Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973

Startat av Hasse L, 22 augusti 2019, 16:09:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

almeli


Hasse L

#31
Tack till Mikael T för bilden på 7993!

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån. Fotodatum rättat nedan!

ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.

Ulf Berlin

Verkligen läcker bild på 7993 :)
(...och endast ett litet diskret SL märke på grillen.)/Ulf

zjbus

Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 13:46:37 PM
Tack till Mikael T för bilden på 7993!

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån.

ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.
Tack för din trevliga bild på fd. SJ 0209.
Mvh zjbus

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 13:46:37 PM

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån.

ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.

Intressant bild! Bussfilen tycks ha gått rakt fram till skillnad från övrig trafik.
Men 23 nov är det väl knappast, med den grönskan.

Mvh Gunnar

Hasse L

#35
Citat från: Gunnar D skrivet 29 augusti 2019, 14:52:23 PM
Intressant bild! Bussfilen tycks ha gått rakt fram till skillnad från övrig trafik.
Men 23 nov är det väl knappast, med den grönskan.

Mvh Gunnar
September skulle det ha varit.
Rättar på en gång:

bjorn.lovdahl

Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 15:36:10 PM
September skulle det ha varit.
Rättar på en gång:


Intressant bild, antar att vägen i bild är det som idag är Mörbygårdsvägen medan man i bakgrunden ser "nya" E18, men att den inte ligger i sitt "nya" läge närmast fotografen

Gunnar Berglund

Citat
Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån. Fotodatum rättat nedan!
ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.

Tackar Hasse, CF:en rullar också på sista versen, såld i juli 1978. Den var väl enbart Danderydsbuss trogen?
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 augusti 2019, 14:05:40 PM
Verkligen läcker bild på 7993 :)
(...och endast ett litet diskret SL märke på grillen.)/Ulf

Ja, verkligen! Enda indikationen på att det är en SL-buss.  ;)

Citat från: zjbus skrivet 29 augusti 2019, 14:08:51 PM
Tack för din trevliga bild på fd. SJ 0209.
Mvh zjbus

Instämmer!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 augusti 2019, 16:22:12 PM


Instämmer!
Hej, du råkar inte ha någon bild på den när den var SJ Buss?
Mvh zjbus

Fredrik Gelin

Citat från: Hobgoblin skrivet 29 augusti 2019, 13:46:37 PM
Tack till Mikael T för bilden på 7993!

Här kommer en 10 år äldre vy sedd söderifrån. Fotodatum rättat nedan!

ADX 691 - Scania-Vabis CF7661 1964 - SL H65A 6209.
Eftermiddagarnas förstärkningsbussar på linje 601 från Stockholm brukade köras i trafik även på inväg. De utgick då från Danderyds Sjukhus 30 minuter före avgången från Sveavägen/T-banan.

En H57 Volvo/Wiima rullar norrut på linje 607 och den igenbommade Mörby Gård ligger ännu kvar bakom dungen i väntan på att rivas för att ge plats åt en blivande bussterminal.
Fantastiskt trevlig bild som även fungerar som tidsdokument.
Har motorvägen flyttats i sidled sedan bilden togs, eller byggdes Mörby gårdsväg längre till vänster i bild?
Jag trodde att Mörbylund med sina höghus skulle vara byggt vid denna tid, men det hade väl krävt en väg in till området ungefär där den södergående hållplatsen på bilden ligger?

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ola Å

Kul med gamla bilder, norrgående hållplatsen i backen fanns kvar åtminstone 1990 vad jag kan minnas, det var en udda trafiklösning där, man lastade inne på terminalen, mycket folk, för att sedan lasta igen i backen, gamla H44 eller H59 med wilson halvautomatlåda gick väl i högst 10 km/h upp för den backen.

Mörby Gård brann väl upp precis innan de skulle fatta beslut om vad som skulle hända där?

Niclas Wennerlid

Citat från: Ola Å skrivet 31 augusti 2019, 16:29:07 PM
Kul med gamla bilder, norrgående hållplatsen i backen fanns kvar åtminstone 1990 vad jag kan minnas, det var en udda trafiklösning där, man lastade inne på terminalen, mycket folk, för att sedan lasta igen i backen, gamla H44 eller H59 med wilson halvautomatlåda gick väl i högst 10 km/h upp för den backen.

Mörby Gård brann väl upp precis innan de skulle fatta beslut om vad som skulle hända där?

Ola, du menar nog H57 med Wilson...
H59 var ju Scania CR111 som inte trafikerade de breddgraderna.

// Niclas

Ola Å


Hasse L

Citat från: Gunnar Berglund skrivet 29 augusti 2019, 19:58:07 PM
Tackar Hasse, CF:en rullar också på sista versen, såld i juli 1978. Den var väl enbart Danderydsbuss trogen?
Det stämmer - med ett undantag: Har noterat att trion 6208-6209-6210 lånades ut till Huddingebuss precis innan årsskiftet 1970/71. Har ingen anteckning om hur långvarigt detta blev eller vad orsaken var. (Jag hade flyttat tillbaka till Hornsberg över vintern eftersom jag bodde i innerstan och min bil inte var riktigt vintermässig - det var ingen svårighet att byta stationering då och då vid denna tid.) Ser att jag körde 6210 igen i juni.

Till hösttabellen 1973 blev linje 616 ringlinje och kom att köras över järnvägsviadukten i Stocksund, vilken inte tålde axeltrycket av en H80 (i linjetrafik), varför 6209 och fyra andra CF utrustades för helpasskörning på linjen med bullerdämpande täckning av motorhuven och extra värmefläkt vid förarplatsen och kanske ytterligare någon finess som jag har glömt.

6209 hade, i samband med en kollision (före min tid), blivit sned i framvagnen, vilket gav sig tillkänna varje gång man tog plats vid ratten och fann att den inte satt i rak linje med förarstolen, ett par cm åt ena hållet skilde, fullt märkbart varje gång - till en början i alla fall.
 
6209 är klar för kvällens insats på tjänst 622 en lördag för 47 år sedan. Hoppas jag har räknat rätt den här gången.