Volvo B9S i två olika utföranden hos Transdev Märsta - 20 augusti 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 20 augusti 2019, 16:50:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I dag dök det upp Volvo B9S-vagnar i olika utföranden vid Märsta stn. En av de lägsta numren i serien är 8071, som trafikerade linje 570 mellan Märsta och Sigtuna.



Transdev 8097 ser lite annorlunda ut jämfört med de flesta andra B9S i SL-trafiken.
Tyvärr fungerade inte linje- & destinationsskyltningen i fronten.



Akterifrån kan man se att den trafikerade linje 580.

Det verkar stämma att alla eller de flesta av Transdev Umeås B9S flyttats till Märsta. Det var någon som skrev något om det tidigare under sommaren här på Bussnack.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Umeå Bussar

Jo kan väll varit jag, men oj vad jag inte är van att se våra 809x vagnar i röd. Men det ska komma 4 till om jag inte minns fel. 8081-83 o 86. 8081 o 82 stod parkerade på en hyrd plats en bit från garaget som inte tillhör Transdev men 83 o 86 kör fortfarande här i linje trafik

Mikael T Nilsson

Citat från: Umeå Bussar skrivet 21 augusti 2019, 12:21:52 PM
Jo kan väll varit jag, men oj vad jag inte är van att se våra 809x vagnar i röd. Men det ska komma 4 till om jag inte minns fel. 8081-83 o 86. 8081 o 82 stod parkerade på en hyrd plats en bit från garaget som inte tillhör Transdev men 83 o 86 kör fortfarande här i linje trafik

Hej,

Ok, tack. Det kändes lite ovant att se B9S-utförandet 8097 har i SL-färger. Notera att den övre vita randen som ska sitta ovanför fönstren på långsidorna saknas. Det bidrar också till att det ser lite ovant ut även för en som bor i SL-land.  :)

Då får vi se om det blir så att samtliga Umeås B9S flyttar till Märsta. Vid fototillfället var det mest äldre Scanialedvagnar (övrtagna från Arrivas trafik) som trafikerade Märsta. En del av dessa kanske är kvar fram till dess att man iordningställt Umeås f.d. B9S för SL-trafiken.

8071 har för övrigt ett förflutet i SL-trafiken som Busslink/Keolis 6343.

Undrar om inte en tredje variant av B9S ska finnas i Märsta, Transdev 8098, som har "facelift".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

Intressant! Tack för denna info och bilder. Dags att åka (ända) till Märsta tydligen...

Mikael T Nilsson

Citat från: Hobgoblin skrivet 21 augusti 2019, 17:57:39 PM
Intressant! Tack för denna info och bilder. Dags att åka (ända) till Märsta tydligen...

Roligt att du uppskattade bilderna! 😀
Har man tur kanske man kan se en av dessa vagnar på linje 565 från Sergels torg. Men hittills under Transdevtiden har jag bara sett splitter nya bussar på denna linje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Om de inte har uppgraderats i efterhand lär de inte uppfylla kraven för miljözonen och är därmed i så fall uteslutna från den linjen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Umeå Bussar

Hahaha såg inte ens att den saknade en de vita ränderna där uppe. Kanske de sätter dit de sen? Men jo, 8070-74 vagnarna har alla kört för Arriva en gång i tiden :)
Och hur det blir med 8098 är oklart. Var nere i Märsta för ett tag sen o var även inne i depån o frågade om de Volvo vagnarna och de berättade att det var 2st som de fick av oss här uppe, men sålde för att de inte har säkerhetsbälte. Tror då att 8098 kan ha varit en av de vagnar som fått försvinna. Vet dock inte varför, för de har ju en massa Omnilinks som inte har bälte. Kanske han sa fel men känns konstigt för 8098 skickades ner före 8097 som e på bilden men 8097 e redan i trafik var även i depån när jag var där. Men ingen 8098... Hade varit kul att se den i SL färger

Fredrik Gelin

Var det höga stolsryggar eller stadsbussinredning i 8098?

Är det höga ryggstöd på passagerarsgolarna kan det gå att eftermontera bälten om stolskonstruktionen medger det, men är det låga ryggstöd måste man byta hela inredningen för att kunna montera bälten och det är det knappast värt med tanke på kostnaden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för uppgifterna!

Då lär man inte få se dessa B9S på linje 565 och vi räknar inte med att 8098 kommer i trafik för Märsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Umeå Bussar skrivet 21 augusti 2019, 12:21:52 PM
Jo kan väll varit jag, men oj vad jag inte är van att se våra 809x vagnar i röd. Men det ska komma 4 till om jag inte minns fel. 8081-83 o 86. 8081 o 82 stod parkerade på en hyrd plats en bit från garaget som inte tillhör Transdev men 83 o 86 kör fortfarande här i linje trafik

Redan då dessa beställdes var man noga med att speca dessa så att de skulle passa i bl.a SL-trafik på 70-90-vägar efter fullgjord tjänstgöring i Umeå. De kändes väldigt lyxiga att köra i stadstrafiken i Umeå med all extrautrustning de hade, som bl.a väldigt täta dörrar, farthållare, rejäl förarstol, färdigdraget kablage för extraljus, samt läslampor för passagerarna. :)

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 augusti 2019, 07:06:38 AM
Var det höga stolsryggar eller stadsbussinredning i 8098?

Är det höga ryggstöd på passagerarsgolarna kan det gå att eftermontera bälten om stolskonstruktionen medger det, men är det låga ryggstöd måste man byta hela inredningen för att kunna montera bälten och det är det knappast värt med tanke på kostnaden.

När de rullade i Umeå var nog inte stolarna förberedda för bälten, så dessa bör man nog behöva byta ut för att köra dem på motorvägslinjer med bälteskrav. Men inte kan det bli oerhört dyrt att hitta fullgoda begagnade bältesstolar ute på marknaden?

Umeå Bussar

Precis, alla våra vagnar 8080-8098 som vi har haft har inte höga stolryggar. Var bara de fd Stockholm vagnar vi fick som hade det. Så 8098 har inte det. Men tycker ändå de kanske skulle behållt den då den fungerar bättre och mjukare växling än resten av Volvo vagnarna.

Jacob

Jag mötte en SL-röd B9S med 8900-front på E4 i höjd med Sollentuna (riktning Märsta) i fredags, så 8098 lär vara flyttad precis som alla andra B9S.
Särskrivning är en dödssynd!

Mikael T Nilsson

Citat från: Jacob skrivet 22 augusti 2019, 15:36:59 PM
Jag mötte en SL-röd B9S med 8900-front på E4 i höjd med Sollentuna (riktning Märsta) i fredags, så 8098 lär vara flyttad precis som alla andra B9S.

Tack för alla intressanta inlägg. Då verkar det som att 8098 hamnat i Märsta trots allt. Kan den ha varit i trafik på linje 565 när du såg den?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Mikael T Nilsson

Citat från: Jacob skrivet 22 augusti 2019, 16:48:33 PM
Skyltad Ej i trafik.

Tack för uppgiften! Det kan även ha varit en tomkörning tillbaka från att ha kört linje 537 till Kista.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.