Nya SL Linje 350

Startat av Delfinen76, 19 juli 2019, 19:34:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Delfinen76

Undrar var ni tycker om detta? Från  19 Augusti kommer en ny linje att trafikera Ekerö Centrum- Fittja via färjan! Samtidigt 303/342 köra Ekerö - jungfrusnd via Gälstaö! Skulle det inte varit bättre att förlänga 303/342 till Fittja?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Tommy E

#1
Enligt skvallret kommer turerna gå i princip samtidigt som linje 303/342. Det tycker jag inte är bra, för istället för kvartstrafik på sträckan Ekerö C-Jungfrusund får man då dubbla bussar varje halvtimme. :-\ I övrigt ska det bli intressant att se hur många som utnyttjar den nya linjen, åtminstone kommer jag göra det!
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

homer

Tidtabellen finns inlagd på resrobot.se

resan tar 29 minuter och avgår var 30:e minut XX:19 och XX:48 (några minuters förskjutning sker under dagen)

första tur 05:49 från ekerö c


david96

vilken dag trafikerar den nya busslinjen?

Mikael T Nilsson

Tack för uppgifterna! Jag har för mig att det var linje 303 som för många år sedan trafikerade hela sträckan Fittja-Jungfrusund-Tappström. Minns dock inte om den gick vidare till Brommaplan också.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jimmy

Hej.
Det var linje 303 som gick sträckan Brommaplan - Jungfrusund - Fittja måndag-fredag perioden 1994-08-15 - 1995-08-20, trafikerad av Swebus.

Linjenummer 350 användes för övrigt som intern numrering av båtlinjen Stockholm C - Tappström perioden 1992-08-17 - 1996-06-09.
Båtlinjen trafikerades dock (så vitt jag vet) redan från 1989-08-21 och trafikerades hela tiden av Strömma Kanalbolaget

Jimmy

david96

Vilka hållplatser trafikerade linje 303 mellan Jungfrusund-Fittja?

Mikael T Nilsson

Citat från: Jimmy skrivet 20 juli 2019, 18:44:24 PM
Hej.
Det var linje 303 som gick sträckan Brommaplan - Jungfrusund - Fittja måndag-fredag perioden 1994-08-15 - 1995-08-20, trafikerad av Swebus.

Linjenummer 350 användes för övrigt som intern numrering av båtlinjen Stockholm C - Tappström perioden 1992-08-17 - 1996-06-09.
Båtlinjen trafikerades dock (så vitt jag vet) redan från 1989-08-21 och trafikerades hela tiden av Strömma Kanalbolaget

Jimmy

Hej,

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Nåt som förvånar mig lite är varför man valde det gamla hjulspåret att låta den gå till Fittja istället för Kungens kurva/Skärholmen? Resnyttan torde ju vara mångfalt större med KK/Skärholmen som slutdestination, då man både når en större handelsplats utan byte, samt når Södertäljebussarna om man vill åka vidare söderut istället.

Delfinen76

Det är väl SL I NÖDSJAL
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Nico

Citat från: Delfinen76 skrivet 24 juli 2019, 10:59:03 AM
Det är väl SL I NÖDSJAL

Inte för att jag vet vad en "nödsjal" är, speciellt inte om det skriks ut vilket bruket av enbart versaler betyder på nätet. Antar dock att ordet/begreppet som avses här är "i ett nötskal". Oavsett vad så är det sedan bra att korrekturläsa sin text en aning innan man trycker på sänd-knappen.

Vad gäller frågan för hand så är det inte heller helt rätt att per automatik klanka ned på enbart SL, eller rättare sagt på Trafikförvaltningen (TF), i alla lägen. Det är de facto inte alltid så att TF ensamt råder över vissa beslut. Ovanför TF så finns regionen med dess politiker och en hel del beslut kommer direkt därifrån (bl.a. då just denna fråga) som TF då får hantera utifrån angivna direktiv. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Nått man kanske inte tänker på om man inte är i branschen, är att långa linjer är väldigt känsliga för förseningar.
Tittar på linje 342, vissa turer är idag 45 min om jag förstår rätt? Att den sen ska passa in en färja efter det är kanske nått man anser vara för riskabelt. 303 går vad jag kan se från Brommaplan, och med tanke på vägarbetet på Ekerövägen som ska pågå i flera år, så är det väl kanske också dumt att förlänga en linje som trafikerar den sträckan?

Ofta finns det en ganska väl genomgången tanke bakom beslut gällande nya linjer/omdragningar. Sen kanske det inte blir bra ändå, men att bara förlänga linjer är nått jag inte tror är så smart.

Fredrik Gelin

Kungens Kurva kanske kan husera någon linje till, men Skärholmen är så gott som fullbokat i rusningstid och trångt övrig tid.
Det finns inte så många ställen att reglera på, står man i terminalen lär man förr eller senare stå i vägen för någon annan buss och på vägen mellan Kungens Kurva och Skärholmen vill Trafikverket inte att det står några bussar pga olycksrisk har jag för mig.
I Kungens Kurva måste man troligen utgå från Heron City eller Lindvreten för att kunna vända utan att vara i vägen alltför mycket. I Fittja kan man ju byta till Tunnelbanan som ju går till just Skärholmen om det nu är dit man vill komma. Jag gissar dock att många har sin målpunkt för resan närmare stan och då är det nog lika praktiskt att ta båten till stan. Jag har även för mig att jag läste någonstans att det utreds om den befintliga linjen från Tappström även kan angöra Slagsta eller någon annan brygga i det området för att ytterligare öka upptagningsområdet.
För att 350 skall kunna dras till Skärholmen tror jag att den behöver köras av samma entreprenör som Söderort för att kunna göra effektiva kopplingar med andra linjer i Skärholmen eller dess närhet så man inte upptar värdefull plats där.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

virtual1

Du har rätt i att skärholmen är fullt i dag som bytespunkt, men kungens kurva är det garanterat inte. Jag tror inte folk bryr sig så mycket om de kan byta till tunnelbana i skärholmen eller Fittja, men jag tror att de skulle uppskatta att slippa byta för att åka till kungens kurva för att handla.

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 25 juli 2019, 22:24:20 PM
Du har rätt i att skärholmen är fullt i dag som bytespunkt, men kungens kurva är det garanterat inte. Jag tror inte folk bryr sig så mycket om de kan byta till tunnelbana i skärholmen eller Fittja, men jag tror att de skulle uppskatta att slippa byta för att åka till kungens kurva för att handla.

Andelen mälaröbor som skulle åka buss till Kungens kurva för att handla är sannolikt mycket låg, speciellt på vardagar. Möjligen att södra IKEA kunde locka på helger. Man ska även betänka att många hushåll på Mälaröarna (då det är ett både vidsträckt och bitvis glest bebyggt område) har tillgång till bil. Det innebär att mälaröborna har ett antal andra möjligheter som ligger både enklare och närmare till (i synnerhet om det är helg) om de ska handla.

Sedan har inte heller Kungens kurva, i nuläget, speciellt bra förutsättningar för vändande busslinjer. Det som finns konkret är en felbyggd lutande slinga vid Heron City (som Keolis undviker då boggivagnar lätt slår rumpan i gatan vid vändning) samt möjlighet att stå lite ur vägen på vissa hållplatser. I övrigt saknas adekvata möjligheter till vändning och tidsreglering... om man inte ska hålla på att snurra runt diverse kvarter inom handelsplatsområdet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman