Tunga Rallyt Åkarsvängen lördag 14 september

Startat av K R, 13 juli 2019, 23:29:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Här kommer tidig info kring årets Tunga Rallyt Åkarsvängen i Södertälje, det årliga veteranfordonsevenemanget för tunga och kommersiella fordon!
I år går rallyt alltså lördagen den 14 september.

SvOf planerar att i år deltaga med följande buss:
SJ 2845, Volvo B10M/Säffle från 1987.

Möjlighet finns som vanligt att åka med i bussen under rallyt, då det inte brukar finnas någon större risk att den blir fullsatt.

Startplatsen är vid Scania Finans, Verkstadsvägen 11 i Södertälje, mittemot Chassiporten.
Samlingen i Södertälje blir ca kl 7.30-8.15 med första start kl 8.30.

SvOf:s buss angör Gullmarsplan kl 7.00 för att plocka upp intresserade medresenärer och kör sedan via målplatsen vid Scanias huvudkontor (Vagnmakarvägen/Nyköpingsvägen)
för att hämta upp de som ev. kommer i egen bil till Södertälje och som då lämpligen parkerar där.
SJ 2845 beräknas angöra målplatsen kl 7.30 och kör därefter fram till startplatsen i Södertälje.

SvOf kommer att ta ut en smärre avgift av de medåkande för att bidra till att hålla föreningens bussar rullande.

Medtagande av matsäck för dagen rekommenderas.

Prisutdelningen efter rallyt beräknas bli ca kl 15.30. Därefter åker SJ 2845 tillbaka mot Stockholm. Räkna alltså med ett heldagsevenemang!

Om du tänker åka med eller har några frågor i ärendet är du välkommen att antingen maila till aktiviteter@svof.se
alternativt ringa Reinert Klint på tel. 0709-532955
.

Med reservation för eventuella ändringar.

K R

Hej!

Lyfter tråden med anledning av att det i skrivande stund är en vecka kvar till ovanstående evenemang.

Länkar även till MHS' information kring rallyt med preliminär startlista och färdväg:

https://mhs.se/evenemang/190914-mhs-tunga-rallyt-akarsvangen/

Av startlistan framgår att det deltar fordon från 1922-1989 och med SvOf:s buss som startande näst sist i startfältet.

mvh K R

Nico

Som vanligt ett intressant evenemang. Tyvärr, även det som vanligt, så tycker jag att MHS information för själva rallyt är i snålaste laget. En tydligare karta (har hört att även en del deltagare ibland har haft svårt att hitta vissa kontroller), lite cirkatider mm. utefter banan är inte fel för vare sig deltagare eller åskådare. Just de senare, dvs. de flesta av oss, försöker att åka längsmed banan för att bla. kunna se vissa favoritekipage flera gånger och få lite fotochanser. Då är det lite trist när man knappt ens hittar kontrollerna.

En annan kritik sedan tidigare är att man från MHS sida inte heller verkar annonsera evenemanget. Brukar finnas evenemangskalendrar mm. hos bla. de större dagstidningarna o.dyl. där man kostnadsfritt kan informera för att på så vis nå en större publik. Som det är nu är det oftast bara de närmast sörjande som vet om vad som är på G. Övriga förstår oftast att det är något event när de ser bilarna ute i trafiken, men det är ju så dags då.


I år infaller det dock för min 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Våra finska kollegor i SLHS kommer att deltaga med en Kutter buss. I samband med rallyt kommer Delta 400-boken att kunna köpas för 280:-  Boken har fullständiga listor över alla leveranser, en hel del gick till Sverige och Norge. 84 sidor med massor av färgbilder!

Peter Öden

Hej !

Hur får man fram startlistan ?

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Det går inte att läsa 81 för där är det tryckt MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen Prel startlista 190904_Sida_1

Knut

Citat från: zjbus skrivet 10 september 2019, 16:24:19 PM
Det går inte att läsa 81 för där är det tryckt MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen Prel startlista 190904_Sida_1
81 Hans Isacsson, Skärblacka,Volvo N86 ser det ut til å være under teksten
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

zjbus

Citat från: Knut skrivet 11 september 2019, 09:36:04 AM
81 Hans Isacsson, Skärblacka,Volvo N86 ser det ut til å være under teksten
Tack för informationen men tänkte att den som har skapat sidan kunde flytta ner texten MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen Prel startlista 190904_Sida_1
så den inte står över 81 Hans Isacsson, Skärblacka,Volvo N86 och gör den oläsbar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 11 september 2019, 09:36:04 AM
81 Hans Isacsson, Skärblacka,Volvo N86 ser det ut til å være under teksten
Får man föreslå att du kontaktar arrangören till Åkarsvängen om detta direkt. Bussnack är ingen allmän klagomur.

Nu har du ju dessutom genom Bussnack fått veta vad det stod. Räcker inte det?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2019, 15:25:41 PM
Får man föreslå att du kontaktar arrangören till Åkarsvängen om detta direkt. Bussnack är ingen allmän klagomur.

Nu har du ju dessutom genom Bussnack fått veta vad det stod. Räcker inte det?
Ser ut som att dina rader är riktade till mej, jag skrev inte detta för att klaga utan för att alla skulle kunna se vem deltagare 81 är.

Nico

Citat från: zjbus skrivet 11 september 2019, 11:21:17 AM
Tack för informationen men tänkte att den som har skapat sidan kunde flytta ner texten MHS Tunga Rallyt Åkarsvängen Prel startlista 190904_Sida_1
så den inte står över 81 Hans Isacsson, Skärblacka,Volvo N86 och gör den oläsbar.

Antar att det är det ovan som Staffan åsyftar, dvs. Bussnack och SvOf har ju inget med MHS (som är en helt egen förening) hemsida att göra på så vis.

Tycker du att MHS bör ändra något på hemsidan så är det ju bättre om du mailar dem direkt istället för att framföra det här. Så gjorde jag själv t.ex. tidigare med min synpunkt om deras rudimentära karta. Om de sedan gör något är en annan femma.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 11 september 2019, 16:45:55 PM
Antar att det är det ovan som Staffan åsyftar, dvs. Bussnack och SvOf har ju inget med MHS (som är en helt egen förening) hemsida att göra på så vis.

Tycker du att MHS bör ändra något på hemsidan så är det ju bättre om du mailar dem direkt istället för att framföra det här. Så gjorde jag själv t.ex. tidigare med min synpunkt om deras rudimentära karta. Om de sedan gör något är en annan femma.  ;)
Tänkte inte alls på att MHS är en egen förening och ligger bakom utskicket, skrev det här för att listan publicerades här och min avsikt var enbart att alla skulle kunna läsa hela listan men tack för info samt tipset.
Mvh zjbus

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 11 september 2019, 17:05:38 PM
Tänkte inte alls på att MHS är en egen förening och ligger bakom utskicket, skrev det här för att listan publicerades här och min avsikt var enbart att alla skulle kunna läsa hela listan men tack för info samt tipset.
Mvh zjbus
Listan har aldrig publicerats på Bussnack. Men det har funnits en länk till den. Bussnack har givetvis inget ansvar för att innehållet i länkat material är oklanderligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2019, 17:25:58 PM
Listan har aldrig publicerats på Bussnack. Men det har funnits en länk till den. Bussnack har givetvis inget ansvar för att innehållet i länkat material är oklanderligt.
Ser nu att KR skrev Länkar även till MHS' information kring rallyt med preliminär startlista och färdväg så ber om ursäkt för besväret, självklart har Bussnack inget ansvar för innehåll i länkat material.