvar i Ingenting fram till typ 76-77 så frågan är hur stort behovet av buss var under tidigt 70-tal?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Larmal

501 känns bekant. Borde varit den linje jag åkte från och till St Eriksplan 1975. Det andra alternativet var 607 men då till Norra grinden och inte in på området.

david96

Har ni bild på bussen som gick mot Polishögskolan innan den drogs in för all busstrafik?

virtual1

Citat från: david96 skrivet 17 september 2019, 16:06:32 PM
Har ni bild på bussen som gick mot Polishögskolan innan den drogs in för all busstrafik?

Drogs bussen in för all busstrafik????

Nico

Senaste linjen som gick där var 503. Har för mig att det bara var häromåret den ändrades så att de turer som tidigare gick in på Polishögskolans område nu vänder vid Ulriksdals begravningsplats. Skälet var väl just att man inte ville ha in bussen innanför skalskyddet.

Behovet var även litet då själva Polishögskolans område ändå har bra kollektivtrafik genom 178, 598, 607, 613 och 697 som angör hpl. Sörentorp i korsningen vid Polisvägen. 503 (fd 502 och före det 505X) har ändå mest funktionen att serva begravningsplatsen samt den närbelägna ridskolan med busstrafik.

I framtiden får man väl se vad som händer. Även Sörentorp är ju tänkt att omdanas till bostadsområde på sikt. Alltså när all polisiär verksamhet i området försvunnit. Man kan ju då tänka sig att någon busslinje kommer att dras genom området om och när det blir dags. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

david96

Vilket år startade busslinjen 505X?

Bussmicke

Citat från: david96 skrivet 11 september 2019, 14:37:56 PM
Hej, jag ska berätta om bussträckan mellan Ulriksdals Station-Polishögskolan i Solna.
Vet ni vilken år bussträckan som startades innan den lades ned i fjol(2018)?

Vad är det du ska berätta? Har bara sett frågor än så länge..


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.