Skyltning SL-linje 565

Startat av Fredde, 10 juli 2019, 16:04:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

iBear

Eftersom 400-serien redan blandats in i tråden...

Från Evlinge ute på Värmdö skyltas 7:20-avgången på linje 461 "Stockholm". Den går, till skillnad från de andra avgångarna på linjen, inte till Kolvik utan endast till Hemmesta vägskäl. Anledningen till att den skyltas Stockholm är att den fysiska bussen vid Hemmesta vägskäl utan väntetid blir en 435C med destination Cityterminalen. Bussarna mot Kolvik skyltas "Slussen (Bussbyte)".

Det här är, mig veterligt, den enda linjen (och enda avgången) från Värmdö som har Stockholm som ordinarie skyltning. Denna avgång har precis som övriga avgångar anslutning till buss mot Slussen.

För något halvår sedan när jag körde just den avgången hängde sig BussPC strax före Hemmesta vägskäl, med resultatet att bussen fortsatte skylta "461 Stockholm" förbi alla hållplatser med påstigning som vid tiden normalt trafikeras av en "435C Cityterminalen". Då blev det väldigt tydligt hur önskat det är hos resenärerna att det står på bussen vart bussen är på väg... 

Lars_L

Men som antyds är det här ju ett generellt problem och inte bara för SL. Är ju många hållplatser ute i buskarna som istället för ändhållplatsens namn får ngt slags ort/områdesnamn. Många av dem har ju kommenterats här och i tidigare trådar.

Men det är ju nästan vanligare i riktning från centrum än till. Ofta har ju då ett argument varit att resenärerna blir förvirrade av hållplatsnamn eftersom det inte berättar åt vilket håll bussen går om hållplatsnamnet är obekant. Samtidigt tycket jag problemet ofta är det omvända. Enda gången det är bra är väl när det är en extrabuss som vänder på någon för flertalet okänd hållplats. Men att folk känner till en linjes slutdestination får väl sägas vara något man ändå kan förvänta sig. Men det är ju inte ovanligt just att linjer skyltas med samma destination (områdesnamn etc.), trots att de har olika ändhållplatser, som dessutom kan ligga rätt långt från varandra.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

DL

För några veckor sedan så åkte jag linje 616 som var skyltad Täby kyrkby. Men linjen fortsätter en bra bit efter Täby kyrkby och vänder vid Östra Byle. Det borde helt klart stå Täby kyrkby (Östra Byle) på bussen!

buskörare

Citat från: DL skrivet 09 september 2019, 12:42:38 PM
För några veckor sedan så åkte jag linje 616 som var skyltad Täby kyrkby. Men linjen fortsätter en bra bit efter Täby kyrkby och vänder vid Östra Byle. Det borde helt klart stå Täby kyrkby (Östra Byle) på bussen!

Var går gränsen? För Byle gård ligger i Täby kyrkby. Skulle Östra byle ligga i Vallentuna få menar du?

Nico

Kan minnas fel, men tidigare skyltade väl 616 bara "Östra Byle"... Att skylta "Täby kyrkby" är ju som sagt ganska intetsägande... Övergripande skyltning av det slaget fungerar (oftast) på spårtrafik som bara har ett stopp i ett område. För lokalbussar fungerar det mindre bra, dvs. det blir ungefär lika informativt som om man skulle skylta "Hässelby" eller "Trångsund" på en buss. Det säger m.a.o. inget i detalj om var man hamnar utan bara i vilken härad på ett ungefär.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2019, 13:14:11 PM
Var går gränsen? För Byle gård ligger i Täby kyrkby. Skulle Östra byle ligga i Vallentuna få menar du?

Ingen aning, jag skulle till Täby kyrkby men åkte för långt eftersom jag trodde att ändhållplatsen hette Täby kyrkby.

buskörare

Citat från: DL skrivet 09 september 2019, 13:35:35 PM
Ingen aning, jag skulle till Täby kyrkby men åkte för långt eftersom jag trodde att ändhållplatsen hette Täby kyrkby.


Aha. Vi har nog inte många injer där destinationsskylten säger ändhållplats.

DL

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2019, 13:57:36 PM

Aha. Vi har nog inte många injer där destinationsskylten säger ändhållplats.

Nä, SL är extremt dåligt på det sättet. I de allra flesta städer får man mycket bättre information.

