Författare Ämne: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning  (läst 2278 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23389
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« skrivet: 28 juni 2019, 23:49:18 PM »
Denna tråd har knoppats av från tråden Arriva Stockholm pga. att dessa inlägg istället handlar allmänt om hur prefix/suffix används etc.


I måndags vi såg några Lundabussar som trafikerade rusningslinjen 176X mellan Brommaplan-Solna Stn.
Trafikerades Lundabussarna också på Mälaröarna?

176X ?
« Senast ändrad: 03 juli 2019, 17:58:02 PM av admin »
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5020
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2019, 00:39:07 AM »
 
176X ?

Tillfällig förstärkning under sommaren för att avlasta t-banan. Bana 1 går ju med glesare turer mm. pga flera störande arbeten. 

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23389
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2019, 01:03:49 AM »

Tillfällig förstärkning under sommaren för att avlasta t-banan. Bana 1 går ju med glesare turer mm. pga flera störande arbeten.

Linjesträckning? Avviker vad från 176?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 29
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2019, 01:42:25 AM »
Det går ju knappast att flytta över resenärer från Gröna linjen bara för att man kör i 5-minuterstrafik istället för 10-minuterstrafik. X-skyltning är heller inte så bra eftersom den kör exakt samma sträckning som linje 176 och skapar osäkerhet för resenärerna. Det som fungerar för att locka över resenärer är om man slipper byte. Just därför är det helt obegripligt att linje 302 vänder vid Brommaplan under sommaren.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23389
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2019, 10:05:30 AM »
176E hade varit bättre om inget skiljer mot 176.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5020
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2019, 12:56:58 PM »
Håller med både B10M och Bussmicke i detta. Tyvärr är detta med att använda linjenr plus X på annat vis än det inarbetade något som helt plötsligt dök upp för ett fåtal år sedan med 670X och 676X samt att man pratar om en eventuell  4X. Alltså linjer som egentligen bara hoppar över vissa hållplatser, men inte i övrigt avviker från gällande linjesträckning. Orsaken bakom detta handlar sannolikt om att en viss historielöshet och avsaknad av operativ kunskap råder hos vissa inblandade.

Tidigare har ju E betecknat extratur och X en körsträckning på en linje som delvis avviker från den ordinarie. Nu klurade någon eller några alltså ut att X helt plötsligt skulle stå för något slags snabbförbindelse (Expresslinje) medan bokstaven Y (som väl dök upp med 708Y för en del år sedan) i vissa fall har använts för det som X stod för tidigare... medan E inte verkar användas alls. Ingen verkar dock veta riktigt varför det blivit så här. Själv gissar jag på att det är något som vissa oinsatta marknadsförare hos de berörda bolagen hittat på och sedan har ingen på beställarsidan heller haft kunskap nog för att ifrågasätta detta.

Oavsett vad håller jag alltså med om att det blir fel att skriva 176X och med det linjenumret får man ju även ett krav på att trafikera med blå bussar. Hade gått lika bra med något annat linjenummer för detta... det är ju inte så att man saknar lediga nr i 300-serien.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3399
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2019, 14:38:25 PM »
X-et i detta fall kanske betyder X-presslinje om nu den inte stannar vid någon av mellanhållplatserna?/Ulf
(Men det blir ju ändå svårförklarligt för resenärerna om inte skyltningen är bra...)

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3254
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2019, 12:50:32 PM »
Just 708 har både E och Y som suffix (dock ej samtidigt), jag är osäker på om E skrivs ut på bussarna då det handlar om skolförstärkningar som inte går hela linjesträckningen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5020
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2019, 13:18:35 PM »
Tog mest upp 708Y då det var på den linjen detta med Y först verkar använts för att (istället för som tidigare ha använt X) ange en körväg som avviker ifrån den ordinarie. I detta fall då för skaftet Kvarnhagsvägen–Lilla Dalens begravningsplats.

Minns inte om Y tillkom redan på Nobina-tiden, men det har sedan återkommit med bla 709Y och 1Y. Det verkar dock mera vara en Keolis-specialitet då väl ingen annan entreprenör använder sig av detta. Sedan finns det ju som sagt andra suffix-bokstäver i bruk på olika håll. Förutom då C, H/Y även A och N, de sista väl bara på 573. Däremot verkar E knappt användas alls numera.

