Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning

Startat av Bussmicke, 28 juni 2019, 23:49:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Lars_L skrivet 03 juli 2019, 19:14:27 PM
Det finns ju dock i SL:s riktlinjer hur man ska göra. Y blev något man kom på skulle användas i vissa fall (särskilt påkallat för kyrkogårdslinjer och mer tillfälliga linjevarianter. E skulle som sagt undvikas, vilket jag aldrig förstått orsaken till. Inte minst är det ju bra för att veta om man missat ordinarie buss (särskilt om extravagnen är fullsatt). Sedan kom man ju på att C skulle vara för linjer som går in till Stockholms centrum etc.

Därtill är det ju sällan någon på Trafikförvaltningen som följer upp att riktlinjerna följs, så då blir det väl lite olika traditioner som utvecklas.

Ska jag vara ärlig så tror jag knappt någon på Trafikförvaltningen alls har koll på detta numera. Istället blir det att det kommer in förslag från entreprenörerna... som accepteras rakt av. Dels då den interna kunskapen kring detta avtagit liksom att riktlinjerna i flera fall inte är direkt glasklara numera. Det innebär att det inte blir konsekvent.

Finns ju sedan även flera exempel på linjer som inte har någon extra bokstav alls, men som ändå angör kyrkor/kyrkogårdar. Dels har vi fd. linje 48, nuvarande 58 som väl inte har något suffix liksom inte heller 183 har det. De turer på 514 som går förbi Spånga k:a har inte heller suffix och sedan paradexemplet för några år sedan när det fanns två linje 821. En vanlig och sedan en som med samma linjenummer och utan suffix som gick mellan Älta centrum (har jag för mig var startpunkt) och Storkällans kapell.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 03 juli 2019, 19:18:02 PM
Ska jag vara ärlig så tror jag knappt någon på Trafikförvaltningen alls har koll på detta numera. Istället blir det att det kommer in förslag från entreprenörerna... som accepteras rakt av. Dels då den interna kunskapen kring detta avtagit liksom att riktlinjerna i flera fall inte är direkt glasklara numera. Det innebär att det inte blir konsekvent.

Finns ju sedan även flera exempel på linjer som inte har någon extra bokstav alls, men som ändå angör kyrkor/kyrkogårdar. Dels har vi fd. linje 48, nuvarande 58 som väl inte har något suffix liksom inte heller 183 har det. De turer på 514 som går förbi Spånga k:a har inte heller suffix och sedan paradexemplet för några år sedan när det fanns två linje 821. En vanlig och sedan en som med samma linjenummer och utan suffix som gick mellan Älta centrum (har jag för mig var startpunkt) och Storkällans kapell.

Så är det säkert. Nu är det väl inget krav att använda Y för kyrkogårdslinjer, utan var ju snarast ett exempel. Den i en tidigare tråd nämnda linjen 552 borde ju exempelvis heta Y när den går till Griftegården, för att skilja från 552X till Görväln. Samtidigt som ju extra omvägar oftast bara haft en anmärkning i tidtabellen, så länge man ändå passerat ordinarie hållplatser.

Det är ju ändå intressant hur man använder det på olika sätt. I Finland har man väl varit väldigt förtjust i suffix och där blir det nästan rörigt. Samtidigt håller man ju ned antalet linjenummer. I London har man väl - förutom för nattrafiken - mest använt prefix för att inte behöva ha fyrsiffriga linjenummer och istället anger område med en bokstav. Men inte heller där är det konsekvent med 607 såsom en expresslinje när x26 och x68 har kryss framför sig och 6xx i övrig är reserverat för skollinjer. Så det tycks vara en allmänt problem - eller så är det bara kalenderbitare på sådana här forum som bryr sig  :)

Men så här stod det 2017 i Riplan (kanske har kommit en ny version nu):

