Författare Ämne: Det nationella biljettsystemet  (läst 920 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4620
Det nationella biljettsystemet
« skrivet: 09 augusti 2019, 11:21:56 AM »

Utloggad Harald Nordius

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 469
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2019, 11:30:16 AM »
Ett nationellt biljettsystem vore väl en välsignelse, men frågan är hur lätt det är att åstadkomma. Även i Norge har man ambitionen och där finns en app som heter Entur, med vilken man påstås kunna köpa biljett i hela landet. De gånger jag har försökt har jag fått svaret att de inte kan sälja till den turen.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4990
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2019, 17:45:19 PM »
Tanken är nog bra, men det känns som man börjar i fel ände. För att få folk att ställa bilen måste det ju finnas tillgänglig och attraktiv kollektivtrafik att utnyttja kortet på. Man åker ju knappast mer buss eller lokaltåg i t.ex. glesbygdsområden om det inte finns någon kollektivtrafik när man vill och behöver åka.

Inte heller skaffar man väl som invånare i t.ex. Torsby eller Kiruna ett kort enkom för att det underlättar under de semesterveckor som man kanske besöker släkten i Göteborg eller Stockholm. Här tror jag i så fall mera på system där det går snabbt och smidigt att ”blippa” sitt kreditkort för en enkelresa. Detta då den stora majoriteten kollektivtrafikresor görs inom ett län och då av resenärer med någon form av periodbiljett.

Det är sedan även en fråga till vem man riktar sig, är det privatpersoner, affärsresenärer eller vadå?! De som kan ha större intresse av detta är nog mest folk som ofta passerar över länsgränser, men frågan är hur många dessa är sammantaget och om det går att samhällsekonomiskt motivera kostnaderna för detta projekt i huvudsak för denna kundkategori? De flesta av dessa har väl sedan även de oftast redan någon form av periodkort.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2721
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2019, 18:26:45 PM »
om biljetten även inkluderar alla kommersiella bussar och tåg samt SJ vore de väl toppen och inte bara den "Sovjetiskt" upphandlade regionala Linjetrafiken

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4990
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2019, 18:29:52 PM »
Jo, då blir det en annan sak. Nu verkar det ju dock som det enbart ska handla om vanlig kollektivtrafik.

Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 257
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2019, 17:52:26 PM »
Frågan man kan ställa sig, som Nico är inne på, är om det är detta som är sättet framåt om man vill att fler ska åka kollektivt? Jag kan bara se på mig själv och då är det inte möjligheten att betala för en resa som avgör om jag åker kollektivt eller ej.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2958
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2019, 22:13:21 PM »
Jag har läst litet om förslaget från regeringen. Det går nog bra att utreda. Kan det hela genomföras.
Skall man ta det hela i dagens skepnad så är biljettaxan något som bestäms av politiker när de gör upp landsting-region -budget. Varje länshuvudman har således krav på sig att leverera ett antal resenärer och hur mycket pengar som skattesystemet skall leverera. Ofta är 50-60 % skattesubventioner.
Vi är då inne på skatteuttaget. Sedan så finns det något som kallas skatteutjämning. I olika etapper har staten skyfflat över ansvaret för trafiken på landstingskommuner och primärkommuner. Skulle taxan bli gemensam så måste staten gå in med pengar. Sedan kan det vara så (behöver inte bli) att det behövs mängder av data att behandla så att rätt landsting-region får rätt pengar. SJ hade en gång en taxa som gällde i hela riket, för tåg taxa A och för bussar taxa Y. Jag minns många personer som menade att de inte fick del av taxeinkomsterna.
För att få fler resenärer kanske taxan skall sänkas.  Då minskar intäkterna. Hur skall sedan utgifterna betalas. Kanske är det några som anser att om det finns vilja så går det.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23293
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2019, 13:22:48 PM »
Ett nationellt biljettsystem vore väl en välsignelse, men frågan är hur lätt det är att åstadkomma. Även i Norge har man ambitionen och där finns en app som heter Entur, med vilken man påstås kunna köpa biljett i hela landet. De gånger jag har försökt har jag fått svaret att de inte kan sälja till den turen.

Har man inte ett o samma system i Danmark?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Harald Nordius

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 469
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2019, 17:32:36 PM »
Har man inte ett o samma system i Danmark?
Danmark är ett litet land, knappt större än Västra Götaland och Värmland ihop. Dessutom tror jag man har satsat på en gemensam teknik och taxa från början. I Norge har alla huvudmännen sina egna system, men utöver det har man en app där man i teorin ska kunna köpa biljetter till alla olika bolag. Jag föreställer mig att det är något liknande regeringen har tänkt sig i Sverige.

Utloggad Harald Nordius

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 469
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2019, 19:15:46 PM »
Jag har läst litet om förslaget från regeringen. Det går nog bra att utreda. Kan det hela genomföras.
Skall man ta det hela i dagens skepnad så är biljettaxan något som bestäms av politiker när de gör upp landsting-region -budget. Varje länshuvudman har således krav på sig att leverera ett antal resenärer och hur mycket pengar som skattesystemet skall leverera. Ofta är 50-60 % skattesubventioner.
Vi är då inne på skatteuttaget. Sedan så finns det något som kallas skatteutjämning. I olika etapper har staten skyfflat över ansvaret för trafiken på landstingskommuner och primärkommuner. Skulle taxan bli gemensam så måste staten gå in med pengar. Sedan kan det vara så (behöver inte bli) att det behövs mängder av data att behandla så att rätt landsting-region får rätt pengar. SJ hade en gång en taxa som gällde i hela riket, för tåg taxa A och för bussar taxa Y. Jag minns många personer som menade att de inte fick del av taxeinkomsterna.
För att få fler resenärer kanske taxan skall sänkas.  Då minskar intäkterna. Hur skall sedan utgifterna betalas. Kanske är det några som anser att om det finns vilja så går det.
Det framgår ju av direktiven att det inte är frågan om någon gemensam taxa. Det står uttryckligen att "frågor som ligger inom det kommunala självstyret såsom reglering av affärsregler, biljettprodukter, prissättning eller subventioneringsgrad inte ingår i uppdraget."

Utloggad Knut

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1006
SV: Det nationella biljettsystemet
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2019, 21:48:43 PM »
Ett nationellt biljettsystem vore väl en välsignelse, men frågan är hur lätt det är att åstadkomma. Även i Norge har man ambitionen och där finns en app som heter Entur, med vilken man påstås kunna köpa biljett i hela landet. De gånger jag har försökt har jag fått svaret att de inte kan sälja till den turen.
Er vel bare Vy og Ruter man kan kjøpe billett på. Ikke Kolumbus (Rogaland) og ikek Nor-Way Bussekspress etter det jeg har sett, og ingen flyreiser.
Ikke testet AtB, Skyss eller noen andre
Utskremt/vettskremt rutebilfremfører Norgesbuss Drøbak

Sony DSC-HX400V
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810