SL Reseplaneraren och 677/806

Startat av Ersa, 29 juli 2019, 00:48:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

En fråga jag har fått av olika föreningsmänniskor och lokalpolitiker passar ju väldigt bra att lägga upp här: Hur får man SL att lägga in en parameter i Reseplaneraren, så att den accepterar och visar ett (sedan över 20 år) existerande byte? Pga den effektiva två minuter korta omstigningstiden mellan SL677 och UL806 vid Långhundra Åby vägskäl, talar ju reseplaneraren fortfarande osanning då den påstår att väntetiden är 62 minuter.
I bygden har detta nu börjat bli rätt irriterande bland vanligt folk, då detta har felanmälts med jämna mellanrum till kundtjänsten sedan åtminstone 2011, men inget händer. Vore väldigt intressant att veta varför inget händer. Är de blå stombusslinjerna inte viktiga linjer? Är Arlanda inget direkt prioriterat resmål?

Blåbuss 677 mot Uppsala (Restid 53 min)
09:30 Norrtälje busstation
09:59 Rimbo station
10:13 Gottröra kyrka
10:23 Långhundra Åby vägskäl
---
Buss UL806 mot Arlanda (Restid 21 min)
11:25 Långhundra Åby vägskäl
11:46 Arlanda terminal 5


Ovan räcker det alldeles utmärkt att åka med 10:25-avgången från Långhundra Åby vägskäl, som är framme 10:46. Irriterande för ovana/nyinflyttade, och även för alla som dagligen arbetspendlar till/från Arlanda, som försöker övertyga de skeptiska att anslutningen mellan linjerna, och det effektiva korta tvåminutersbytet faktiskt finns, trots att den inte fås fram i Reseplaneraren. Bytet stod med i alla papperstidtabeller åtminstone fram till, och under majoriteten av 00-talet; och anslutningen var då så viktig att sträckan Norrtälje - Åby - Arlanda fick en helt egen sida med en samlingstidtabell.

buskörare

Antar att det har att göra med att SL's kortaste "godkända" byestid är 3 min?

Lars_L


Det fungerar dock på andra linjer med anslutning och som inte har någon bytestid alls inlagd. Funktionen finns alltså i systemet, men måste då vara kodad som en garanterad anslutning. Troligen har det väl då att göra med att det är olika huvudmän. För är inte passningen garanterad så är det ju inte heller bra att det står, eftersom risken att missa anslutning vid förseningar blir för stor.

Men detta är ju typexempel på en diskussion här för inte så länge sedan angående passningar och hur det kommuniceras till allmänheten. Kravet på passning finns ju kvar i avtalet, men är borta från all tidtabellsinformation rörande 677/806.

Ytterligare ett exempel på problemen när man inte har någon central styrning av informationen hos SL. Detta borde dock gå att lösa. Tyvärr brukar väl inte SL:s kundtjänst klara av att lösa den här typen av knepigare problem, eftersom synpunkten inte skickas vidare till rätt instans. Får man bara tag i rätt person hos Trafikförvaltningen kan det däremot lösas rätt omgående, men risken är väl att frågan cirkulerar mellan olika avdelningar hos TF där synpunkten nog kommer till IT, eller Nobina, medan frågan nog snarare först måste lösas hos dem som ansvarar för trafikavtalet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Ironiskt nog fanns ju bytet med i både den tidiga reseplaneraren, samt i papperstidtabellen, så länge de bägge linjerna i de två angränsande trafikområdena/länen kördes av två olika operatörer. Att anslutningen än idag är garanterad vittnar många arbetspendlare om, som reser med linjerna varje arbetsdag, och har gjort detta i över 20 år.
Regelbundet dyker numera det ofta upp en märklig debatt på kommunal nivå där olika (ej bussvana) lokalpolitiker och invånare kräver en satsning på många miljoner kronor för att starta upp en ny direktbuss motsvarande gamla långa 647 till Arlanda. Just för att man på allvar tror att det numera är 62 minuters väntetid vid Långhundra Åby vägskäl. Medan arbetspendlarna till Arlanda inte alls förstår vad dessa människor pratar om, då de förutsätter att alla i bygden ju känner till det välbekanta korta effektiva bytet. Därefter följer en återkommande minst sagt förvirrad debatt, om och om igen.

B10M

Både UL och Samtrafiken har 0 minuter som minsta bytestid för Långhundra Åby vägskäl i sina databaser, så om man söker resor på deras sidor så fungerar det. I SL:s databas är det däremot 3 minuter som är minsta bytestid. Enda undantaget är en morgontur på 677 där man måste byta buss för att åka mellan Norrtälje och Uppsala där det är inlagt att det är inväntan och 2 minuters bytestid. Det finns ingen generell minsta bytestid för SL-trafiken utan det varierar från hållplats till hållplats. I SL:s tidtabell https://sl.se/ficktid/sommar/SUL806.pdf står anslutningarna med 0-2 minuters bytestid med men ingen information om inväntan.