"Användning av suffix bör begränsas av tydlighetsskäl, men rekommenderas där det ger en ytterligare information.
- Suffix "E" som avser extrainsatt tur ska ej användas för tur som är förannonserad mot resenär.
- Suffix "X" anger att linjen avviker från "det normala" och ska normalt användas när linjesträckningen avviker mot den ordinarie, eller för att markera direktturer som inte stannar vid samtliga hållplatser.
- För ringlinjer som har samma starthållplats som destinationshållplats ska samma linjenummer tillämpas i båda riktningar med suffix "V" som i vänstervarv och "H" som i högervarv.
- Suffix "C" ska tillämpas för direktlinjer från de yttre förorterna till Stockholms centrala del ("Stockholm city").
- Linjer med mycket begränsad trafikering under året, såsom till kyrkogårdar, bör ges suffixet "Y"."



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Buss-busen

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2019, 10:05:30 AM
176E hade varit bättre om inget skiljer mot 176.

Finns nog ingen resenär som bryr sig om det är ett E eller X.

Ersa

Citat från: Buss-busen skrivet 04 juli 2019, 21:39:17 PM
Finns nog ingen resenär som bryr sig om det är ett E eller X.

Det är rätt många resenärer som blivit arga genom åren då de inte läst så noga, och stigit på olika X-avgång av misstag, och därmed inte fått stiga av på sin tilltänkta hållplats. T.ex 676x och då tvingats åka 1-2 mil extra, och därefter samma sträcka tillbaka med en annan buss.
Däremot hade inga sådana missöden skett om de åkt med en E-avgång jämfört med den ordinarie avgången, om bägge avgångar går till samma ändhållplats.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 04 juli 2019, 22:35:23 PM
Det är rätt många resenärer som blivit arga genom åren då de inte läst så noga, och stigit på olika X-avgång av misstag, och därmed inte fått stiga av på sin tilltänkta hållplats. T.ex 676x och då tvingats åka 1-2 mil extra, och därefter samma sträcka tillbaka med en annan buss.
Däremot hade inga sådana missöden skett om de åkt med en E-avgång jämfört med den ordinarie avgången, om bägge avgångar går till samma ändhållplats.

Inte alls ovanligt med folk som blir griniga för att de får hoppa av i Danderyd istället för tekniska dock. Trots att det står 670 Danderyds sjukhus på bussen, så kan det bli långa rader av svordomar. Det här med att läsa på skylten har aldrig varit enkelt  ::)

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 03 juli 2019, 18:46:13 PM
Där kanske svaret även finns till varför det helt plötsligt kom ett Y... Det fanns redan en med X som angav avvikande körväg och så behövde man en till och tog kanske då bara nästa bokstav i alfabetet. Undrar om det kan vara så simpelt?!
708X gick Rönninge - Salem - Sankt Botvids gymnasium - Fittja. Och om jag inte minns galet hette den 702X tidigare.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2019, 04:49:31 AM
Inte alls ovanligt med folk som blir griniga för att de får hoppa av i Danderyd istället för tekniska dock. Trots att det står 670 Danderyds sjukhus på bussen, så kan det bli långa rader av svordomar. Det här med att läsa på skylten har aldrig varit enkelt  ::)

