Nyboda-Maxci i Älta - 5 juni 2004

Startat av Mikael T Nilsson, 01 juli 2019, 17:15:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



För drygt 15 år sedan togs denna bild på en Nyboda-Maxci på linje 811 vid Älta centrum. Jag har för mig att samtliga Söderortsvagnar var stationerade i Nyboda + "satellit" Gullmarsplan. Hammarbydepån var nedlagd sedan länge och Gubbängendepån hade inte tillkommit om jag minns rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Gibbängsdepån i sin nuvarande skepnad öppnade sommaren 2011, så det är tveksamt om den ens var påtänkt vid bildens tillblivelse.
Hammarbydepån är jag mer osäker på, jag har ett vagt minne av att den användes som satellit till Nyboda så sent som 2004-2005 någonstans med tidvis omfattande tomkörningstrafik mellan garagen då det inte gick att tanka och tvätta i Hammarby.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


B10M

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 juli 2019, 07:56:07 AM
Gibbängsdepån i sin nuvarande skepnad öppnade sommaren 2011, så det är tveksamt om den ens var påtänkt vid bildens tillblivelse.
Hammarbydepån är jag mer osäker på, jag har ett vagt minne av att den användes som satellit till Nyboda så sent som 2004-2005 någonstans med tidvis omfattande tomkörningstrafik mellan garagen då det inte gick att tanka och tvätta i Hammarby.

Hammarbydepån återöppnades ju någon gång och användes till 2010.

Peter Rost

Det upprättades en temporär värmeramp i Hammarbydepåns "gamla" infart med plats för cirka 5-7 bussar om jag minns rätt i väntan på att Gubbängsdepån skulle komma i drift 2011.

//Peter

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Ja, nu minns jag att Hammarby återuppstod som bussgarage, men som ett satellitgarage i mindre format.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leyland

"Riktiga" Hammarbyhallen avvecklades till hösttidtabellen 1994.

Mikael T Nilsson

Citat från: Leyland skrivet 02 juli 2019, 15:46:34 PM
"Riktiga" Hammarbyhallen avvecklades till hösttidtabellen 1994.

Tack för uppgiften! Jag vill minnas att de sista bussarna att nylevereras till "riktiga" Hammarbyhallen var ledvagnarna H33C 6933-6935, huvudsakligen avsedda för linje 188 mellan Gullmarsplan och Sköndal. Dessa ersatte Volvoledvagnarna 6050-6052, som i sin tur flyttade till Täby om jag minns rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 juli 2019, 15:49:49 PM
Tack för uppgiften! Jag vill minnas att de sista bussarna att nylevereras till "riktiga" Hammarbyhallen var ledvagnarna H33C 6933-6935, huvudsakligen avsedda för linje 188 mellan Gullmarsplan och Sköndal. Dessa ersatte Volvoledvagnarna 6050-6052, som i sin tur flyttade till Täby om jag minns rätt.

Då Hammarby tilldelades den "nya" linje 188 i augusti 1991 om jag minns rätt, flyttades H22 6050-52 från Södertälje till Hammarby för trafik på 188:an. Ersattes 1993 av tre H33C som du mycket riktigt nämner ovan.

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 03 juli 2019, 10:27:54 AM
Då Hammarby tilldelades den "nya" linje 188 i augusti 1991 om jag minns rätt, flyttades H22 6050-52 från Södertälje till Hammarby för trafik på 188:an. Ersattes 1993 av tre H33C som du mycket riktigt nämner ovan.

Tack för uppgifterna. Då minns jag rätt. Av någon anledning trafikerade de tre H33C-vagnarna linje 607 under sommaren 1993, då de var nylevererade.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.