Nobina Borås BYD ledbussar.

Startat av Bussemil, 20 augusti 2019, 17:45:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussemil

Tog en snabb vända till Borås idag under morgonen för att test åka de nya BYD ledbussarna som Nobina satt i trafik på linje 2.
Här kommer mitt bidrag på BYD bussarna i Borås.


Nobina 3930 - Södra Torget


Nobina 3927 - Söderbrogatan


Nobina 3925 - Söderbrogatan


Nobina 3928 - Söderbro


Nobina 3931 - Druveforsvägen


Interiören i Nobina 3923

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussemil skrivet 20 augusti 2019, 17:45:03 PM
Tog en snabb vända till Borås idag under morgonen för att test åka de nya BYD ledbussarna som Nobina satt i trafik på linje 2.
Här kommer mitt bidrag på BYD bussarna i Borås.


Nobina 3931 - Druveforsvägen


Tack för ett mycket trevligt bildsvep. Jag tyckte särskilt mycket om denna fina trafikbild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Igår var jag ute och gick då en BYD kom förbi och visst går de tystare men däckljud och bromsljud hörs tydligare när inget motor hörs. En bekant som åkt med tyckte invändiga fläktar var högjludda och visst knarr och gnissel hördes.. ca 10 mil räckvidd gör ju att de måste in ota för laddning
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Carl Eric

Tack för fina och intressanta bilder!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 augusti 2019, 08:17:10 AM
ca 10 mil räckvidd gör ju att de måste in ota för laddning
Enligt tidningsuppgifter skall de klara 18 mil på en laddning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Gjorde en kortare tur med BYD 3928 i dag. Jag upplevde inte bussen som särskilt tyst interiört sett. Det skramlade lite varstans ifrån. En del kanske kan åtgärdas med en skruvmejsel.

När jag bytt vid Södra torget för att åka hem med 7-an kunde jag konstatera att 3928 stod med varningsblinkers på vid hållplatsen Druvefors. Ett synnerligen dumt ställe att få motorstopp. Vägen är smal och går dessutom i kurva.

Kunde också konstatera att åtminstone ett av omloppen på linje 2 var tursatt med en gasdriven MAN A26.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2019, 17:29:30 PM
Gjorde en kortare tur med BYD 3928 i dag. Jag upplevde inte bussen som särskilt tyst interiört sett. Det skramlade lite varstans ifrån. En del kanske kan åtgärdas med en skruvmejsel.

När jag bytt vid Södra torget för att åka hem med 7-an kunde jag konstatera att 3928 stod med varningsblinkers på vid hållplatsen Druvefors. Ett synnerligen dumt ställe att få motorstopp. Vägen är smal och går dessutom i kurva.

Kunde också konstatera att åtminstone ett av omloppen på linje 2 var tursatt med en gasdriven MAN A26.

Eftersom det i högtrafik går åt tio bussar - och det finns tio BYD - så lär det ju inte vara särskilt ovanligt med MAN i något/några omlopp även framöver.

Bussemil

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 augusti 2019, 17:38:40 PM
Eftersom det i högtrafik går åt tio bussar - och det finns tio BYD - så lär det ju inte vara särskilt ovanligt med MAN i något/några omlopp även framöver.

När jag var nere i Borås igår kl 9-11 så rullade bland annat 3705 på Linje 2.

yngrot

Citat från: Bussemil skrivet 21 augusti 2019, 19:43:17 PM
När jag var nere i Borås igår kl 9-11 så rullade bland annat 3705 på Linje 2.


Lär nog vara mer regel än undantag med MAN på linje 2 . Är ju alltid någon buss som är trasig eller på service.. och ny teknik brukar ge en del barnsjukdomar. Och med tanke på kort sträcka BYD klarar utan laddning blir det många turer till garage för laddning.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 22 augusti 2019, 03:59:49 AM
   


Lär nog vara mer regel än undantag med MAN på linje 2 . Är ju alltid någon buss som är trasig eller på service.. och ny teknik brukar ge en del barnsjukdomar. Och med tanke på kort sträcka BYD klarar utan laddning blir det många turer till garage för laddning.

Om den tidigare uppgiften om att den kan gå 18 mil på en laddning så skall detta räcka en hel trafikdag. Men kartan är ju en sak, verkligheten ofta en annan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2019, 10:14:07 AM
Om den tidigare uppgiften om att den kan gå 18 mil på en laddning så skall detta räcka en hel trafikdag. Men kartan är ju en sak, verkligheten ofta en annan.

Med tanke på alla backar i Borås så tror inte jag det blir några 18 mil. Dessutom lär väl bussarna rulla mer än 18 mil varje dag
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars_L

Citat från: yngrot skrivet 23 augusti 2019, 19:55:17 PM
   

Med tanke på alla backar i Borås så tror inte jag det blir några 18 mil. Dessutom lär väl bussarna rulla mer än 18 mil varje dag

BYD brukar väl hålla rätt bra vad de lovar. Det är ju ändå beräknat för stadstrafik - visst mer backar men betydligt lugnare stadstrafik än vad man nog räknat med. Men 18 mil är förstås lite för dåligt. Neddragningen i mellantrafiken är lite för låg som jag ser det för att klara trafiken på kvällen, utan att köra med några andra vagnar en stund mitt på dagen (eller hur man vill lösa det). 9 varv borde väl vagnarna klara på linjen, vilket väl motsvarar  att vara i trafik mellan 6-17.30 ungefär, men även det kan förstås vara på gränsen - om man vill vara på den säkra sidan.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Viktor Andersson

www.bussville.se
Över 6500bilder på hemsidan
Viktor Andersson

yngrot

Nu har även jag åkt BYD och de låter ju en del invändigt fläkta för värme och AC är högljudda det upplever jag som störande. Plus då lite skrammel och det speciella vinandet från elmotor så vete 17 om de är så mycket tystare.
Ännu konstigare är att det finns varvräknare !!  Enligt en kollega som körde denna från garaget till Husbondegatan  så kör de max 6 varv på linje 2 sedan till garage för laddning.
Ofta råkar påstigande trycka på stannarknapp när de går bakåt i bussen    och stänger föraren då av stannar ja då kan ingen trycka stannar innan bussen har stannat och öppnat dörrar. En väldigt dum lösning vi som kör behöver ju rätt ofta släcka stannar när någon tryckt fel det kanske går programmera om detta . Det förekommer en del problem med dörrar men det hör väl till kategori barnsjukdomar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina