Nobina 3157 och 3159 vid Östra Station 20/8-19

Startat av Fredrik Gelin, 21 augusti 2019, 07:55:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

På vägen hem igår eftermiddag reagerade jag på att det var väldigt välfyllda bussar mellan Odenplan och Östra Station.
När jag väl kom till Östra Station var det ännu värre där än vid Odenplan med fullsatta innerstadsbussar vilket gjorde att folkmassan som väntade vid Östra Station bara växte.
Efter en stund dök Nobinas 3157 och 3159 upp som ersättning för Tunnelbanan och då trillade polletten ned.
Tydligen kördes det enligt SLs hemsida ersättningstrafik mellan Zinkensdam och Karlaplan/Östra Station.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Pga olyckshändelse. Intressant att Nobina körde, har bara sett Keolis.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 21 augusti 2019, 08:04:20 AM
Pga olyckshändelse. Intressant att Nobina körde, har bara sett Keolis.

Nobina är ju de som har avtal med MTR, så initialt brukar deras bussar dyka upp. Vid större händelser kan dock tjänsteman i beredskap på TF kalla in resurser från andra bolag.

Nico

Körde man hela vägen mellan Zinkensdamm och Östra station/Karlaplan? Det måste ju ha tagit en evig tid och krävt en hel del bussar. Visserligen saknas vändmöjligheter vid Slussen numera, men det borde ha gått snabbare och effektivare att köra till sk.alternativ målpunkt. MTR är dock lite lustiga i sina beställningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 21 augusti 2019, 08:58:23 AM
Nobina är ju de som har avtal med MTR, så initialt brukar deras bussar dyka upp. Vid större händelser kan dock tjänsteman i beredskap på TF kalla in resurser från andra bolag.

Okej, då har jag bara sett vid tillfällen där Keolis tagits in utöver.

Nico

Avtalet är väl bara något år gammalt. Man kan säga att Nobina följde med när MTR tog över pendeln. Tidigare var det ju primärt Keolis man ringde.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 21 augusti 2019, 09:52:06 AM
Avtalet är väl bara något år gammalt. Man kan säga att Nobina följde med när MTR tog över pendeln. Tidigare var det ju primärt Keolis man ringde.

Det förklarar saken, är några år sen jag åkte.

Fredrik Gelin

Citat från: Nico skrivet 21 augusti 2019, 09:24:34 AM
Körde man hela vägen mellan Zinkensdamm och Östra station/Karlaplan? Det måste ju ha tagit en evig tid och krävt en hel del bussar. Visserligen saknas vändmöjligheter vid Slussen numera, men det borde ha gått snabbare och effektivare att köra till sk.alternativ målpunkt. MTR är dock lite lustiga i sina beställningar.
Jag reagerade också på den långa sträckan som uppgavs på hemsidan, det verkade onödigt långt tycker även jag.
Jag tror å andra sidan inte att Nobinas insats förslog oavsett eftersom det var så många som skulle transporteras.
Effekten blev att folk tog det som stod till buds, främst Gröna linjen och ordinarie bussar som ansluter till den. Effekten blev således ett mycket hårt tryck på linjerna på Odengatan som ju knyter ihop de norra grenarna på Gröna och Röda linjerna. Jag var inte på söder, men jag kan tänka mig att det nog var ganska många som tog bussen över Västerbron också.
Det är ju egentligen dessa stråk man kanske kunde satsa på med tanke på de begränsade resurserna, men då konkurrerar man ju plötsligt med Keolis egen trafik som är beroende av blipp.
Nu tror jag iofs att det blev svårt att kräva visering på bussarna när de var så fulla att det knappt gick att öppna dörrarna, än mindre stänga dem med automatik.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ulf Berlin


Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 augusti 2019, 19:33:59 PM
De flesta åkte nog via Odenplan?/Ulf
Ja, det var ett enormt tryck från bortre delen av Valhallavägen (Fältöversten) och hela vägen till Odenplan med många kvarlämnade resenärer längs hela Odengatan då bussarna oftast var fulla till framrutan redan när de kom till Östra Station.
Själv åkte jag åt andra hållet och där var trycket inte riktigt lika hårt även om 72:an jag åkte med hade gott om stående.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk