SJ bussar i Norrbotten (2 bilder)

Startat av Ted Selander, 10 juli 2019, 09:44:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Ett par nordliga SJ bussar i Övertorneå maj 1977.



SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.



I 3537 är de bästa platserna redan tagna av ett stort paket.

Björn Forslund

En isolerad SJ-enklav i norr, man ersatte planerad järnväg med busstrafik redan från början.

Peter Rost

Trevligt!

0633 levererades till Övertårneå, och omplacerades 1984 till Helsingborg. Finns kvar som husbuss norr om Stockholm.

//Peter

Staffan Sävenfjord

Busslinjen Övertorneå-Pajala var en underlig utpost för SJ Biltrafik. I övrigt körde SJ inte linjetrafik norr om Jämtland. Det var annars Postens diligenstrafik som stod för den statliga bussägarinsatsen i denna del av landet.

Anledningen till att SJ körde här var att järnvägslinjen från Karungi med förbindelser från Haparanda till Övertorneå var tänkt att förlängas till Pajala. Så blev det då dock aldrig så SJ fick köra de bussar som permanent ersatte tågen. Busslinjen hade i princip samma taxa som på järnvägen.

Först i slutet av 1980-talet blev det Postens Diligenstrafik som började köra här. Det var ju dock inte så långt kvar innan först SJ Buss och sedan diligensen gick upp i Swebus. Inte heller så långt kvar innan linjen upphandlades av länstrafiken.

Tack för fina bilder från en busslinje som de flesta aldrig har kommit i kontakt med annat än på bild.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM

SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.


Alla bussar för den här linjen var stationerade i Övertorneå. Märkning med hemstation ansågs väl därför överflödig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Fanns väl en hel del SJ-bussar som hade märkning med "hemstation" långt in på 1980-talet.

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 10 juli 2019, 09:44:33 AM
Ett par nordliga SJ bussar i Övertorneå maj 1977.



SJ 0633 skyltad Pajala. Stationeringsorten har fallit bort, den måste väl ha tillhört Övertorneå (Öt) den också.



I 3537 är de bästa platserna redan tagna av ett stort paket.
Oj, riktigt stort tack för dessa fina bilder. Man hade alltså här i norr kvar en högerstyrd buss i trafik nästan 10 år efter dagen H.
Man tager vad man haver sa Cajsa Warg i brist på godsutrymme kanske i detta fall liksom avstigningsdörrar men dom satt kanske kvar på vänstersidan?
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 10:52:03 AM
Busslinjen Övertorneå-Pajala var en underlig utpost för SJ Biltrafik. I övrigt körde SJ inte linjetrafik norr om Jämtland. Det var annars Postens diligenstrafik som stod för den statliga bussägarinsatsen i denna del av landet.

Anledningen till att SJ körde här var att järnvägslinjen från Karungi med förbindelser från Haparanda till Övertorneå var tänkt att förlängas till Pajala. Så blev det då dock aldrig så SJ fick köra de bussar som permanent ersatte tågen. Busslinjen hade i princip samma taxa som på järnvägen.

Först i slutet av 1980-talet blev det Postens Diligenstrafik som började köra här. Det var ju dock inte så långt kvar innan först SJ Buss och sedan diligensen gick upp i Swebus. Inte heller så långt kvar innan linjen upphandlades av länstrafiken.

Tack för denna sakliga information.
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 11:01:12 AM
Fanns väl en hel del SJ-bussar som hade märkning med "hemstation" långt in på 1980-talet.
Ja verkligen som t.ex. 2930 från 1989  www.svenskbusshistoria.se/go?id=20314
Mvh zjbus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 11:01:12 AM
Fanns väl en hel del SJ-bussar som hade märkning med "hemstation" långt in på 1980-talet.
Hemstationsmärkningen fanns väl kvar åtminstone vid många garage till Swebus-tiden. Men just nu tänkte jag på hur det var i Övertorneå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2019, 10:48:06 AM
Trevligt!

0633 levererades till Övertårneå, och omplacerades 1984 till Helsingborg. Finns kvar som husbuss norr om Stockholm.

//Peter
Även 3537 finns kvar i registret, LB registrerad. Senast godkända besiktning 1995-07-27
Mvh zjbus

Ersa

Postens diligenstrafik hade väl också en liten isolerad enklav av trafik i södra halvan av landet, mitt bland SJ-linjerna? Var det i Värmland?

almeli

Citat från: zjbus skrivet 10 juli 2019, 12:33:01 PM
Oj, riktigt stort tack för dessa fina bilder. Man hade alltså här i norr kvar en högerstyrd buss i trafik nästan 10 år efter dagen H.
Man tager vad man haver sa Cajsa Warg i brist på godsutrymme kanske i detta fall liksom avstigningsdörrar men dom satt kanske kvar på vänstersidan?
Mvh zjbus

Det kan kanskje tenkes at det ble valgt høgrestyrt chassis for enkel levering av post/brev rett i postkasser som sto i veikanten med passelig høyde til sidevinduet for sjåføren. Dette var en vanlig praksis for postlevering i grisgrendte strøk i mange årtider i Norge.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 10 juli 2019, 14:53:38 PM
Postens diligenstrafik hade väl också en liten isolerad enklav av trafik i södra halvan av landet, mitt bland SJ-linjerna? Var det i Värmland?

Ja, de skall under en period haft trafik i Fryksdalen, alltså runt Sunne och Torsby. Enligt Wikipedia.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2019, 10:52:03 AM
Busslinjen Övertorneå-Pajala var en underlig utpost för SJ Biltrafik. I övrigt körde SJ inte linjetrafik norr om Jämtland. Det var annars Postens diligenstrafik som stod för den statliga bussägarinsatsen i denna del av landet.

Anledningen till att SJ körde här var att järnvägslinjen från Karungi med förbindelser från Haparanda till Övertorneå var tänkt att förlängas till Pajala. Så blev det då dock aldrig så SJ fick köra de bussar som permanent ersatte tågen. Busslinjen hade i princip samma taxa som på järnvägen.

Först i slutet av 1980-talet blev det Postens Diligenstrafik som började köra här. Det var ju dock inte så långt kvar innan först SJ Buss och sedan diligensen gick upp i Swebus. Inte heller så långt kvar innan linjen upphandlades av länstrafiken.

Tack för fina bilder från en busslinje som de flesta aldrig har kommit i kontakt med annat än på bild.

Tack själv! I boken SJ Buss 75 år (1986) räknas alla bussregioner upp, med början i Gävle i norr, dit räknades alltså Jämtlandstrafiken. Kan det vara så att busstrafiken i Övertorneå administrativt hörde till järnvägen, det stämmer ju i så fall med uppkomsten av trafiken? I boken belyses inte trafiken alls, men en bild på en gammal godsbuss har slunkit med.