CF på Island

Startat av Ted Selander, 07 juli 2019, 16:36:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Nu när Gunnar D har tagit oss utomlands med den trevliga strandbilden från Jylland, dristar jag mig att bidra med en CF jag mötte utanför Reykjavik sommaren 1976.


zjbus

Citat från: Ted S skrivet 07 juli 2019, 16:36:06 PM
Nu när Gunnar D har tagit oss utomlands med den trevliga strandbilden från Jylland, dristar jag mig att bidra med en CF jag mötte utanför Reykjavik sommaren 1976.

Tack, riktigt trevligt att se Scania Vabis pärla även i de andra nordiska länderna, återstår Norge och Finland nu då.
Mvh zjbus

Gunnar D

Den CF som levererades till Island är svårslagen! Högerombyggd därtill!

Mvh Gunnar

Mikael T Nilsson

Mycket intressant och kul!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Forslund

Enda CF-exporten men det ryktades om en buss till Iran. shahen besökte Scania-Vabis och man hade pimpat en buss i samband med detta. men det blev nog inget av...Stefan Bramstedt kan nog berätta mer.

almeli

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?f=34&t=11685&start=300

Bla til nederst på denne siden og se bilde av denne bussen da den ble levert til Island.
Etter teksten i påfølgende innlegg skal dette være den eneste Scania-Vabis av CF-modellene
som ble levert utenlands.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 juli 2019, 21:55:31 PM
Enda CF-exporten men det ryktades om en buss till Iran. shahen besökte Scania-Vabis och man hade pimpat en buss i samband med detta. men det blev nog inget av...Stefan Bramstedt kan nog berätta mer.
Tack för info, antar att du menar ordförande för Sveriges Fordonshistoriska Klubb.
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: almeli skrivet 07 juli 2019, 22:26:09 PM
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?f=34&t=11685&start=300

Bla til nederst på denne siden og se bilde av denne bussen da den ble levert til Island.
Etter teksten i påfølgende innlegg skal dette være den eneste Scania-Vabis av CF-modellene
som ble levert utenlands.
Intressant men denna högerstyrda CF är väl inte densamma som på fotot i början av tråden?
Mvh zjbus

Björn Forslund

Island gick över till högertrafik ungefär 1969, så bussen har väl blivit ombyggd för detta. Så skedde med många CF här hemma till Dagen H.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 juli 2019, 23:19:46 PM
Island gick över till högertrafik ungefär 1969, så bussen har väl blivit ombyggd för detta. Så skedde med många CF här hemma till Dagen H.
Svensk saluvagnsplåt på fotot i almelis länk, mycket annat också som ser olika ut jämfört med fotot överst i tråden, är det verkligen samma buss?
Mvh zjbus

F.Å

Citat från: zjbus skrivet 07 juli 2019, 23:58:49 PM
Svensk saluvagnsplåt på fotot i almelis länk, mycket annat också som ser olika ut jämfört med fotot överst i tråden, är det verkligen samma buss?
Mvh zjbus

Bilden är tagen ur Scanias bok "Alla våra bussar" eller liknande. Sannolikt fotograferad i Sverige.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 07 juli 2019, 23:58:49 PM
Svensk saluvagnsplåt på fotot i almelis länk, mycket annat också som ser olika ut jämfört med fotot överst i tråden, är det verkligen samma buss?
Mvh zjbus

Att den har saluvagnsplåt på bilden där den är i vänsterutförande är väl inte så konstigt då den troligen ännu inte levererats till Island på bilden. Det är ju en fördel att kunna köra bussen för egen maskin till hamnen, eller till lämplig plats för en reklambild.

zjbus

Citat från: F.Å skrivet 08 juli 2019, 10:55:06 AM
Bilden är tagen ur Scanias bok "Alla våra bussar" eller liknande. Sannolikt fotograferad i Sverige.
Tack för info om bildursprung Scanias bok. Med svensk saluvagnsskylt så är bilden säkert härifrån och bussen leveransklar till Island.
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juli 2019, 11:22:08 AM
Att den har saluvagnsplåt på bilden där den är i vänsterutförande är väl inte så konstigt då den troligen ännu inte levererats till Island på bilden. Det är ju en fördel att kunna köra bussen för egen maskin till hamnen, eller till lämplig plats för en reklambild.
Inte ett dugg konstigt och det har jag inte påstått, jag ifrågasatte om det är samma buss som på trådskaparens bild.

Ted Selander

Har varit i kontakt med Samgönguminjasafnið Ystafelli Ystafell Auto Museum, och personen där hänvisar också till bussen i Scaniaboken, en CF65 från 1961.