Volvo B10M/Alpus hos Swebus i Karlskrona 1994

Startat av Mikael T Nilsson, 03 augusti 2019, 12:04:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2019, 15:21:47 PM
I vilket syfte? Knappast ekonomiskt försvarbart att lackera om en 16 år gammal buss. Hur länge rullade 1124 efter omlackeringen?
Mvh zjbus
Hur länge den rullade vet jag inte men jag fångade den i alla fall med kameran i september 1988.



Man måste ju säga att bussen är fräsch trots sina 19 år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2019, 16:24:52 PM
Hur länge den rullade vet jag inte men jag fångade den i alla fall med kameran i september 1988.

Man måste ju säga att bussen är fräsch trots sina 19 år.
Tack för ditt foto, ja så länge brukade väl inte bussar rulla ens då.
Mvh zjbus

zjbus

Såg förresten att bussen tidigare varit stationerad i Västmanlands län (Västerås?) Förflyttningen till Östergötland kanske var 1985 och man valde att lackera om den i samband med det?
Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2019, 16:24:52 PM
Hur länge den rullade vet jag inte men jag fångade den i alla fall med kameran i september 1988.
...
Man måste ju säga att bussen är fräsch trots sina 19 år.

Tusen tack för denna bild Staffan!

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2019, 17:24:33 PM
Såg förresten att bussen tidigare varit stationerad i Västmanlands län (Västerås?) Förflyttningen till Östergötland kanske var 1985 och man valde att lackera om den i samband med det?
Mvh zjbus



Jag tror SJ (buss) upphörde med sin linjetrafik inom Västmanlands län tidigare. Eller så tillhörde bussen Uppsalaregionen med stationering Västerås. SJ Uppsala hade ett antal bussar i en depå i Västerås för linje 804 mellan Västerås och Uppsala. Hittade denna bild i mitt arkiv föreställande en "Vä"-märkt syskonvagn till 1134, vagn 1131, som förmodligen ankommit Uppsala som linje 804 för att köra vidare mot Norrtälje som linje 807.

Tyvärr hittar jag inte den digitala originalbilden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 augusti 2019, 20:06:09 PM

Jag tror SJ (buss) upphörde med sin linjetrafik inom Västmanlands län tidigare. Eller så tillhörde bussen Uppsalaregionen med stationering Västerås. SJ Uppsala hade ett antal bussar i en depå i Västerås för linje 804 mellan Västerås och Uppsala. Hittade denna bild i mitt arkiv föreställande en "Vä"-märkt syskonvagn till 1134, vagn 1131, som förmodligen ankommit Uppsala som linje 804 för att köra vidare mot Norrtälje som linje 807.

Tyvärr hittar jag inte den digitala originalbilden.

En liten petitess: Signaturen för Västerås är och var Vå. (Vä = Väring norr om Skövde).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2019, 20:35:15 PM
En liten petitess: Signaturen för Västerås är och var Vå. (Vä = Väring norr om Skövde).

Tack Staffan! Det står nog "Vå" på bussen, precis som du skriver. 😀
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

I samband med att Västerås upphörde så flyttades några B58 Hägglund.
Borås fick 1129. Denna buss är den som badar i Viskan vid Guttasjön. Jag tror den kanske finns kvar hos brandkåren.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 augusti 2019, 20:06:09 PM



Jag tror SJ (buss) upphörde med sin linjetrafik inom Västmanlands län tidigare. Eller så tillhörde bussen Uppsalaregionen med stationering Västerås. SJ Uppsala hade ett antal bussar i en depå i Västerås för linje 804 mellan Västerås och Uppsala. Hittade denna bild i mitt arkiv föreställande en "Vä"-märkt syskonvagn till 1134, vagn 1131, som förmodligen ankommit Uppsala som linje 804 för att köra vidare mot Norrtälje som linje 807.

