Skyltning SL-linje 565

Startat av Fredde, 10 juli 2019, 16:04:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Citat från: 4041434548 skrivet 12 juli 2019, 00:35:35 AM
det funkar kanske i Stockholmgate ("Stockholm" vs "Centralen" vs ......) men vore olämpligt i alla övriga fall. Namnet på ändhållplatsen är nog obekant för de flesta resenärer på de flesta linjer.
Vad står det på hållplatserna för t ex 565?/Ulf

Fredde

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 juli 2019, 10:30:14 AM
Vad står det på hållplatserna för t ex 565?/Ulf

Det borde stå "Brunnby-Vik" och "Sergels torg" på dessa.

4041434548

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2019, 01:36:43 AM(...)

Ett annat exempel med anpassad skyltning (dock helt manuell) kan jag ta från dåvarande Swebus Express linje 835 som hade vissa avgångar från Uppsala till norra Öland. När bussen startade från Uppsala skyltade man "835 Öland via Stockholm". Inför start på Cityterminalen skyltades den om till "835 Öland via Kalmar". Som sista led, då bussen började närma sig Kalmar, skyltade föraren om till "835 Byxelkrok", som inte hade varit en helt tydlig skyltning i Uppsala. ;D

Ypperligt exempel på hur man kan skylta!

"Tekniska högskolan" är kanske inte lika behjälpligt som "Stockholm" för såväl utomläns som internationella turister resandes från exempelvis Vaxholm tillbaka till huvudstaden, men enbart namnet "Stockholm" är definitivt inte bättre. Ingen skulle kliva på en buss det står "Södertörn" eller "Vaxholm" på, eftersom ingen skulle veta var man hamnar. När bussen närmar sig Danderyds sjukhus eller innerstan är dessutom "Stockholm" inte bara opraktiskt utan också onödigt.

Förresten är ditt exempel på en skicklig skyltning kanske inte så passande här ändå eftersom SL som bekant är mycket sparsamma med praktiska via-skyltningar eller omskyltningar. (av någon anledning......)

buskörare

Citat från: 4041434548 skrivet 12 juli 2019, 20:05:03 PM
Ypperligt exempel på hur man kan skylta!

"Tekniska högskolan" är kanske inte lika behjälpligt som "Stockholm" för såväl utomläns som internationella turister resandes från exempelvis Vaxholm tillbaka till huvudstaden, men enbart namnet "Stockholm" är definitivt inte bättre. Ingen skulle kliva på en buss det står "Södertörn" eller "Vaxholm" på, eftersom ingen skulle veta var man hamnar. När bussen närmar sig Danderyds sjukhus eller innerstan är dessutom "Stockholm" inte bara opraktiskt utan också onödigt.

Förresten är ditt exempel på en skicklig skyltning kanske inte så passande här ändå eftersom SL som bekant är mycket sparsamma med praktiska via-skyltningar eller omskyltningar. (av någon anledning......)

Vad menar du med att ingen skulle kliva på en buss det står Vaxholm på? Det är ju precis tvärtom?

Ersa

Citat från: 4041434548 skrivet 12 juli 2019, 20:05:03 PM
"Tekniska högskolan" är kanske inte lika behjälpligt som "Stockholm" för såväl utomläns som internationella turister resandes från exempelvis Vaxholm tillbaka till huvudstaden, men enbart namnet "Stockholm" är definitivt inte bättre. Ingen skulle kliva på en buss det står "Södertörn" eller "Vaxholm" på, eftersom ingen skulle veta var man hamnar. När bussen närmar sig Danderyds sjukhus eller innerstan är dessutom "Stockholm" inte bara opraktiskt utan också onödigt.

Förresten är ditt exempel på en skicklig skyltning kanske inte så passande här ändå eftersom SL som bekant är mycket sparsamma med praktiska via-skyltningar eller omskyltningar. (av någon anledning......)

