Trafikolycka mellan buss och sopbil i Katrineholm

Startat av Taunusch, 22 juli 2019, 18:10:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2019, 21:05:41 PM
Är med på detta men alldeles oavsett giltigt tillstånd eller inte så kan ju inte förare/ägare av uppställt fordon få skulden för att någon kör på den.

Nej, det stämmer och jag svarade inte på det då jag uppfattade det som att det redan kommit svar på den frågeställningen.

Hur som helst, generellt gäller att den som kör på (direkt eller indirekt genom t.ex. boggisvep) ett stillastående fordon, fast föremål etc. även är ansvarig/ses som vållande. Sedan finns givetvis alltid undantag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Erinrar mig en liknande olycka på 70-talet. En av SL:s Säfflekarosserade B58 med dörrar 1-1-1 hakade i ett lastbilsflak precis bakom sista dörren. Hela bakdelen slets loss och åkte i gatan. Tror inte det blev några personskador. Har ett tidningsklipp någonstans.

KarlBore

Bussen det gäller står just nu på depåverkstaden i Katrineholm för reparation. Vill inte gå in på exakt hur mycket kalaset kostar att reparera, men det är åtminstone mellan 300 000- 400 000+.

zjbus

Citat från: KarlBore skrivet 02 augusti 2019, 13:19:08 PM
Bussen det gäller står just nu på depåverkstaden i Katrineholm för reparation. Vill inte gå in på exakt hur mycket kalaset kostar att reparera, men det är åtminstone mellan 300 000- 400 000+.
Exakt hur mycket reparationerna kommer att kosta kan man ju inte veta innan dom är utförda men det blir väl en kostnad för Nobinas försäkringsbolag.

Nico

Då självriskerna ofta är mycket är höga så brukar väl bussbolagen betala denna typ av skador rakt av istället för att blanda in sitt försäkringsbolag. Bussbolagen har oxå ganska bra koll på vad olika typer av reparationer kostar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KarlBore

Jag vet den exakta siffran, vår gruppchef var så vänlig att han påminde oss vad en sådan här skada kostar Nobina.
Men som jag skrev högre upp i denna tråd så vill jag inte avslöja den, mest pga jag inte vet hur mycket jag får yttra om detta utanför arbetsplatsens väggar.

zjbus

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2019, 14:28:49 PM
Då självriskerna ofta är mycket är höga så brukar väl bussbolagen betala denna typ av skador rakt av istället för att blanda in sitt försäkringsbolag. Bussbolagen har oxå ganska bra koll på vad olika typer av reparationer kostar.
Ok, det vet du bättre än jag, förutsatte att det var så.

zjbus

Citat från: KarlBore skrivet 02 augusti 2019, 15:11:14 PM
Jag vet den exakta siffran, vår gruppchef var så vänlig att han påminde oss vad en sådan här skada kostar Nobina.
Men som jag skrev högre upp i denna tråd så vill jag inte avslöja den, mest pga jag inte vet hur mycket jag får yttra om detta utanför arbetsplatsens väggar.
Ok, svik inte din gruppchefs förtroende genom att offentliggöra det.
Det är ju en uppgörelse mellan Nobina och deras försäkringsbolag.

KarlBore

Citat från: zjbus skrivet 02 augusti 2019, 15:24:16 PM
Ok, svik inte din gruppchefs förtroende genom att offentliggöra det.
Det är ju en uppgörelse mellan Nobina och deras försäkringsbolag.

Njä, det vill jag ju inte.
Jo, eller vem det nu är som i slutändan står för kalaset.