Tyvärr hittar jag inte den digitala originalbilden.
Tack för ytterligare intressant information och foto. Såg hos SBH att 1124 tidigare hade ett U-registreringsnummer så i Västmanlands län var den registrerad men inte en aning hur länge.
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 04 augusti 2019, 20:43:51 PM
I samband med att Västerås upphörde så flyttades några B58 Hägglund.
Borås fick 1129. Denna buss är den som badar i Viskan vid Guttasjön. Jag tror den kanske finns kvar hos brandkåren.
Vet du vilket år Västerås upphörde?

S Svensson

#24
Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2019, 20:52:38 PM
Vet du vilket år Västerås upphörde?
Jag har en anteckning och en förteckning från november 1979 Där är 1129 med. Med tanke på att Västerås bussar spreds så bör det varit i juni  1979. Om jag kommer i håg rätt så överfördes ett antal BF76 till Västerås Lokaltrafik ( VLA var huvudmannen) däribland 0517 som tillhörde Borås vid leveransen( P704) .Första gången jag såg 1129 stod den på verkstad och nyligen anlänt.Detta på min semester.

På en lista från cirka 1985 på våren före leveransen från Säffle ser jag att Uppsala har bzj145/1130/ och 1131,1133.
Norrköping har 1 jan 1985 1121-1125,1132,1134. Till detta vill jag lägga att Uddevalla fick 1126.Hur var det blev 1122 och 1123 lev till Norrköping ?
1126 möjligen kom först till Jönköping. Helsingborg hade  några (1127 och 1128)

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 04 augusti 2019, 21:12:23 PM
Jag har en anteckning och en förteckning från november 1979 Där är 1129 med. Med tanke på att Västerås bussar spreds så bör det varit i juni eller juli 1979. Om jag kommer i håg rätt så överfördes ett antal BF76 till Västerås Lokaltrafik ( VLA var huvudmannen) däribland 0517 som tillhörde Borås vid leveransen( P704).Första gången jag såg 1129 stod den på verkstad och nyligen anlänt.Detta på min semester.
Tack för din info, så då är det troligt att 1124 hamnade i Östergötland redan 1979?

Christian Ljunggren

1121, 1122, 1123 o 1134 levererades nya till Norrköpings Billinjegrupp.
1124, 1125 o 1132 ompl fr Västerås 1979.
1124 blev omlackad efter någon incident. Får leta vidare i pärmarna om det.
Själv har jag kört 1121, 1124 o 1132.

Med vänlig hälsning

Christian

zjbus

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 04 augusti 2019, 23:05:41 PM
1121, 1122, 1123 o 1134 levererades nya till Norrköpings Billinjegrupp.
1124, 1125 o 1132 ompl fr Västerås 1979.
1124 blev omlackad efter någon incident. Får leta vidare i pärmarna om det.
Själv har jag kört 1121, 1124 o 1132.

Med vänlig hälsning

Christian
Tack för din information.
Körde du 1124 i Norrköping före omlackeringen?
Mvh zjbus

Tommy H

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 04 augusti 2019, 23:05:41 PM
1121, 1122, 1123 o 1134 levererades nya till Norrköpings Billinjegrupp.
1124, 1125 o 1132 ompl fr Västerås 1979.
1124 blev omlackad efter någon incident. Får leta vidare i pärmarna om det.
Själv har jag kört 1121, 1124 o 1132.

Med vänlig hälsning

Christian

1121 var en oerhört trevlig och stabil vagn. Var till stor del stationerad i Åtvidaberg, på slutet som reservvagn.
Det var med visst motstånd bland chaufförerna som den på ålderns höst kördes från Åtvid till Norrköping för vidare transport till skroten... :(
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Mikael Blom

Citat från: S Svensson skrivet 04 augusti 2019, 21:12:23 PM
---
Till detta vill jag lägga att Uddevalla fick 1126.Hur var det blev 1122 och 1123 lev till Norrköping ?
1126 möjligen kom först till Jönköping. Helsingborg hade  några (1127 och 1128)

1126 fanns i Jönköping åtminstone 1983-1986. Jag har noterat kört den första gången 13 juni 1983 och sista gången 6 juni 1986, summa 1205 km. Även en liten notering som "skrot? 1988".
Bussen var väl stationerad i Värnamo och gick mest på 133 Jönköping-Värnamo vill jag minnas.