CF på Island

Startat av Ted Selander, 07 juli 2019, 16:36:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 08 juli 2019, 13:25:26 PM
Har varit i kontakt med Samgönguminjasafnið Ystafelli Ystafell Auto Museum, och personen där hänvisar också till bussen i Scaniaboken, en CF65 från 1961.
Vad mycket besvär du haft med detta så det innebär att det är samma buss?
Mvh zjbus

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 08 juli 2019, 12:26:33 PM
Inte ett dugg konstigt och det har jag inte påstått, jag ifrågasatte om det är samma buss som på trådskaparens bild.


Varför ifrågasätter du då? Vi har konstaterat att en enda CF gick till Island, och den byggdes om till högertrafik. Det är 15 år mellan bilderna så bussen har säkert hunnit byta ägare och målning under den tiden.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juli 2019, 16:11:38 PM

Varför ifrågasätter du då? Vi har konstaterat att en enda CF gick till Island, och den byggdes om till högertrafik. Det är 15 år mellan bilderna så bussen har säkert hunnit byta ägare och målning under den tiden.
Men ursäkta då, jag tycker det är så mycket som skiljer bussarna åt förutom vä. resp. hö. styrningen och lackeringen.

Ted Selander

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juli 2019, 16:11:38 PM
Varför ifrågasätter du då? Vi har konstaterat att en enda CF gick till Island, och den byggdes om till högertrafik. Det är 15 år mellan bilderna så bussen har säkert hunnit byta ägare och målning under den tiden.
Citat från: zjbus skrivet 08 juli 2019, 17:05:45 PM
Men ursäkta då, jag tycker det är så mycket som skiljer bussarna åt förutom vä. resp. hö. styrningen och lackeringen.

Så, så gossar, ta varann i hand, tycker trådstartaren!

Det gick ju ca åtta år innan det blev högertrafik, och mycket kan ha hänt.
Vidare efterforskning hos Samgöngustofa, ungefär isländska trafikverket, visar att bussen slutligt avregistrerades den 2/12 1991.

Björn Forslund

Ted, kan du skicka bilden till mig i bra upplösning. Nästa nummer av Färdskrivaren kommer vi att ägna åt just Scania-Vabis CF som fyller hela 60 år.  Vore kul att ha med bild på den exporterade!

zjbus

Citat från: Ted S skrivet 08 juli 2019, 17:20:49 PM
Så, så gossar, ta varann i hand, tycker trådstartaren!

Det gick ju ca åtta år innan det blev högertrafik, och mycket kan ha hänt.
Vidare efterforskning hos Samgöngustofa, ungefär isländska trafikverket, visar att bussen slutligt avregistrerades den 2/12 1991.
Det kan jag absolut göra, man ska väl kunna diskutera och ifrågasätta.

Det var inte dåligt, 30 år visar ju på Scania Vabis CF:s kvalitet.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juli 2019, 18:30:05 PM
Ted, kan du skicka bilden till mig i bra upplösning. Nästa nummer av Färdskrivaren kommer vi att ägna åt just Scania-Vabis CF som fyller hela 60 år.  Vore kul att ha med bild på den exporterade!
Jag ville bara diskutera och argumentera, ok?
När utkommer nästa nummer av Färdskrivaren och var kan man köpa den?

Gunnar D

Väldigt roligt att du Ted startade denna tråd! En hel del nytt för mig!

Enligt SvOf skrift nr 2 levererades bussen 1962 till Reykjavik och Island ska ha gått över till högertrafik 1968.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 08 juli 2019, 18:43:52 PM
Jag ville bara diskutera och argumentera, ok?
När utkommer nästa nummer av Färdskrivaren och var kan man köpa den?

Det är Svenska Omnibusföreningens medlemstidning, och den får du genom att bli medlem!
Detta forum tillhör föreningen, och du borde kunna hitta info om medlemskap på www.omnibuss.se (obs två "s" i omnibuss)
Detta gäller givetvis er alla forumiter som inte redan skådat ljuset! Bli medlemmar och stöd SvOf:s ambition att bevara gamla bussar från 40-tilll 90-tal och hålla dem rullande!

Mats Karlsson

Det är samma buss på bilderna, men den blev högerombyggd 1968 och säkerligen också omlackerad vid något tillfälle. Samma bussföretag skall ha haft den i varje fall fram till ca 1982 då dess reg.nr R4701 flyttades över till en nyköpt Scania till företaget. Det kan ha varit så att bussen då såldes till ny ägare och fick annat reg.nr.

zjbus

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 juli 2019, 20:16:40 PM
Det är samma buss på bilderna, men den blev högerombyggd 1968 och säkerligen också omlackerad vid något tillfälle. Samma bussföretag skall ha haft den i varje fall fram till ca 1982 då dess reg.nr R4701 flyttades över till en nyköpt Scania till företaget. Det kan ha varit så att bussen då såldes till ny ägare och fick annat reg.nr.
Tack för din info.
Mvh zjbus

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juli 2019, 19:03:37 PM
Det är Svenska Omnibusföreningens medlemstidning, och den får du genom att bli medlem!
Detta forum tillhör föreningen, och du borde kunna hitta info om medlemskap på www.omnibuss.se (obs två "s" i omnibuss)
Detta gäller givetvis er alla forumiter som inte redan skådat ljuset! Bli medlemmar och stöd SvOf:s ambition att bevara gamla bussar från 40-tilll 90-tal och hålla dem rullande!
Citat från: zjbus skrivet 08 juli 2019, 21:25:41 PM
Tack för din info.
Mvh zjbus

Det är väl klart att du blir medlem i SvOf "zjbus". ;)

Bussmicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juli 2019, 16:11:38 PM

Varför ifrågasätter du då? Vi har konstaterat att en enda CF gick till Island, och den byggdes om till högertrafik. Det är 15 år mellan bilderna så bussen har säkert hunnit byta ägare och målning under den tiden.

Jag ser bara en bild på förra sidan, har jag missat något?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

zjbus

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2019, 23:06:15 PM
Jag ser bara en bild på förra sidan, har jag missat något?
Ja, du har missat att kolla längst ner i denna länken som finns på första sidan i denna tråd: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?f=34&t=11685&start=300