Författare Ämne: SL Reseplaneraren och 677/806  (läst 1793 gånger)

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3127
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #15 skrivet: 03 augusti 2019, 16:59:29 PM »
Överlag är nog tyvärr körtiderna ganska snäva hos de flesta operatörer och detta har väl ytterligare skruvats åt under åren. Vissa passningar verkar t.o.m. ha försvunnit på en del håll under senare år. I sak lite problematiskt då det framförallt är i de mera glest trafikerade områdena (eller på udda tider) som passningarna är viktiga.

Ja, det var det jag tänkte. Vi har ju passning (SL kräver inte dock) på självklara ställen som Engarn. Ändå har 682 vissa turer spetsvändning och tight tillbaka för att hinna lämna över till 670. Vilket ger oss noll möjlighet att invänta, trots att det "lovas" i reseplaneraren. Det har blivit mycket bättre körtider på 670 ska tilläggas, men det är en känslig linje så saker händer.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4620
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #16 skrivet: 03 augusti 2019, 21:52:35 PM »
Kan ju vara så att körtiderna inte medger inväntande av sen anslutning också. Jag vet inte hur Nobina lagt sin trafik, men hos oss och åtminstone tidigare på Keolis så lovar/lovade man mycket men ger/gav inte tid till att uppfylla dessa löften.

Här har det ingenting med operatörernas planeringar att göra, utan trafiken på 677 och 806 följer samma mönster som de gjort ända sedan upplägget skapades av UL. Linjerna har inga anslutningar i sina ändar (utom 806 i Almunge möjligtvis), utan det är denna anslutning mitt på linjerna som är den allra viktigaste. Här kan operatören/-erna inte justera avgångarna mer än möjligtvis någon enstaka minut.
Det är 677 och 806 som är basen/normen som allt utgår från. Om man måste justera tider, är det i så fall linjer som 809 i Almunge och 639 i Rimbo som vars ankomster måste anpassas efter 806 och 677. Inte tvärtom.

Är det förresten någon som vet när anslutningen startades lite mer exakt? 1970-, 80- eller tidigt 90-tal? Det måste väl ha varit i samband med att UL startade upp linje 806, som då gick hela vägen mellan Knutby och Märsta. Linje 677 har då en längre historia, då den innan UL- och SJ-tiden (som nummer 807) har sitt ursprung redan till SLO-depån i Rimbo, där den hade linjenummer 21, och gick på sträckan Rimbo-Uppsala under 1950-talet.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3127
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #17 skrivet: 04 augusti 2019, 09:39:57 AM »
Här har det ingenting med operatörernas planeringar att göra, utan trafiken på 677 och 806 följer samma mönster som de gjort ända sedan upplägget skapades av UL. Linjerna har inga anslutningar i sina ändar (utom 806 i Almunge möjligtvis), utan det är denna anslutning mitt på linjerna som är den allra viktigaste. Här kan operatören/-erna inte justera avgångarna mer än möjligtvis någon enstaka minut.
Det är 677 och 806 som är basen/normen som allt utgår från. Om man måste justera tider, är det i så fall linjer som 809 i Almunge och 639 i Rimbo som vars ankomster måste anpassas efter 806 och 677. Inte tvärtom.

Är det förresten någon som vet när anslutningen startades lite mer exakt? 1970-, 80- eller tidigt 90-tal? Det måste väl ha varit i samband med att UL startade upp linje 806, som då gick hela vägen mellan Knutby och Märsta. Linje 677 har då en längre historia, då den innan UL- och SJ-tiden (som nummer 807) har sitt ursprung redan till SLO-depån i Rimbo, där den hade linjenummer 21, och gick på sträckan Rimbo-Uppsala under 1950-talet.

Då får du väl försöka få kontakt med Nobina som troligen är den som sköter informationen reseplaneraren går efter. Det är väl bara dom som kan svara.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23293
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #18 skrivet: 06 augusti 2019, 08:27:52 AM »
När slutade 806 köra till Märsta?
Hur mycket kortades av?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4620
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #19 skrivet: 06 augusti 2019, 09:48:05 AM »
När slutade 806 köra till Märsta?
Hur mycket kortades av?

Delen Arlanda (Cargo city) - Märsta station kortades av för rätt länge sedan, medan delen Almunge - Knutby väl försvann i och med nuvarande avtals start 2012, om jag minns rätt. Man tyckte väl att det var lite onödigt med parallell trafik med SL583 samt UL809.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23293
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #20 skrivet: 07 augusti 2019, 16:39:30 PM »
Vad ersatte Almunge -Knutby?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4620
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #21 skrivet: 07 augusti 2019, 17:13:36 PM »
Vad ersatte Almunge -Knutby?

Där gick och går 809. Så idag byter man från 806 till 809 i Almunge, om man är på väg från jobbet på Arlanda, till hemmet i Knutby.
Förr gick det färre avgångar på 809, och då fanns det gissningsvis en logik med att både 806 och 809 gick Almunge - Knutby parallellt. Men då olika tider. Idag är det mera synkroniserat.

Utloggad Carl Eric

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2719
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: SL Reseplaneraren och 677/806
« Svar #22 skrivet: 20 augusti 2019, 12:29:32 PM »
806 ansluter till 809 i Almunge, det finns inskrivet på specen för alla berörda avgångar på 809. Men det bytet är aldrig heller något problem.

Sen finns det faktiskt en tur på 806 som utgår från Knivsta, nämligen den första turen på lördagar och söndagar (med avgångstid 05:53 från Knutby skola). Detta medför också att "Knutby skola" finns med som hållplats i tidtabellen för linje 806.
24-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och kör buss på Nobina Uppland och Barks Buss! Besök gärna min Instagram.