SL H34 4381 på 181

Startat av Gunnar D, 23 juli 2019, 17:57:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H34 4381 i Kärrtorp en aprildag 1980.
Jag gillade att köra H34, bra motor och växellåda men förstås en del skrammel i olika grad på olika vagnar. Dock gillade jag inte H34 på linje 742
och det var på den linjen jag körde H34 för sista gången, 17 okt 1972. Inser förstås att skramlet bör ha ökat under de resterande 9-10 åren i trafik.

Mvh Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 17:57:22 PM


H34 4381 i Kärrtorp en aprildag 1980.
Jag gillade att köra H34, bra motor och växellåda men förstås en del skrammel i olika grad på olika vagnar. Dock gillade jag inte H34 på linje 742
och det var på den linjen jag körde H34 för sista gången, 17 okt 1972. Inser förstås att skramlet bör ha ökat under de resterande 9-10 åren i trafik.

Mvh Gunnar
Tack för en trevlig bild, vad gjorde H32 mindre rolig att köra 1972?
Mvh zjbus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 17:57:22 PM


H34 4381 i Kärrtorp en aprildag 1980.
Jag gillade att köra H34, bra motor och växellåda men förstås en del skrammel i olika grad på olika vagnar. Dock gillade jag inte H34 på linje 742
och det var på den linjen jag körde H34 för sista gången, 17 okt 1972. Inser förstås att skramlet bör ha ökat under de resterande 9-10 åren i trafik.

Mvh Gunnar
Var läste du om H32? Alltså Büssing Präfekt.  Men rent allmänt vet jag att de flesta förare tyckte att Büssing var alldeles för tröga i starten efter exempelvis en hållplats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2019, 18:45:06 PM
Var läste du om H32? Alltså Büssing Präfekt.  Men rent allmänt vet jag att de flesta förare tyckte att Büssing var alldeles för tröga i starten efter exempelvis en hållplats.
Frågade du mig?
Mvh zjbus

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:50:10 PM
Frågade du mig?
Mvh zjbus

Ja, det gjorde Staffan då du refererade till H32 i ditt tidigare inlägg.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 23 juli 2019, 18:51:27 PM
Ja, det gjorde Staffan då du refererade till H32 i ditt tidigare inlägg.
Gunnar D skrev det i tråden 130E med Leyland Panther

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:56:33 PM
Gunnar D skrev det i tråden 130E med Leyland Panther
Suck! Här alltså:
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73027.msg510665.html#msg510665

Svar och frågor skall naturligtvis placeras i direkt anslutning till ämnet.

Nåväl, du har redan fått ett allmänt svar på din fråga om H32 contra H34.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: zjbus skrivet 23 juli 2019, 18:24:18 PM
Tack för en trevlig bild, vad gjorde H32 mindre rolig att köra 1972?
Mvh zjbus

Upplevde att H32 ofta var sega, hade föråldrad motor, dålig körställning, reglage olämpligt utformade och placerade, svårdoserad bromsverkan vid halt väglag m.m.
Själva "bygget" kändes bra men "ritningen" var felaktig. Kanske kan man säga att det var tvärtom med H34?

/Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 19:37:23 PM
Upplevde att H32 ofta var sega, hade föråldrad motor, dålig körställning, reglage olämpligt utformade och placerade, svårdoserad bromsverkan vid halt väglag m.m.
Själva "bygget" kändes bra men "ritningen" var felaktig. Kanske kan man säga att det var tvärtom med H34?

/Gunnar
Tack Gunnar för din klargöring, nu vet jag att H32 var sämre och att det inte var någon speciell skillnad mellan årtalen.
Mvh zjbus

Peter Rost

#9
Fin bild, Gunnar!

H32 Büssing U 7 förkammardiesel hade 150 HK. - H34:orna hade 160 HK.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2019, 19:37:23 PM
Upplevde att H32 ofta var sega, hade föråldrad motor, dålig körställning, reglage olämpligt utformade och placerade, svårdoserad bromsverkan vid halt väglag m.m.
Själva "bygget" kändes bra men "ritningen" var felaktig. Kanske kan man säga att det var tvärtom med H34?

/Gunnar

Förkammardiesel år 1967! Det mest tekniskt avancerade i H32 var väl utrustningen för att manövrera de tre takluckorna! Gjordes från förarplatsen med hjälp av en stor spak!

//Mr H