Premiär för SL linje 350 Ekerö C-Fittja!

Startat av Tommy E, 19 augusti 2019, 08:40:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Då är trafiken igång! :) Jag blev förvånad över att man inte har folierat bussarna i rött, men eftersom linjen går på försök till december väntar man kanske till dess för att se om den permanentas eller inte.

Tidig morgon vid Slagsta och Arriva 7301 ankommer till färjeläget på en av linjens första turer.



Gott om plats på färjan i denna riktning på morgonen...



...men åt andra hållet kan det vara värre. Bussen efter går 6:57 från Jungfrusund, och ska då ta 7:00-färjan till Slagsta. Dock var det ingen buss med på denna färja, gissningsvis för att färjan blev full med bilar innan bussen hade hunnit köra på. Istället fick det bli 7:10-färjan från Jungfrusund, som här nalkas Slagsta.

Eftersom linjen bara har någon enstaka minuts vändtid både i Ekerö C och Fittja måste det vara nästan omöjligt att köra ikapp en försening, med tanke på att färjan "bara" går var 10:e minut i rusningarna och var 15:e däremellan.



Arriva 7300 heter den andra bussen.



Linnen stannar inte vid någon hållplats på Slagstasidan före Fittja, så därför kunde jag inte provåka den, men det får bli i eftermiddag istället! :)

En annan observation, tyvärr utan bild, är att Arriva 7915 nu är röd. Den ska tillsammans med 8551-56 och 7185 gå på linje 311 och 312, som har fått bälteskrav.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Buzzlover

Arriva 7301 är avställd sedan den 17:de Augusti, bra att köra med avställda fordon på första trafikdagen ;D
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bernt Talbrant

Citat från: Buzzlover skrivet 19 augusti 2019, 10:19:22 AM
Arriva 7301 är avställd sedan den 17:de Augusti, bra att köra med avställda fordon på första trafikdagen ;D

Båda är avställda sedan 17 juni en bilregistret. Men det brukar ju vara lite eftersläpning där så de kan väl mycket väl vara påställda idag. Det går ju att se om några dagar.

Ulf Berlin

Trevliga bilder :)
Svårt att se om det är några resande ombord?
Var har dessa bussar gått tidigare?/Ulf

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket givande reportage och snygga bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Maven

Citat från: Tommy E skrivet 19 augusti 2019, 08:40:20 AM
...men åt andra hållet kan det vara värre. Bussen efter går 6:57 från Jungfrusund, och ska då ta 7:00-färjan till Slagsta. Dock var det ingen buss med på denna färja, gissningsvis för att färjan blev full med bilar innan bussen hade hunnit köra på. Istället fick det bli 7:10-färjan från Jungfrusund, som här nalkas Slagsta.

Trevligt reportage!
Visst brukar väl buss i linjetrafik få prioritet på vägfärjorna vid kö? Men då behöver de förstås ändå ha ett par minuters marginal i tidtabellen, så att de kommer fram till färjeläget innan ombordkörning påbörjats.

Karsten

Något verkar stöka, både 1449 och 1519 från Fittja är inställda enligt SL:s hemsida.

Men vi får nog ge det ett par veckor innan man kan utvärdera trafiken,  rutiner ska sätta sig och resande ska hitta till linjen.

Buzzlover

Citat från: Karsten skrivet 19 augusti 2019, 15:30:56 PM
Något verkar stöka, både 1449 och 1519 från Fittja är inställda enligt SL:s hemsida.

Men vi får nog ge det ett par veckor innan man kan utvärdera trafiken,  rutiner ska sätta sig och resande ska hitta till linjen.
Ja än så länge är bussarna utrustade med skylten som säger 350 Fittja/Ekerö C men annars ingen biljettmaskin, hållplatsangivare inombords (och därmed inga utrop), så det blir därmed svårt för Arriva att hålla koll på dessa har jag hört (iallafall idag), handhållen radio har dock föraren som sitter där access-maskin ska sitta tillslut.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

homer

Märkligt att SL accepterar en vit buss. tidigare har dom varit väldigt petig och bussar som bara ska gästspela i SL trafiken en kortare tid har varit tvugna att lackas eller folieras

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2019, 10:34:08 AM
Båda är avställda sedan 17 juni en bilregistret. Men det brukar ju vara lite eftersläpning där så de kan väl mycket väl vara påställda idag. Det går ju att se om några dagar.

Båda bussarna anges nu påställda den 16 augusti så allt är (som väntat) frid och fröjd.

zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2019, 21:55:51 PM
Båda bussarna anges nu påställda den 16 augusti så allt är (som väntat) frid och fröjd.
Transportstyrelsen har gjort den ändringen först i kväll till skillnad mot www.car.info och Biluppgifter.se där de fortfarande är noterade som ej i trafik, frågan är om det hade varit frid och fröjd vid en ev. kontroll i morse och vad hade hänt vid en trafikolycka etc. hade fordonet uppmärksammats avställt och försäkringen satts ur spel?

Bernt Talbrant

Citat från: zjbus skrivet 19 augusti 2019, 22:22:37 PM
Transportstyrelsen har gjort den ändringen först i kväll till skillnad mot www.car.info och Biluppgifter.se där de fortfarande är noterade som ej i trafik, frågan är om det hade varit frid och fröjd vid en ev. kontroll i morse och vad hade hänt vid en trafikolycka etc. hade fordonet uppmärksammats avställt och försäkringen satts ur spel?

De ställdes alltså på redan i fredags även om det syns i bilregistret först idag. Inget ovanligt med viss eftersläpning där vad jag sett.

Tommy E

Kul att bilderna gillades!! :)

Citat från: Karsten skrivet 19 augusti 2019, 15:30:56 PM
Något verkar stöka, både 1449 och 1519 från Fittja är inställda enligt SL:s hemsida.

Med 0-2 minuters vändtid vid ändhållplatserna finns det helt enkelt ingen möjlighet att köra in en försening på minst 10 minuter, som uppstår när man missar färjan. Då är inställda turer/delsträckor det enda sättet att vända tiderna rätt igen, om man inte kan ta till extrabussar. Det skulle inte förvåna mig om vi snart får se en modifierad tidtabell eller att en tredje buss sätts in på linjen.

Jag provåkte linjen nu på eftermiddagen, och då var det i all fall 5-6 resenärer i bussen.



Föraren upplyste om att stoppsignalen låter väldigt obehagligt, så att man skulle säga till när man ville stiga av istället för att trycka på stoppknapparna.

På färjan kom en irriterad bilist fram och började diskutera med bussföraren. Tyvärr hörde jag inte allt, men bilisten hävdade envetet att bilar med läkare, veterinärer o.dyl. alltid ska ges företräde oavsett vad skyltarna vid färjeläget säger. Huruvida någon sådan bil faktiskt fanns i färjekön är jag inte säker på, men detta är ett exempel på de heta känslor som ibland uppstår vid färjepåfarterna. Detta var onekligen en händelserik premiärdag, och det ska bli mycket intressant att se hur det fortsätter. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 augusti 2019, 22:42:34 PM
De ställdes alltså på redan i fredags även om det syns i bilregistret först idag. Inget ovanligt med viss eftersläpning där vad jag sett.
Funderar alltså på vad polisen hade fått för uppgifter i förmiddags när Transportstyrelsens uppgifter var avställd.