Om man gör som SL och låser sig till tankebanan att man bara måste samma skyltning hela linjens väg, så finns det ju en alldeles förträfflig lösning: Skylta "Stockholm Ö" på de tre Roslagslinjerna helt enkelt. Det finns ju redan andra busslinjer som skyltas "Stockholm C", så det är ju samma tydliga logik.
Visst, bussterminalen heter visserligen Tekniska högskolan idag, men det är väl bara att ändra? Låt tunnelbanestationen fortsätta heta Tekniska högskolan om det nu är så viktigt, men Stockholms Östra (skyltat Stockholm Ö på både Roslagsbussarna och tågen) skulle passa mycket bättre som terminalnamn för 639, 670 och 676.

igel

Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2019, 00:24:55 AM
"Stockholm" är ju synonymt med enbart Tekniska högskolan och Östra station, enligt logiken som används på 639, 670 och 676.  ::)
Tror att även 680 skyltar "Stockholm" trots att den har Humlegården som slutstation.

Generellt skulle det vara bra om bussarna skulle kunna byta destination på vägen. ex 680 skulle kunna skylta Överby och inte Resarö när den kom till Engarn. Eller 611 skulle kunna skylta Erikslund och inte Visinge hela vägen, då den inte går till Visinge station.

Ersa

Citat från: igel skrivet 13 juli 2019, 13:26:59 PM
Tror att även 680 skyltar "Stockholm" trots att den har Humlegården som slutstation.

Det är lika illa. Oavsett om man som ovan resenär stiger på 639 i Edsbro eller 680 på Resarö vore det ju en fördel att få veta var någonstans inne i Stockholm man hamnar.

Ola Å

När jag började med bussar i Täby runt 1990 skyltades linje 610 som går till Vallentuna med enbart Rosengården, efter ett tag ändrades det till Vallentuna (Rosengården), var samma med linje 611 som skyltades Runslingan, ligger i Täby Kyrkby, den ändrades till Täby Kyrkby enbart  så småningom, som infödd Norrortsbo är det ju  inte så svårt att hänga med kanske, men vem vet var Rosengården och Runslingan ligger annars?

4041434548

Citat från: buskörare skrivet 12 juli 2019, 21:44:17 PM
Vad menar du med att ingen skulle kliva på en buss det står Vaxholm på? Det är ju precis tvärtom?
förlåt, jag syftade förstås på Värmdö

buskörare


Knallhatt

Citat från: Fredde skrivet 10 juli 2019, 16:04:42 PM
Ni som är mer pålästa än mig:

Är det nytt att linje 565 till Sergels torg skyltar "Stockholm" istället för "Sergels torg"?
Vill minnas att det alltid har varit "Sergels torg" på dessa tidigare.

Såg bussar på Sveavägen idag med denna skyltning idag, därav frågan :)

Det är intressanta frågor det här. Vad är praxis, vad är bäst information och vad är.....
Det är många frågor, och många synpunkter.

Vad är målgruppen för linjen?
Är det resande från Upplands Väsby mot Stockholm eller lokalresande i centrala Stockholm?
Är det första gruppen som är målgruppen tycker i alla fall jag att "Stockholm" är mer informativt om jag står i Upplands Väsby och vill åka med. Är andra gruppen, lokalresenärerna, målgruppen så är "Sergels torg" mer informativt.

Å andra sidan kan jag då tycka, om första gruppen är målgruppen bör bussen skylta "Upplands Väsby" vid avgång från Stockholm då det är tydligare (större målområde) än "Brunnby Vik" som är ett område i Upplands Väsby.

Vad ger mest information till flest kunder?

Det gäller också att synka operatörens skyltningar med SL skyltningar så att flera system "talar samma språk".

Ersa

Numera är det dock så att bägge målgrupperna ofta gäller. Både de långväga och de lokala resenärerna har numera lika stor tillgång till många busslinjer, men skyltningen är (sen gammalt) fortfarande riktad enbart till de långväga resenärerna.
Ett exempel är 639 och 676 som mitt under pågående avtal plötsligt fick påstigande i Roslags Näsby, Danderyds sjukhus och många hållplatser därefter, in mot Tekniska högskolan. Medan skyltningen "Stockholm" mestadels är riktad mot de f.d. påstigande i Öregrund, Östhammar och trakterna norr om Hallstavik.

