Allt är ju relativt. Blir det succé med trafik någonstans så kan 24 meters dubbelleder vara något (även om 21 metersleder har nästan samma kapacitet). Ett stort aber med dubbelleder är dock hur de ska få plats i befintliga terminaler och depåer. Från politiskt håll mm. pratar man sedan gärna om utbyggd kollektivtrafik, och för buss då oftast om bättre kapacitet i vägnätet. Tyvärr blir det ofta bara halvmesyrer då man i många fall tyvärr totalt negligerar helheten.
Att få en ny snabb förbindelse mellan olika delar av en stad ger dock inte så mycket om de gamla befintliga vägförbindelserna, som ska knyta ihop den snabba förbindelsen med olika bytespunkter, fortfarande utgör flaskhalsar. Om de inte förbättrats i motsvarande grad så blir de tidstjuvar. Samma problematik återfinns, i alla fall i Storstockholm, vid bytespunkterna där det är stora kapacitetsproblem på de flesta (stora som små) håll och kanter. Att bara bygga ny väg etc. emellan hjälper m.a.o. inte om man inte samtidigt ser till att förbindelsevägar och bytespunkter byggs ut i motsvarande grad. Alltså med fler lägen för på-/avstigning, korttidsreglering, uppställning osv. Många terminaler är i dagsläget inte heller bra anpassade för vändande trafik (i gengäld är dockningsterminaler illa anpassade för tät genomgående trafik) pga. ytterligare andra orsaker såsom tvång att gå ut på vanlig väg för att vända runt etc.
Att det är trångt även på mindre terminaler kan ju sedan illustreras med t.ex. följande
YouTube-klipp som visar situationen i Spånga för ett par år sedan. Samma sak gäller även på de flesta andra håll. Ser man (med tanke på tråden) på Fittja C så är det kapacitetsbrist oxå där. Även om det kanske skulle gå att få till ett par reglerplatser till på Värdshusvägen så är terminalen i sig inte heller lyckad utan det blir en massa snurrande som tar tid... och även leder till risker då fordonen lätt kommer i vägen för varandra.