Nu var det dock så att trodde att det fanns en hållplats som hette Täby kyrby men så var inte fallet. Nu gjorde det inget eftersom jag bara var ute och nöjesåkte och tog samma buss tillbaka.  ;D

buskörare

Citat från: DL skrivet 09 september 2019, 14:24:17 PM
Nä, SL är extremt dåligt på det sättet. I de allra flesta städer får man mycket bättre information.

Nu var det dock så att trodde att det fanns en hållplats som hette Täby kyrby men så var inte fallet. Nu gjorde det inget eftersom jag bara var ute och nöjesåkte och tog samma buss tillbaka.  ;D

Ofrivillig sightseeingtur med andra ord. Kan vara trevligt det med, även om Byle mest består av villor :)

DL

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2019, 15:30:58 PM
Ofrivillig sightseeingtur med andra ord. Kan vara trevligt det med, även om Byle mest består av villor :)

Jo precis.  8)

igel

Citat från: Nico skrivet 09 september 2019, 13:30:46 PM
Kan minnas fel, men tidigare skyltade väl 616 bara "Östra Byle"... Att skylta "Täby kyrkby" är ju som sagt ganska intetsägande... Övergripande skyltning av det slaget fungerar (oftast) på spårtrafik som bara har ett stopp i ett område. För lokalbussar fungerar det mindre bra, dvs. det blir ungefär lika informativt som om man skulle skylta "Hässelby" eller "Trångsund" på en buss. Det säger m.a.o. inget i detalj om var man hamnar utan bara i vilken härad på ett ungefär.

Du minns helt rätt. Då skyltades också 616 Erikslund (som både var namnet på den tredje sista hållplatsen och det radhusområde den låg i, sluthållplatsen heter Erikslundsvägen). Nu skyltas bussen Visinge som är namnet på en station som ligger en halv kilometer från sluthållplatsen genom skogen.

buskörare

Citat från: igel skrivet 09 september 2019, 17:59:50 PM
Du minns helt rätt. Då skyltades också 616 Erikslund (som både var namnet på den tredje sista hållplatsen och det radhusområde den låg i, sluthållplatsen heter Erikslundsvägen). Nu skyltas bussen Visinge som är namnet på en station som ligger en halv kilometer från sluthållplatsen genom skogen.

Det kan ju ha att göra med 611's kortturer som, vad jag sett, skyltar Erikslund.
Samma med 617 och 604 som har samma destination på skylten, men stannar på olika ställen. Inte så smart, 604 borde skylta Hägernäs stn, helst via Hägernäs strand, för att skilja.

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2019, 19:42:52 PM
Det kan ju ha att göra med 611's kortturer som, vad jag sett, skyltar Erikslund.
Samma med 617 och 604 som har samma destination på skylten, men stannar på olika ställen. Inte så smart, 604 borde skylta Hägernäs stn, helst via Hägernäs strand, för att skilja.
611 och 616 är ju lite komplicerade eftersom de har samma område som slutpunkt på kortturerna, men på var sin sida om bostadsområdet. Det blir inte lättare av att den ena hållplatsen heter Erikslund där 611 slutar vissa avgångar och Erikslundsvägen där 616 slutar vissa avgångar. Visinge kom väl till för att man inte ville skylta Täbyvägen som är den egentliga sluthållplatsen (hållplatsen efter Erikslund på 611) för vissa avgångar men ändå kan sägas vara korrekt eftersom bostadsområdet Visinge ju börjar ungefär där och sträcker sig till tågstationen med samma namn någon knapp kilometer bort.

Jag tror nog att de flesta som är vana att åka linjen oavsett vad den heter och i vilket län den går har hyfsat bra koll på var bussen går.
Således tycker jag att det är logiskt att man skyltar mer "heltäckande" områdesnamn. Västtrafik har ju exempel på motsatsen där det i vissa fall skyltas ett gatunamn som sluthållplats vilket jag misstänker kan förvirra minst lika mycket för en ovan resenärer som inte har koll på geografin i staden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ted Selander

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2019, 13:14:11 PM
Var går gränsen? För Byle gård ligger i Täby kyrkby. Skulle Östra byle ligga i Vallentuna få menar du?

Gränsen går mellan hpl Runslingan och Uthamravägen. Östra Byle ligger i Täby.

buskörare

Citat från: Ted S skrivet 10 september 2019, 08:23:29 AM
Gränsen går mellan hpl Runslingan och Uthamravägen. Östra Byle ligger i Täby.

Då är Täby kyrkby rätt trots allt. Det är lite komplicerat det där med Täby vs Vallentuna.