Lars_L

Och det är ju symptomatiskt att man inte kan söka fram tidtabellen för 806 genom att söka på den, utan att lägga till UL före i sökningen, samtidigt som man även får upp 430 om man söker på linje 43 som exempel.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: B10M skrivet 29 juli 2019, 08:12:24 AM
Både UL och Samtrafiken har 0 minuter som minsta bytestid för Långhundra Åby vägskäl i sina databaser, så om man söker resor på deras sidor så fungerar det. I SL:s databas är det däremot 3 minuter som är minsta bytestid. Enda undantaget är en morgontur på 677 där man måste byta buss för att åka mellan Norrtälje och Uppsala där det är inlagt att det är inväntan och 2 minuters bytestid. Det finns ingen generell minsta bytestid för SL-trafiken utan det varierar från hållplats till hållplats. I SL:s tidtabell https://sl.se/ficktid/sommar/SUL806.pdf står anslutningarna med 0-2 minuters bytestid med men ingen information om inväntan.

Så informationen om att resegarantin inte gäller om bytestiden är kortare än 3 min (om inte annat är sagt) stämmer alltså inte?

Stefan Thulin

Citat från: Ersa skrivet 29 juli 2019, 00:48:36 AM
En fråga jag har fått av olika föreningsmänniskor och lokalpolitiker passar ju väldigt bra att lägga upp här: Hur får man SL att lägga in en parameter i Reseplaneraren, så att den accepterar och visar ett (sedan över 20 år) existerande byte? Pga den effektiva två minuter korta omstigningstiden mellan SL677 och UL806 vid Långhundra Åby vägskäl, talar ju reseplaneraren fortfarande osanning då den påstår att väntetiden är 62 minuter.
I bygden har detta nu börjat bli rätt irriterande bland vanligt folk, då detta har felanmälts med jämna mellanrum till kundtjänsten sedan åtminstone 2011, men inget händer. Vore väldigt intressant att veta varför inget händer. Är de blå stombusslinjerna inte viktiga linjer? Är Arlanda inget direkt prioriterat resmål?

Blåbuss 677 mot Uppsala (Restid 53 min)
09:30 Norrtälje busstation
09:59 Rimbo station
10:13 Gottröra kyrka
10:23 Långhundra Åby vägskäl
---
Buss UL806 mot Arlanda (Restid 21 min)
11:25 Långhundra Åby vägskäl
11:46 Arlanda terminal 5


Ovan räcker det alldeles utmärkt att åka med 10:25-avgången från Långhundra Åby vägskäl, som är framme 10:46. Irriterande för ovana/nyinflyttade, och även för alla som dagligen arbetspendlar till/från Arlanda, som försöker övertyga de skeptiska att anslutningen mellan linjerna, och det effektiva korta tvåminutersbytet faktiskt finns, trots att den inte fås fram i Reseplaneraren. Bytet stod med i alla papperstidtabeller åtminstone fram till, och under majoriteten av 00-talet; och anslutningen var då så viktig att sträckan Norrtälje - Åby - Arlanda fick en helt egen sida med en samlingstidtabell.

Helt otroligt. Det korta bytet måste ju ha tillkommit i samförstånd mellan UL och SL/Trafikförvaltningen. Av tidtabellen för UL 806 att döma skulle ju bytet lika gärna kunna vara t.ex. 5 minuter utan att omloppen störs men nu har man valt den korta bytestiden för resenärens skull. Bedrövligt då att allt ska förstöras av att inte datat till SL:s resplanerare justeras på rätt sätt.Har du kontaktat Trafikförvaltningens affärsförvaltare? Att ta sådana här saker via SL Kundtjänst är meningslöst, har jag själv fått erfara.

B10M

Citat från: buskörare skrivet 29 juli 2019, 15:16:48 PM
Så informationen om att resegarantin inte gäller om bytestiden är kortare än 3 min (om inte annat är sagt) stämmer alltså inte?
Enligt https://sl.se/sv/kundservice/ så gäller resegarantin om man följer reseplanerarens föreslagna byten. Vilket alltså innebär att resegarantin inte gäller för bytet mellan 677 och UL806.

buskörare

Citat från: B10M skrivet 01 augusti 2019, 19:57:49 PM
Enligt https://sl.se/sv/kundservice/ så gäller resegarantin om man följer reseplanerarens föreslagna byten. Vilket alltså innebär att resegarantin inte gäller för bytet mellan 677 och UL806.