4041434548

Citat från: Knallhatt skrivet 19 juli 2019, 08:43:40 AM
Det är intressanta frågor det här. Vad är praxis, vad är bäst information och vad är.....
Det är många frågor, och många synpunkter.

Vad är målgruppen för linjen?
Är det resande från Upplands Väsby mot Stockholm eller lokalresande i centrala Stockholm?
Är det första gruppen som är målgruppen tycker i alla fall jag att "Stockholm" är mer informativt om jag står i Upplands Väsby och vill åka med. Är andra gruppen, lokalresenärerna, målgruppen så är "Sergels torg" mer informativt.

Å andra sidan kan jag då tycka, om första gruppen är målgruppen bör bussen skylta "Upplands Väsby" vid avgång från Stockholm då det är tydligare (större målområde) än "Brunnby Vik" som är ett område i Upplands Väsby.

Vad ger mest information till flest kunder?

Det gäller också att synka operatörens skyltningar med SL skyltningar så att flera system "talar samma språk".

Problemet med "Stockholm"-skyltningen är ju, som tidigare påpekat, att du inte vet om du hamnar vid Centralen, Humlegården, Tekniska högskolan, Sergels torg, Cityterminalen, Norra Bantorget, Fridhemsplan mm. Om bussarna från andra riktningar också skulle skyltas så skulle väl även t.ex. Nacka-Värmdöbussarna kalla Slussen för "Stockholm". Det betyder även att Gullmarsplan, Liljeholmen, mm också borde gå under paraplynamnet "Stockholm". Lycka till om du kliver på en buss mot stan, för du kommer definitivt inte hamna dit du vill.

846

Kanske inte helt samma sak, men även inom Stockholms innerstad finns ju liknande fenomen. Buss 2 skyltas i norrgående riktning "Norrtull" trots att den faktiskt inte går till hållplatsen som bär namnet Norrtull - 2:an vänder vid hållplatsen som heter Sveaplan. I södergående riktning skyltas 2:an "Sofia" men någon hållplats med namnet "Sofia" finns inte (Sofiaskolan finns som hållplatsnamn, men inte "Sofia"). Andra exempel som jag kommer på är t.ex. buss 55 i norrgående riktning som skyltas "Hjorthagen", men ändhållplatsen heter ju "Motalavägen".

Nu var det länge sedan jag åkte nattbuss i Stockholm, men i vart fall förr skyltades buss 91 "Gärdet", trots att den efter hållplats "Gärdet" (som ligger på Värtavägen invid Gärdets t-banestation) fortsatte via Tegeluddsvägen-Sandhamnsgatan till ändhållplatsen Frihamnen.

L. Gornitzka

Citat från: 846 skrivet 30 juli 2019, 14:35:59 PM
Kanske inte helt samma sak, men även inom Stockholms innerstad finns ju liknande fenomen. Buss 2 skyltas i norrgående riktning "Norrtull" trots att den faktiskt inte går till hållplatsen som bär namnet Norrtull - 2:an vänder vid hållplatsen som heter Sveaplan. I södergående riktning skyltas 2:an "Sofia" men någon hållplats med namnet "Sofia" finns inte (Sofiaskolan finns som hållplatsnamn, men inte "Sofia"). Andra exempel som jag kommer på är t.ex. buss 55 i norrgående riktning som skyltas "Hjorthagen", men ändhållplatsen heter ju "Motalavägen".

Nu var det länge sedan jag åkte nattbuss i Stockholm, men i vart fall förr skyltades buss 91 "Gärdet", trots att den efter hållplats "Gärdet" (som ligger på Värtavägen invid Gärdets t-banestation) fortsatte via Tegeluddsvägen-Sandhamnsgatan till ändhållplatsen Frihamnen.

Annars är det här en ganska ambivalent situation. Vi har samma sak också med linje 401 som går mot Älta. Ändhållplatsen heter egentligen Ekstubben, men det säger inte så mycket om vart bussen åker. Därmed blir "Älta" tydligare. Fast det i sig skapar också en annan förvirring om man jämför med till exempel 801, som också har slutdestination "Älta", fast istället med hållplatsen Björnmossvägen som sluthållplats
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.