Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973

Startat av Hasse L, 22 augusti 2019, 16:09:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

david96


david96

Var det tjänst 622 eller busslinje 606 ni pratar om på den bilden?


Ersa


Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 27 augusti 2019, 20:52:56 PM
Ja, det stämmer. Hållplatsen låg där backen just hade börjat och det kunde vara en smula knepigt att komma iväg med fullt lass i en H81-82 - de var ju manuellt växlade från början. Spaken gick så trögt mellan första och andra växelläget, att bussen hann tappa mycket fart. Fast vi entusiaster försökte förstås hålla oss till CF:arna.....

/Hasse

När vi ändå pratar om hållplatser i denna sektor så i riktning mot stan fanns det 1973 en hpl i en vänsterkurva under en viadukt där man fick köra in på en parallell "lokalgata" för att angöra.
När jag kom som förstärkning från Roslagen brukade jag alltid fråga i högtalaren "Någon avstigning?" för att i onödan slippa köra in där.
Var det vid Täby?

undrar
Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 01 september 2019, 15:35:34 PM
När vi ändå pratar om hållplatser i denna sektor så i riktning mot stan fanns det 1973 en hpl i en vänsterkurva under en viadukt där man fick köra in på en parallell "lokalgata" för att angöra.
När jag kom som förstärkning från Roslagen brukade jag alltid fråga i högtalaren "Någon avstigning?" för att i onödan slippa köra in där.
Var det vid Täby?

undrar
Gunnar
Det måste ha varit hpl Kanalvägen /Roslags Näsby. Finns kvar än idag i motsvarande läge men trafikeras nu bara av lokala linjer, t ex 605. Motorvägshållplatser har tillkommit för de längre linjerna.

Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2019, 18:42:38 PM
Det måste ha varit hpl Kanalvägen /Roslags Näsby. Finns kvar än idag i motsvarande läge men trafikeras nu bara av lokala linjer, t ex 605. Motorvägshållplatser har tillkommit för de längre linjerna.

Hasse

Tack, kollade på karta och det måste ha varit den jag åsyftade!

Mvh Gunnar

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 september 2019, 18:42:38 PM
Det måste ha varit hpl Kanalvägen /Roslags Näsby. Finns kvar än idag i motsvarande läge men trafikeras nu bara av lokala linjer, t ex 605. Motorvägshållplatser har tillkommit för de längre linjerna.

Det var inte så fasligt länge sedan som alla avgångar på 625,  639 och 640 gick in på den slingan. Visst var det några decennier sedan, men det jobbar än idag förare som körde denna färdväg tidigare i karriären. På www.kartbild.com syns inga spår av dagens busshållplats vid Roslags Näsby trafikplats i norrgående riktning på flygfotona från 1971.
Hur såg det ut i södergående riktning vid denna tid? Körde 625, 639 och 640 samma väg via Ytterbyvägen då också?

Sen kördes ju 639 och 676 även in här i början av ombyggnaden av Roslags Näsby trafikplats, för ett par år sedan, men det är en annan sak.  :)

Fredrik Gelin

Jag har ett minne från min barndom då jag bodde på Kanalvägen att det gick flera Roslagslinjer vid den hållplatsen då.
Bland annat åkte jag därifrån till Kapellskär, troligen med en anslutningsbuss i form av en H22:a som var väldigt modern då. Det måste ha varit en snörik och kall vinter före 1981 då jag flyttade från Kanalvägen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Hasse L

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2019, 20:33:19 PM
Det var inte så fasligt länge sedan som alla avgångar på 625,  639 och 640 gick in på den slingan. Visst var det några decennier sedan, men det jobbar än idag förare som körde denna färdväg tidigare i karriären. På www.kartbild.com syns inga spår av dagens busshållplats vid Roslags Näsby trafikplats i norrgående riktning på flygfotona från 1971.
Hur såg det ut i södergående riktning vid denna tid? Körde 625, 639 och 640 samma väg via Ytterbyvägen då också?

Sen kördes ju 639 och 676 även in här i början av ombyggnaden av Roslags Näsby trafikplats, för ett par år sedan, men det är en annan sak.  :)
Det var samma körväg i södergående riktning. (Även för 621, 624, 626, 631 och 635-38 förstås...)