Ante mig.

Ulf Berlin

Ersa?
Du som kör i dessa trakter dagligdags borde veta/ha nys om hur många gånger som dessa 3 mins byten bryts
och hur gör ni om ni är sena?
Kommunicerar trafikledningarna med varandra då,eller "antar" ni att den att den andra bussen snart kommer?/Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 augusti 2019, 19:04:24 PM
Ersa?
Du som kör i dessa trakter dagligdags borde veta/ha nys om hur många gånger som dessa 3 mins byten bryts
och hur gör ni om ni är sena?
Kommunicerar trafikledningarna med varandra då,eller "antar" ni att den att den andra bussen snart kommer?/Ulf

Jag har talat med f.d. kollegor i både Knutby och Rimbo som kört 806 och 807 sedan 1990-talet, och de har inte hört talas om att anslutningarna missat varandra i någon riktning, utom i några ytterst få extrema tillfällen. Det har alltid fungerat bra, helt enkelt. Både förr och fortfarande än idag. Samma sak säger de pendlare som åkt till och från Arlanda varje arbetsdag i 15-20 år, och aldrig någonsin upplevt en störning.
Det har säkerligen funnits många olika rutiner gällande kommunikation genom årtiondena, men beroende på att operatörerna och underoperatörerna skiftat genom åren, går det inte att ge ett enkelt svar på din fråga.

Nico

Kan komplettera Ersa lite, och även Fredrik Gelin och Niclas Wennerlid kan säkert annars korrigera om så är. Under Busslink/Keolis-tiden så vill jag i alla fall minnas att man vid behov ringde från RTL i Hornsberg till Swebus/Nobina i Uppsala. Kan inte minnas några direkta problem (nån miss blev det någon enstaka gång) med passningen vid Åby vägskäl även om man ibland fick låta ganska många signaler gå fram innan det svarades i Uppsala. Uddatider var det sannolikt ofta enbart en trafikledare/driftledare i tjänst så det förklarar nog att det ibland dröjde. 

När Nobina sedan tog över även SL-trafiken i Norrtälje så blev det ju en rent intern fråga, men då kunde det faktiskt gnissla en aning. Kanske för att man inte längre kände samma press när allt var egen trafik. Nobina lade ju dock ned trafikledningen i Uppsala någon gång 2013-2014 (minns inte exakt när) och lät den flytta ned till den centrala trafikledningen i Huvudsta. Därmed satt och sitter trafikledarna för SL-Norrtälje och UL-Uppsala bara några meter ifrån varandra i samma lokal. Ganska enkelt att ha kontakt då sinsemellan. I princip kan de hojta över axeln.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 03 augusti 2019, 01:18:45 AM
Kan komplettera Ersa lite, och även Fredrik Gelin och Niclas Wennerlid kan säkert annars korrigera om så är. Under Busslink/Keolis-tiden så vill jag i alla fall minnas att man vid behov ringde från RTL i Hornsberg till Swebus/Nobina i Uppsala. Kan inte minnas några direkta problem (nån miss blev det någon enstaka gång) med passningen vid Åby vägskäl även om man ibland fick låta ganska många signaler gå fram innan det svarades i Uppsala. Uddatider var det sannolikt ofta enbart en trafikledare/driftledare i tjänst så det förklarar nog att det ibland dröjde. 

När Nobina sedan tog över även SL-trafiken i Norrtälje så blev det ju en rent intern fråga, men då kunde det faktiskt gnissla en aning. Kanske för att man inte längre kände samma press när allt var egen trafik. Nobina lade ju dock ned trafikledningen i Uppsala någon gång 2013-2014 (minns inte exakt när) och lät den flytta ned till den centrala trafikledningen i Huvudsta. Därmed satt och sitter trafikledarna för SL-Norrtälje och UL-Uppsala bara några meter ifrån varandra i samma lokal. Ganska enkelt att ha kontakt då sinsemellan. I princip kan de hojta över axeln.

Kan ju vara så att körtiderna inte medger inväntande av sen anslutning också. Jag vet inte hur Nobina lagt sin trafik, men hos oss och åtminstone tidigare på Keolis så lovar/lovade man mycket men ger/gav inte tid till att uppfylla dessa löften.

Nico

Överlag är nog tyvärr körtiderna ganska snäva hos de flesta operatörer och detta har väl ytterligare skruvats åt under åren. Vissa passningar verkar t.o.m. ha försvunnit på en del håll under senare år. I sak lite problematiskt då det framförallt är i de mera glest trafikerade områdena (eller på udda tider) som passningarna är viktiga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman