Nyasfalterad Mörbybacke i juni 1973

Startat av Hasse L, 22 augusti 2019, 16:09:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Kanske var bussfilen också ny då?

AKR 975 - Volvo B655 /Hägglund&Söner 1962 - SL H84 6465.

Två förstärkningsbussar följs åt uppför backen. 509E till Djursholms Ösby och en av flera insatsbussar på 625:ans 17.30-tur mot Norrtälje. Mycket talar för att det är H80 6938 på 625:an. Denna får hålla igen bakom den långsammare "Raketen", men båda trafikerar hållplatsen Mörby Centrum på backkrönet och skiljs sedan åt.

zjbus

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 augusti 2019, 16:09:05 PM
Kanske var bussfilen också ny då?

AKR 975 - Volvo B655 /Hägglund&Söner 1962 - SL H84 6465.

Två förstärkningsbussar följs åt uppför backen. 509E till Djursholms Ösby och en av flera insatsbussar på 625:ans 17.30-tur mot Norrtälje. Mycket talar för att det är H80 6938 på 625:an. Denna får hålla igen bakom den långsammare "Raketen", men båda trafikerar hållplatsen Mörby Centrum på backkrönet och skiljs sedan åt.
Tack för en trevlig bild! En f.d. SJ Buss i täten och en Volvo F 86:a inför omkörning.
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Tack för en underbar bild!
En H84:a från Råsta och en H80 från Enebyberg!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 16:58:51 PM
Tack för en trevlig bild! En f.d. SJ Buss i täten och en Volvo F 86:a inför omkörning.
Mvh zjbus

Hej,

Även den bakre bussen är en f.d. SJ-buss. Om det är SL H80 6938 så levererades den som SJ 0938. 😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 augusti 2019, 19:17:42 PM
Hej,

Även den bakre bussen är en f.d. SJ-buss. Om det är SL H80 6938 så levererades den som SJ 0938. 😀
Hej!
Ok, trodde de flesta f.d. SJ Bussarna som SL tog över fick behålla sin snygga lackering.

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 22 augusti 2019, 20:06:40 PM
Hej!
Ok, trodde de flesta f.d. SJ Bussarna som SL tog över fick behålla sin snygga lackering.

Detta riktigt att många f.d. SJ-vagnar fick rulla vidare i orange ett bra tag eller resten av brukstiden hos SL, men just de H80 som gick på 600-linjerna blev röda ganska tidigt, d v s 6906-6945 (SJ 0906-0945).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 augusti 2019, 16:09:05 PM
Två förstärkningsbussar följs åt uppför backen. 509E till Djursholms Ösby och en av flera insatsbussar på 625:ans 17.30-tur mot Norrtälje. Mycket talar för att det är H80 6938 på 625:an. Denna får hålla igen bakom den långsammare "Raketen", men båda trafikerar hållplatsen Mörby Centrum på backkrönet och skiljs sedan åt.

Trevlig bild, antar att fotografen står på gångbron över vägen strax söder om Mörby Centrum?
På en bild från 1965 låg det en Gulfmack utmed Norrtäljevägen i dessa trakter. Var det vid Danderyds Sjukhus?

Mvh Gunnar


Mikael T Nilsson

#7
Citat från: Gunnar D skrivet 23 augusti 2019, 13:57:38 PM
Trevlig bild, antar att fotografen står på gångbron över vägen strax söder om Mörby Centrum?
På en bild från 1965 låg det en Gulfmack utmed Norrtäljevägen i dessa trakter. Var det vid Danderyds Sjukhus?

Mvh Gunnar

Hej, det låg en mack utmed Norrtäljevägen i höjd med Inverness. Det kan ha varit den. Eller så var Invernessmacken en Texaco-mack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 23 augusti 2019, 13:57:38 PM
Trevlig bild, antar att fotografen står på gångbron över vägen strax söder om Mörby Centrum?
På en bild från 1965 låg det en Gulfmack utmed Norrtäljevägen i dessa trakter. Var det vid Danderyds Sjukhus?

Mvh Gunnar
Stod nyligen på sagda bro och funderade på om det var samma bro då som idag. Tänkte att en äldre  bro kanske var kortare och fanns litet längre norrut, men på en karta från 1972 ser läget ut att vara detsamma som idag. Bron bör ändå ha förlängts någon gång under årens lopp.

Hasse

CW66


Gunnar D

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2019, 17:23:14 PM
Hej, det låg en mack utmed Norrtäljevägen i höjd med Inverness. Det kan ha varit den. Eller så var Invernessmacken en Texaco-mack.

Ok, men den Gulfmack jag åsyftar bör ha legat där Mysingevägen anslöt till Norrtäljevägen, alltså vid Danderyds Sjukhus. Allt enligt nytillkommen info.

/Gunnar

Ersa

Citat från: Hobgoblin skrivet 24 augusti 2019, 15:22:56 PM
Stod nyligen på sagda bro och funderade på om det var samma bro då som idag. Tänkte att en äldre  bro kanske var kortare och fanns litet längre norrut, men på en karta från 1972 ser läget ut att vara detsamma som idag. Bron bör ändå ha förlängts någon gång under årens lopp.

Ett tips är hemsidan www.kartbild.com där det finns flygfoton från omkring 1960, omkring 1975 samt dagens satellitbilder. Där kan man jämföra om man själv är osäker. I detta fall ser man att bron inte fanns 1960, men var byggd 1975, och att den verkar finnas på exakt samma ställe än idag.

Ersa

Citat från: Gunnar D skrivet 24 augusti 2019, 18:54:40 PM
Ok, men den Gulfmack jag åsyftar bör ha legat där Mysingevägen anslöt till Norrtäljevägen, alltså vid Danderyds Sjukhus. Allt enligt nytillkommen info.

/Gunnar

www.kartbild.com syns något som mycket väl kan vara en bensinstation just där Visingevägen ansluter till dåvarande Norrtäljevägen, på lagren från omkring 1960 samt omkring 1975.

Gunnar D

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2019, 19:16:00 PM
www.kartbild.com syns något som mycket väl kan vara en bensinstation just där Visingevägen ansluter till dåvarande Norrtäljevägen, på lagren från omkring 1960 samt omkring 1975.

Tack, ja där bör macken vara, öster om Norrtäljevägen!

Mvh Gunnar

Mikael T Nilsson

Citat från: Gunnar D skrivet 24 augusti 2019, 18:54:40 PM
Ok, men den Gulfmack jag åsyftar bör ha legat där Mysingevägen anslöt till Norrtäljevägen, alltså vid Danderyds Sjukhus. Allt enligt nytillkommen info.

/Gunnar

Hej, ja då handlar det om en annan mack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.