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 september 2019, 10:24:30 AM
Det var samma körväg i södergående riktning. (Även för 621, 624, 626, 631 och 635-38 förstås...)

Usch så omständigt och besvärligt. Den där vänstersvängen upp på Centralvägen, då man svängt av E18 (E3) norrifrån var inte rolig ens med personbil. Därav dagens cirkulationsplats, som underlättat manövern. Men det kanske var betydligt färre bilar på viadukten på 70-talet jämfört med idag.

Det märktes verkligen innan ombyggnaden att Roslags Näsby trafikplats var designad för vänstertrafiken.

Fredrik Gelin

Det var inte lika illa ens i början av 80-talet trafikmässigt på Centralvägen, men sedan ökade trafiken hela tiden vilket ledde till intressanta situationer i korsningen med Grindtorpsvägen/Kanalvägen vid OK där trafikljusen effektivt skapade köer i rusningstid.
Jag förvånas lite över hur man löste trafikflödet när man byggde om trafikplatsen, det blev ju nästan samma lösning för av- och påfarterna som innan.
Det är ju fortfarande dålig sikt när man skall ut från busshållplatsen på E18 söderut till exempel, här hade jag hoppats att någon ingenjör skulle lyckas trolla bort lösningen som innebär att bilarna kommer i döda vinkeln.
Hållplatsen norrut fick ju också tillbaka sitt gamla problem med att bussarna skall ut från stillastående på avfarten där bilarna håller närmare 70-80km/h.
För att lösa dessa problem skulle man behöva separera bussar och bilar helt vid av- och påfarterna och det blir antagligen för dyrt/komplicerat.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Det blev ju åtminstone cirkulationsplatser på varsin sida om nya viadukten, som underlättar något. Tyvärr kör ju många bilister fortfarande som om Centralvägen har en huvudled rätt genom rondellen, vilket är ett fenomen som uppstår ibland där det varit huvudled förr. Rätt märkligt.

En annan intressant sak med denna trafikplats är att påfartstrafiken från Centralvägen ut på E18 norrut har företräde mot de norrgående bussarna samt bilister som ska ut från Shellmacken. Speciellt sedan dubbeldäckarna kom 2011 med trappan och döda vinkeln snett bakåt på högersidan, är detta en ovanlig dålig lösning.
Trots att jag mestadels kör personbil i detta område numera, tycker jag att man kunnat lägga rejält med energi på lösningar där bussarna har tydligt skyltat företräde mot bilisterna.

Fredrik Gelin

Som sagt så tycker jag att det i stort sett blev samma trafiklösning som före ombyggnaden, men som sagt med förbättrad framkomlighet på Centralvägen.
Ur bussförarnas synvinkel blev det alltså inte någon större förbättring mot hur det var före ombyggnaden.
Biltrafiken har fortfarande företräde framför kollektivtrafiken på E18 vilket jag kan förstå eftersom det väl blir som utfartsregeln ungefär när man kommer från hållplatserna och vill ut på påfarterna till E18. Därmed tycker jag inte att det är den bästa av lösningar.
Det skall bli intressant att se om det blir bättre i Arninge som står näst på tur att byggas om. Där verkar det bli en liknande lösning som i Roslags Näsby med stora cirkulationsplatser i vardera änden av bron över E18. Fördelen här är dock att det inte är någon hållplats i direkt anslutning till påfarterna. Däremot gissar jag att Roslags- och Vaxholmsbussarna kommer att ledas av från motorvägen för att komma till det nya resecentrumet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ersa

Finns en rätt bra karta på sida 8 i detta dokument från 2014:
https://www.taby.se/globalassets/3.-dokument-per-dokumenttyp/detaljplaner-och-programhandlingar-taby-vaxer/arninge-resecentrum/g_arninge-resecentrum-_planbeskrivning.pdf

639 och 676 får hållplatser längsmed motorvägen, likt hur det ser ut vid Gillingebanan idag. Medan 670 och andra lokalbussar leds ner/upp bl.a på lokalvägar från de bägge cirkulationsplatserna på varsin sida viadukten.