Författare Ämne: Det går om man vill ...  (läst 2273 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4584
SV: Det går om man vill ...
« Svar #15 skrivet: 31 juli 2019, 17:32:59 PM »
Att åka på inrikes semesterresor med buss. Googlar man på Flixbus så får man veta att deras huvudkontor ligger i Munchen, Tyskland och vill man komma i kontakt med kundtjänst så blir man hänvisad till ett tyskt telefonnummer 00 49 30 300137300. Långt ifrån alla har erforderliga språkkunskaper och skulle tro att dom allra flesta föredrar att kontakta svenska företag för nödvändig info, bokningar etc. Tror inte att det finns många som har tillgång till bil under semestern och har tänkt sig att ta med cykel till stugor, campingplatser eller vart det nu kan vara ens funderar på att åka buss.

Det går alldeles utmärkt att vända sig till deras svenskspråkiga kundtjänst via deras app med alla slags frågor, på den information man inte kan hitta i samma app. Utöver detta finns de på sex stycken olika sociala medier, om man istället vill kontakta dem där.

"Det går om man vill" var en bra rubrik på tråden, tycker jag.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1079
SV: Det går om man vill ...
« Svar #16 skrivet: 31 juli 2019, 17:56:12 PM »
Det går alldeles utmärkt att vända sig till deras svenskspråkiga kundtjänst via deras app med alla slags frågor, på den information man inte kan hitta i samma app. Utöver detta finns de på sex stycken olika sociala medier, om man istället vill kontakta dem där.

"Det går om man vill" var en bra rubrik på tråden, tycker jag.
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3344
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Det går om man vill ...
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2019, 17:58:23 PM »
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.
En"vanlig"(uppkopplad)hemmadator fungerar alldeles utmärkt ;)/Ulf

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1079
SV: Det går om man vill ...
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2019, 18:17:42 PM »
En"vanlig"(uppkopplad)hemmadator fungerar alldeles utmärkt ;)/Ulf
Läste du vad jag skrev efter min första mening?

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 563
SV: Det går om man vill ...
« Svar #19 skrivet: 31 juli 2019, 18:47:04 PM »
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.

Man får som marknadsaktör välja - vad ger (störst) avkastning på insatt kapital. Analysen ger ofta vid handen att man kommer inte kunna nå alla, vare sig de är presumtiva kunder eller inte presumtiva kunder .

Slutsatsen blir att alla är inte, och kommer inte bli, presumtiva kunder.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1079
SV: Det går om man vill ...
« Svar #20 skrivet: 31 juli 2019, 19:10:19 PM »
Man får som marknadsaktör välja - vad ger (störst) avkastning på insatt kapital. Analysen ger ofta vid handen att man kommer inte kunna nå alla, vare sig de är presumtiva kunder eller inte presumtiva kunder .

Slutsatsen blir att alla är inte, och kommer inte bli, presumtiva kunder.
Valet är fritt liksom för kunder att välja kända aktörer som gör sig tillgängliga i alla sammanhang.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3344
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Det går om man vill ...
« Svar #21 skrivet: 31 juli 2019, 20:06:38 PM »
Läste du vad jag skrev efter min första mening?

Du använder ju uppenbart något"tekniskt"när du kommunicerar med oss nu och då kan du
säkerligen använda denna teknikalitet till annat...?/Ulf

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1079
SV: Det går om man vill ...
« Svar #22 skrivet: 31 juli 2019, 20:19:28 PM »
Du använder ju uppenbart något"tekniskt"när du kommunicerar med oss nu och då kan du
säkerligen använda denna teknikalitet till annat...?/Ulf
Jag gör det ja, men jag kan ju tala för andra än mej själv.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 563
SV: Det går om man vill ...
« Svar #23 skrivet: 31 juli 2019, 21:02:49 PM »
Jag gör det ja, men jag kan ju tala för andra än mej själv.

?

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1079
SV: Det går om man vill ...
« Svar #24 skrivet: 31 juli 2019, 21:46:21 PM »
?
Jag svarade på Ulf Berlins inlägg, vad var oklart?

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 563
SV: Det går om man vill ...
« Svar #25 skrivet: 31 juli 2019, 21:48:18 PM »
Jag svarade på Ulf Berlins inlägg, vad var oklart?

? - det mesta jämfört med vad tråden handlar om

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4584
SV: Det går om man vill ...
« Svar #26 skrivet: 31 juli 2019, 22:08:00 PM »
Du förutsätter att alla har smartphone och appar sant tycker att nätet är bästa sättet att kommunicera på. Det finns väldigt många i synnerhet i äldre generationer som varken kan eller vill informera sig på det viset, människor som föredrar telefoner och naturligtvis att prata med svensk personal. Så det spelar ingen roll hur många olika sociala medier som finns, begränsar man sin tillgänglighet dit så kan man aldrig nå alla presumtiva kunder.

Man kanske kan anta att den helt kommersiella koncernen Flixbus gjort egna undersökningar, där man kommit fram till att denna äldre generation utan androidenheter, kanske inte är den största kommersiella målgruppen som vill ha med sig cyklar ombord på långfärdsbussarna (vilket ju är det tråden handlar om). Det rör sig ju faktiskt om en helt avreglerad kommersiell marknad, där företagen arbetar på de sätt som fungerar bäst för dem, och deras vanligaste kunder. Har man inget skattefinansierat allmänt vårdansvar, har man heller inga skyldigheter att anpassa sig till de som måste ordna allt enbart via telefonsamtal.
Men givetvis får alla ha vilka åsikter de vill om detta.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1079
SV: Det går om man vill ...
« Svar #27 skrivet: 31 juli 2019, 23:05:37 PM »
Man kanske kan anta att den helt kommersiella koncernen Flixbus gjort egna undersökningar, där man kommit fram till att denna äldre generation utan androidenheter, kanske inte är den största kommersiella målgruppen som vill ha med sig cyklar ombord på långfärdsbussarna (vilket ju är det tråden handlar om). Det rör sig ju faktiskt om en helt avreglerad kommersiell marknad, där företagen arbetar på de sätt som fungerar bäst för dem, och deras vanligaste kunder. Har man inget skattefinansierat allmänt vårdansvar, har man heller inga skyldigheter att anpassa sig till de som måste ordna allt enbart via telefonsamtal.
Men givetvis får alla ha vilka åsikter de vill om detta.
Då har ju företaget i fråga valt att inte vara tillgänglig för alla vilket man mycket väl kan vara oavsett hur kommersiell man är. Den gamla sanningen att kunden alltid har rätt tycks för en del aktörer ha försvunnit med avregleringen och för en del lycksökare som inte var med på den tiden har den aldrig funnits. Det handlar inte om skyldigheter, det handlar om att kunna bjuda på service vilket ju borde vara en självklarhet i ett serviceyrke.

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1079
SV: Det går om man vill ...
« Svar #28 skrivet: 31 juli 2019, 23:11:46 PM »
? - det mesta jämfört med vad tråden handlar om
Ska vi nu strikt hålla oss till vad tråden ursprungligen handlar om så är det många inlägg i denna tråd som har fått ett annat innehåll, dina inlägg inkluderade.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 563
SV: Det går om man vill ...
« Svar #29 skrivet: 01 augusti 2019, 00:20:16 AM »
Ska vi nu strikt hålla oss till vad tråden ursprungligen handlar om så är det många inlägg i denna tråd som har fått ett annat innehåll, dina inlägg inkluderade.

Kan bara instämma i ditt påstående att även Du själv bidrar till annat innehåll...