Författare Ämne: Nya SL Linje 350  (läst 6141 gånger)

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3446
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Nya SL Linje 350
« Svar #45 skrivet: 12 augusti 2019, 18:56:55 PM »
Att linjen(åter)kommer är säkerligen påtryckningar från Ekerö kommuns sida.
(Vem av dessa kommer att stå för färjeavgifterna t ex?)
Att övriga norra delar av staden skulle vara intresserade finns nog ej innan Västerleden öppnar.../Ulf

Utloggad larslengberg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 21
SV: Nya SL Linje 350
« Svar #46 skrivet: 15 augusti 2019, 00:39:57 AM »
Tack. Är det tänkt att busslinjer ska köra där?
Har för mig jag sett något nån gång.

Lite info från Trafikverket om detta:
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/vi-bygger-och-forbattrar/Forbifart-stockholm/Om-projektet/Kollektivtrafik/

Kan vi inte få några maffiga dubbel-led på dessa linjer..? :)

/ Lars Lengberg

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5059
SV: Nya SL Linje 350
« Svar #47 skrivet: 15 augusti 2019, 06:12:25 AM »
Allt är ju relativt. Blir det succé med trafik någonstans så kan 24 meters dubbelleder vara något (även om 21 metersleder har nästan samma kapacitet). Ett stort aber med dubbelleder är dock hur de ska få plats i befintliga terminaler och depåer. Från politiskt håll mm. pratar man sedan gärna om utbyggd kollektivtrafik, och för buss då oftast om bättre kapacitet i vägnätet. Tyvärr blir det ofta bara halvmesyrer då man i många fall tyvärr totalt negligerar helheten.

Att få en ny snabb förbindelse mellan olika delar av en stad ger dock inte så mycket om de gamla befintliga vägförbindelserna, som ska knyta ihop den snabba förbindelsen med olika bytespunkter, fortfarande utgör flaskhalsar. Om de inte förbättrats i motsvarande grad så blir de tidstjuvar. Samma problematik återfinns, i alla fall i Storstockholm, vid bytespunkterna där det är stora kapacitetsproblem på de flesta (stora som små) håll och kanter. Att bara bygga ny väg etc. emellan hjälper m.a.o. inte om man inte samtidigt ser till att förbindelsevägar och bytespunkter byggs ut i motsvarande grad. Alltså med fler lägen för på-/avstigning, korttidsreglering, uppställning osv. Många terminaler är i dagsläget inte heller bra anpassade för vändande trafik (i gengäld är dockningsterminaler illa anpassade för tät genomgående trafik) pga. ytterligare andra orsaker såsom tvång att gå ut på vanlig väg för att vända runt etc. 

Att det är trångt även på mindre terminaler kan ju sedan illustreras med t.ex. följande YouTube-klipp som visar situationen i Spånga för ett par år sedan. Samma sak gäller även på de flesta andra håll. Ser man (med tanke på tråden) på Fittja C så är det kapacitetsbrist oxå där. Även om det kanske skulle gå att få till ett par reglerplatser till på Värdshusvägen så är terminalen i sig inte heller lyckad utan det blir en massa snurrande som tar tid... och även leder till risker då fordonen lätt kommer i vägen för varandra. 

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 897
SV: Nya SL Linje 350
« Svar #48 skrivet: 16 augusti 2019, 10:38:29 AM »
Dubbelleder är ju dock inte så lyckat på linjer med mer regional karaktär. Vinsten i sittplatser är ju marginell - såvida man inte väljer specialvagnar som trafikerar speciellt utformade  BTR-sträckor där man istället för låggolv kan ha högre plattformar på hållplatserna för att slippa trappsteg. Men då är det ju en specialkonstruktion som kräver sin egen infrastruktur.

I innerstadsmiljö kan det ju dock passa för tunga linjer. Men då gäller det ju att man i Stockholm ger upp med tanken att på tunga stomlinjer kräva att alla stiger på genom framdörren (utom vid hållplatser med trafikvärdar). Egentligen gäller det ju för ledvagnar också, eftersom det är svårt att fylla dessa när man har påstigning fram. Detta förlänger körtiderna (tillsammans med den förlängda tiden för visering med fler påstigande) och förtar vinsten med att köra med långa fordon.

Även om längre tid för påstigning även kan finnas med dubbeldäckare - tycker jag ändå att den lösningen är ganska smart. Må vara att London också har problem med lite långa hållplatsuppehåll - så tillåter man ju numera påstigning bak på de tunga linjerna och har ingen biljettförsäljning på linjerna i city. Väl medveten om att vi inte byggt för det i Stockholm med avseende på broar etc. Men det som verkligen är positivt är ju hur bra det fungerar mot ledbussar i trånga terminaler jämfört med ledbussar.

Men visst, även där finns ju problem med att folk inte går upp på övervåningen - så fungerar inte så bra på alltför korta tvärresor i city, men skulle kunna fungera ganska bra för en linje som trafikerar förbifarten.

Men - som Nico var inne på är det ju stora problem med de flesta terminaler oavsett vad gäller utrymme. Hur terminalen i Vällingby ska kunna klara av det antal avgångar som behövs bara utifrån bostadsbyggandet i närheten är en utmaning i sig. Ska sedan linje 6 också vända där och sedan också ha hållplats för en linje via förbifarten, ja då måste man helt enkelt ha en ny terminallösning - vilket inte är helt enkelt att få till på platsen.


Å andra sidan kan man ju ställa krav på entreprenörerna att använda avlösning för pauser istället för att föraren behåller sin vagn (även om det senare är att föredra både arbetsmiljömässigt och för att minska risken för spruckna avlösningar).


Inlägget är signerat Lars Lundqvist