På 676 är det dock svårare för folk att se, då även x-avgångarna skyltas Stockholm respektive Norrtälje, med bara ett litet x efter linjenumret. Kliver man då på i Danderyd och inte får stiga av i Ledinge... Då blir det grinigt och högljutt.
På 639 däremot var/är det många som faktiskt läser på skylten. Antagligen för att den har så många olika start- och ändhållplatser. Inte bara Stockholm, Rimbo och Hallstavik, utan även Edsbro och Söderhall. Samt även Danderyds sjukhus vid vissa extrema tillfälliga lägen. Dessutom har jag nog aldrig varit med om att nån resenär på 639 blivit upprörd eller sur över att tvingas stiga av vid Danderyds sjukhus, om linjen/avgången tillfälligt beordrats att vända där.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2019, 13:25:35 PM
På 676 är det dock svårare för folk att se, då även x-avgångarna skyltas Stockholm respektive Norrtälje, med bara ett litet x efter linjenumret. Kliver man då på i Danderyd och inte får stiga av i Ledinge... Då blir det grinigt och högljutt.
På 639 däremot var/är det många som faktiskt läser på skylten. Antagligen för att den har så många olika start- och ändhållplatser. Inte bara Stockholm, Rimbo och Hallstavik, utan även Edsbro och Söderhall. Samt även Danderyds sjukhus vid vissa extrema tillfälliga lägen. Dessutom har jag nog aldrig varit med om att nån resenär på 639 blivit upprörd eller sur över att tvingas stiga av vid Danderyds sjukhus, om linjen/avgången tillfälligt beordrats att vända där.

På 670 och 680 får vi ofta jaga av folk som inte läst att de slutar i Danderyd. Trots att det framgår rätt tydligt. Med sur menar jag inte sur på mig, men svordomar kommer det rätt ofta och de blir lika ofta rätt stressade trots att de inte förlorar nått i tid egentligen.

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2019, 13:25:35 PM
Dessutom har jag nog aldrig varit med om att nån resenär på 639 blivit upprörd eller sur över att tvingas stiga av vid Danderyds sjukhus, om linjen/avgången tillfälligt beordrats att vända där.

Det är skillnad på folk och folk... ;)

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 06 juli 2019, 22:34:03 PM
Det är skillnad på folk och folk... ;)

Ja, så är det. Har man kört i flera områden så är det nått som är väldigt tydligt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2019, 16:23:12 PM
Folk orkar/kan Inte läsa..

Det har inte speciellt mycket med det att göra, utan mera att i vissa geografiska områden har man högre krav än i andra områden. I Österåker är det liksom i Kårsta och Össeby-Garn och Norrtälje kommun lite mer avslappnad stämning och större acceptans än i övriga Vallentuna, Täby och Vaxholm.
Samt att jag som förklarade tidigare, att 639-resenärerna inte är lika bortskämda som 670-resenärerna med att alla avgångar på linjen inte alltid går mellan endast två specifika punkter.

Bussmicke

Okej men jag tänkte mer allmänt.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L. Gornitzka

Överlag kan jag som vanlig resenär också känna att det inte verkar särskilt genomtänkt med X-numreringarna. Om vi tar det senaste, i och med linjefördelningen runt omkring Vega sedan den stationen öppnades, så har vi alltså vanliga 835 som går från Vega station till Vardövägen (ibland även till Länna handelsplats). Sen har vi 835X som har följande linjesträckning: Port 73 - Västerhaninge station. I slutändan har vi dessa två linjenummer som inte har nånting med varandra att göra då 835X inte går till till exempel Vega, eller 835 som inte har nån koppling till Port 73
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Sputnik

Citat från: L. Gornitzka skrivet 22 juli 2019, 22:12:12 PM
Överlag kan jag som vanlig resenär också känna att det inte verkar särskilt genomtänkt med X-numreringarna. Om vi tar det senaste, i och med linjefördelningen runt omkring Vega sedan den stationen öppnades, så har vi alltså vanliga 835 som går från Vega station till Vardövägen (ibland även till Länna handelsplats). Sen har vi 835X som har följande linjesträckning: Port 73 - Västerhaninge station. I slutändan har vi dessa två linjenummer som inte har nånting med varandra att göra då 835X inte går till till exempel Vega, eller 835 som inte har nån koppling till Port 73

Dock är ju det en tillfällig paniklösning då dom gjorde bort sig med att ändra L835. Allt blir bra den 19e augusti då L835 börjar trafikera Tungelsta - Vardövägen/Länna handelsplats igen. Då försvinner 835X och nuvarande tillfälliga L835 byter nummer till L829.