För tysta bussar...?!

Startat av Nico, 03 juli 2019, 19:13:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Äldre trådbussar i östra Europa m.fl. platser var och är visserligen miljövänliga, men de kan ju inte sägas att de varit direkt tysta alla gånger. Diverse ljud från generatorer, kompressorer, fläktar mm. innebar att det ändå ofta hördes på långt håll. I takt med att elektriska bussar nu åter blir vanligare, om än att de drivs med batterier, bränslecell eller annat, så uppstår ett nytt problem. Moderna fordon har nya lösningar på många av de äldre frågorna vilket innebär att de istället är för tysta.

Det försöker man ju råda bot på med klockklang och annat, men som vanligt är det en del som stör sig på det med (typ att det låter som en gammal hemglassbil osv.) på olika håll. I Storbritannien har man kikat på ytterligare andra lösningar som dock får tummen ned. Tydligen låter det för främmande för många vilket uppmärksammats bl.a. i följande artikel i The Guardian: "Futuristic sounds to make electric buses safer hit wrong note". Ett av förslagen är att sampla ljud från gamla Routemasters... och det är ju om inte annat en kul tanke...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredsduvan

Jag har två LP skivor från BBC, en med militära ljud och en med "katastrofer" från snoksmäll till Atombomb typ.
Roade mig i min ungdom att spela full volym på bilsteron med ljudet från Centurion stridsvagn på kullersten. Gick att jaga cyklister ganska bra med den "musiken"

Att elbussar låter som gamla Routemaster känns ju som en strålande ide :-)
Nu var ju Scanias bussar med V8 bara en parantes i historien men Scanias gamla 14 liters V8 har en ljudprofil som man kan känna igen bland hundratals lastbilsljud. Kanske den skulle vara ett alternativ till Scanias kommande elfordon  ;D