Nya SL Linje 350

Startat av Delfinen76, 19 juli 2019, 19:34:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

4 min bytestid vid Fittja till 749 mot Kungens kurva och undrar hur många gånger det kommer att hålla(m h t färjeförbindelsen) :P
Vändtid på 1 min vid Fittja(eller 31 min).../Ulf

Lars_L

Egentligen skulle väl linjen snarare gå till Flemingsberg. Studenter är ju en grupp som åker kollektivt i stor utsträckning och nuförtiden ofta bor kvar hemma. Därtill ett stort sjukhusområde med många tusen arbetsplatser. Kungens kurva har ju tappat en del av arbetsplatserna. Möjligen om man inte tycker det blir otydligt skulle den kunna gå dit på helgerna. Skärholmen tar för lång tid med buss via Kungens kurva och dit går ju tunnelbanan på 8-9 minuter. Men det stora problemet är ju att inga bor vid Ekerö C. Alla ekeröbor måste alltså ändå göra ett extra bussbyte vilket kommer innebära ett lågt resande, i alla fall utanför några avgångar i högtrafik.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

at1981

Hejsan!

Här är länken till tidtabellen för linje 350!

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/h350.pdf

Tycker att enstaka turer på linje 350 borde förlängas till Södertälje C och därmed kan man spara in på en del turer på 748!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

buskörare

Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2019, 15:36:06 PM
Hejsan!

Här är länken till tidtabellen för linje 350!

Länk:
https://sl.se/ficktid/vinter/h350.pdf

Tycker att enstaka turer på linje 350 borde förlängas till Södertälje C och därmed kan man spara in på en del turer på 748!


Trodde Arriva skulle köra 350?

homer

Citat från: buskörare skrivet 31 juli 2019, 16:31:28 PM
Trodde Arriva skulle köra 350?

var står att dom inte ska köra linjen?

buskörare

Citat från: homer skrivet 31 juli 2019, 16:40:37 PM
var står att dom inte ska köra linjen?

Jag blev fundersam eftersom nån tyckte man kunde "slå ihop" den med 748 som mig veterligen inte körs av Arriva. Att 2 olika utövare skulle komma överens om en sån grej är ju inte supervanligt, så trodde då att det betydde samma skulle köra båda.

Nico

Var väl at1981 som kastade fram något eget tyckande om det ovan.

I sak är det dock inte direkt genomtänkt skulle jag vilja hävda. Linje 350 ska hanteras av Arriva på Mälaröarna och kommer inte att göra några stopp mellan Jungfrusund och Fittja centrum. Linjens primära syfte är troligen (som sagt) att förenkla för de enstaka resenärer som har Södertörns högskola och Huddinge sjukhus som målpunkt. Vill man vidare dit byter man dock till linje 172 i Fittja centrum alternativt att man byter till linje 748 om man ämnar sig till Södertälje.

Att förlänga linje 350 till Södertälje skulle göra en [sannolikt] störningskänslig linje ännu mera störningskänslig. Sedan finns det andra problem. Dels är det ju inte alla turer på linje 748 som vänder i Fittja centrum och dels skulle det nog bli ganska förvirrat för resenärerna om man ibland skulle åka linje 350 och ibland linje 748 på exakt samma sträcka. Skulle man dessutom blanda in både Arriva och Nobina så hade nog risken för missförstånd ökat ännu mer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Halvtimmestrafik alla dagar är väsentligt mer än gamla 303:s rusningsturer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2019, 15:31:59 PM
4 min bytestid vid Fittja till 749 mot Kungens kurva och undrar hur många gånger det kommer att hålla(m h t färjeförbindelsen) :P
Vändtid på 1 min vid Fittja(eller 31 min).../Ulf

749 passerar Fittja på motorvägen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2019, 09:01:52 AM
749 passerar Fittja på motorvägen.

Ulf menar nog 748..

// Niclas

Buzzlover

Citat från: Nico skrivet 31 juli 2019, 23:13:45 PM
Linjens primära syfte är troligen (som sagt) att förenkla för de enstaka resenärer som har Södertörns högskola och Huddinge sjukhus som målpunkt. Vill man vidare dit byter man dock till linje 172 i Fittja centrum alternativt att man byter till linje 748 om man ämnar sig till Södertälje.
Den verkar också vara någon form av pilotprojekt antagligen för att se hur många som skulle nyttja en linje från södra Stockholm till Ekerö/Mälaröarna inför öppningen av Förbifart Stockholm, SL har fått dispans och slipper betala färjans annars obligatoriska avgift på 70kr fram tills öppningen av förbifarten.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Niclas Wennerlid

Citat från: Buzzlover skrivet 06 augusti 2019, 15:56:11 PM
Den verkar också vara någon form av pilotprojekt antagligen för att se hur många som skulle nyttja en linje från södra Stockholm till Ekerö/Mälaröarna inför öppningen av Förbifart Stockholm, SL har fått dispans och slipper betala färjans annars obligatoriska avgift på 70kr fram tills öppningen av förbifarten.

70 kr gäller för personbil, buss har en avgift på 240 kr.

// Niclas

Tommy E

Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2019, 15:36:06 PM
Tycker att enstaka turer på linje 350 borde förlängas till Södertälje C och därmed kan man spara in på en del turer på 748!

Citat från: Nico skrivet 31 juli 2019, 23:13:45 PM
I sak är det dock inte direkt genomtänkt skulle jag vilja hävda. Linje 350 ska hanteras av Arriva på Mälaröarna och kommer inte att göra några stopp mellan Jungfrusund och Fittja centrum. Linjens primära syfte är troligen (som sagt) att förenkla för de enstaka resenärer som har Södertörns högskola och Huddinge sjukhus som målpunkt. Vill man vidare dit byter man dock till linje 172 i Fittja centrum alternativt att man byter till linje 748 om man ämnar sig till Södertälje.

Att förlänga linje 350 till Södertälje skulle göra en [sannolikt] störningskänslig linje ännu mera störningskänslig. Sedan finns det andra problem. Dels är det ju inte alla turer på linje 748 som vänder i Fittja centrum och dels skulle det nog bli ganska förvirrat för resenärerna om man ibland skulle åka linje 350 och ibland linje 748 på exakt samma sträcka. Skulle man dessutom blanda in både Arriva och Nobina så hade nog risken för missförstånd ökat ännu mer.

Det är faktiskt fler än man kan tro som pendlar från Mälaröarna till Södertälje (Scania), så idén är inte så dålig, men om en förlängd linje 350 "bara" skulle gå till Södertälje C tror jag tyvärr de flesta skulle fortsätta åka bil. För att locka över majoriteten krävs det nog att bussen går ända fram till dörren, i stil med personallinjen Scania Job Express. Jag har försökt få SJE att införa ett stopp vid hpl Fittjaverken i anslutning till Slagstafärjan, men hittills utan framgång.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se