Detta med prefix och suffix är överlag lite plottrigt och det fungerar ju heller inte fullt ut i SL:s egna system. Vet inte om det är ändrat, men tidigare gick det ju inte för trafikledningen att separera linjer i CAD/AWL... så tex 809 och 809C fick hanteras som en linje.

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 468
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2019, 15:40:53 PM »
Just 708 har både E och Y som suffix (dock ej samtidigt), jag är osäker på om E skrivs ut på bussarna då det handlar om skolförstärkningar som inte går hela linjesträckningen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Fast just skolförstärkning kan inte E:et stå för, titta på 520X, skollinje som ska förstärka 525:an på skoldagar, E och X verkar isåfall blandas i skolförstärkningen, dras genast till den lustiga skyltningen 601:an hade under ringlinje-tiden "601VE och 601HE" väldigt lång skyltning ;D
Vill ni kolla in mina bilder så finns jag på Instagram med massor buss och andra lokaltrafiks bilder främst i Stockholms län men även runtom i landet också!
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23389
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2019, 08:42:14 AM »
Just 708 har både E och Y som suffix (dock ej samtidigt), jag är osäker på om E skrivs ut på bussarna då det handlar om skolförstärkningar som inte går hela linjesträckningen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
708X och 708Y fanns samtidigt..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 6D Mark II,  Canon EOS M5 och Sony RX100M3.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3254
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2019, 16:35:39 PM »
Jag var kanske lite otydlig, för samma buss går normalt inte som 708Y och E samtidigt från Tumba eftersom Y ju slutar vid Lilla Dalen medan 708E fortsätter en bit till och inte gör avstickaren på vägen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4645
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2019, 17:51:28 PM »
Fast just skolförstärkning kan inte E:et stå för, titta på 520X, skollinje som ska förstärka 525:an på skoldagar, E och X verkar isåfall blandas i skolförstärkningen, dras genast till den lustiga skyltningen 601:an hade under ringlinje-tiden "601VE och 601HE" väldigt lång skyltning ;D

Det beror helt på vilken linje och trafikområde det gäller. Det finns inga gemensamma regler som är lika för alla linjer, så att titta på t.ex 520 för att jämföra betyder ingenting.

För ett tio- femtontal år sedan var E oftast förstärkningsturer som gick samtidigt som en ordinarie avgång. Dvs samma avgångstid. Oavsett om det gällde vanlig linjetrafik eller t/f skolor. Idag är E:et i regel helt borttaget, så både ordinarie avgång och extraavgångar skyltas exakt likadant, utan E.
Suffixet X användes förr enbart för avgångar med en enda buss, som gick avvikande färdväg (och på egen avgångstid) jämfört med den ordinarie linjesträckningen, som t.ex 620X, 636X(tror jag den hette) och 654X. Oftast var dessa tänkta för skolbarn, men det fanns ingen regel som sa att det måste vara så. 654X hade t.ex inget med skoltider att göra. Detta var alltså långt innan även trängselförsökets linjer fick X, och rörde till logiken.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5020
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #13 skrivet: 03 juli 2019, 18:46:13 PM »
708X och 708Y fanns samtidigt.

Där kanske svaret även finns till varför det helt plötsligt kom ett Y... Det fanns redan en med X som angav avvikande körväg och så behövde man en till och tog kanske då bara nästa bokstav i alfabetet. Undrar om det kan vara så simpelt?!

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 894
SV: Prefix och suffix i SL:s destinationsskyltning
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2019, 19:14:27 PM »
Där kanske svaret även finns till varför det helt plötsligt kom ett Y... Det fanns redan en med X som angav avvikande körväg och så behövde man en till och tog kanske då bara nästa bokstav i alfabetet. Undrar om det kan vara så simpelt?!

Det finns ju dock i SL:s riktlinjer hur man ska göra. Y blev något man kom på skulle användas i vissa fall (särskilt påkallat för kyrkogårdslinjer och mer tillfälliga linjevarianter. E skulle som sagt undvikas, vilket jag aldrig förstått orsaken till. Inte minst är det ju bra för att veta om man missat ordinarie buss (särskilt om extravagnen är fullsatt). Sedan kom man ju på att C skulle vara för linjer som går in till Stockholms centrum etc.

Därtill är det ju sällan någon på Trafikförvaltningen som följer upp att riktlinjerna följs, så då blir det väl lite olika traditioner som utvecklas.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist