"Förbokade bussar kan testas i Vallentuna"

Startat av homer, 27 juni 2019, 20:55:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/forbokade-bussar-kan-testas-i-vallentuna/repsfA!2C74sikAET2HbCDnYmGHow/?fbclid=IwAR29zjOoVdJTExhiSskZ_IGOzfoT807XzCkpux6-TG2rlyTvNqTlwDW5BPE

CitatNu tittar SL på möjligheten att börja köra vissa busslinjer på Vallentunas landsbygd på beställning, istället för på tidtabell.


CitatSyftet med projektet är att hitta sätt att spara pengar

i höstas deklarerade SL att budgeten var stark
http://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-lans-landsting/pressreleases/fortsatt-stark-sl-ekonomi-laegger-grund-foer-framtida-utbyggnader-2708633
CitatDen senaste delårsrapporten för SL visar på ett fortsatt starkt resultat. Resultatprognosen för helåret 2018 uppgår till 700 miljoner kronor, vilket är 450 miljoner högre än budgeterat resultatkrav på 250 miljoner kronor.

Jag gillar inte den här utvecklingen. om de fortsätter uytvecklas så här har vi snart ingen landsbygdstrafik kvar i Stockholms län, trots att vi har mycket landsbygd. alla pengar verkar läggas på spårtrafik och blåa stomlinjebussar

Lars_L

Citat från: homer skrivet 27 juni 2019, 20:55:15 PM
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/forbokade-bussar-kan-testas-i-vallentuna/repsfA!2C74sikAET2HbCDnYmGHow/?fbclid=IwAR29zjOoVdJTExhiSskZ_IGOzfoT807XzCkpux6-TG2rlyTvNqTlwDW5BPE


i höstas deklarerade SL att budgeten var stark
http://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-lans-landsting/pressreleases/fortsatt-stark-sl-ekonomi-laegger-grund-foer-framtida-utbyggnader-2708633
Jag gillar inte den här utvecklingen. om de fortsätter uytvecklas så här har vi snart ingen landsbygdstrafik kvar i Stockholms län, trots att vi har mycket landsbygd. alla pengar verkar läggas på spårtrafik och blåa stomlinjebussar


Tycker det finns både för- och nackdelar. Men i det stora hela kan man nog vara ganska lugn. Det är nämligen nästan inga linjer i Stockholm som vanligtvis går utan passagerare. Och i regel blir det dyrare. Nobina körde väl starkt själva med att använda denna modell i Haninge i nya avtalet, men upptäckte ju ganska snart att det bara fungerar på 845 vintertid (i princip).

Orsaken till att de sällan är någon idé är att de linjer som går utan passagerare ofta är korta skaftkörningar som ingår i omlopp som inte går att merutnyttja på annat sätt. Man kan förvisso korta av linjer för att köra sista biten med exempelvis taxi - men det är sällan någon vinst heller, eftersom det helst måste finnas passning till/från taxin i båda riktningarna och bussförartjänsten därmed inte heller kan merutnyttjas (annat än att få en extra paus).

Vinsten som jag ser är dock att sträckor som bara har ett fåtal turer i veckan/ per dag, skulle kunna få ett större utbud, eftersom det ändå nästan inte är någon som åker. Istället för att bara ha en avgång på en söndag, skulle man alltså för samma peng kunna erbjuda kanske avgångar varannan timme. Men det gäller förstås då att man kan hitta en lösning med taxi där man inte behöver betala för standby-läget. Så då kan det inte heller ligga alltför ocentralt, eftersom inget taxibolag då vill ta uppdraget.

De linjer i Stockholm (uppgfterna är några år gamla) som i genomsnitt har 4 passagerare eller färre per avgång av daglinjerna är i princip (någon kan saknas uppgifter på, såsom 314 och 432, 462): 313, 668, 316, 681, 856, 325, 666, 667, 463, 845, 426 och 556.

Som synes ligger här 666-668 i Vallentunai bottenläget och det är ju linjer som bara har 2-5 dubbelturer på vardagar. Och troligen är det väl skolturerna som har resande och då så att det ändå krävs en mindre buss. Så vinsten är därmed ganska marginell. Det är korta sträckor också på någon mil som mest, så det påverkar ju inte i princip antalet utförda produktionskilometer. Däremot kan det ju då bli en vinst om resenärerna får fler alternativ att välja på. Med så låg turtäthet går det ju ändå inte att resa spontant. Skulle man däremot erbjuda taxitrafik varannan timme med anrop så skulle man ju få ett betydligt bättre utbud. Nu tror jag inte att man tänker så - men då skulle det snarare kunna bli ett lyft för landsbygden.















Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

På vår 681 skulle man nog kunna spara en hel del. Den går oftast tom, så kan man ta den bussen och föraren på mer inkomstgivande linjer så är väl inte det dumt. Men det beror ju såklart på avtal, på VBP/incitament ser jag inte hur det inte skulle kunna bli billigare att låta de typ 5 pers/dag som åker den, åka taxi. Vintertid är det också mindre risk för dikeskörningar pga dålig väghållning på vissa ställen. Inte över Bogesund dock, den vägen har man äntligen börjat salta.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2019, 04:16:00 AM
På vår 681 skulle man nog kunna spara en hel del. Den går oftast tom, så kan man ta den bussen och föraren på mer inkomstgivande linjer så är väl inte det dumt. Men det beror ju såklart på avtal, på VBP/incitament ser jag inte hur det inte skulle kunna bli billigare att låta de typ 5 pers/dag som åker den, åka taxi. Vintertid är det också mindre risk för dikeskörningar pga dålig väghållning på vissa ställen. Inte över Bogesund dock, den vägen har man äntligen börjat salta.

En viktig sak är väl också att turerna på dessa linjer nästan aldrig är dimensionerande. Även om linjen har en tur i maxtimmen, är det ju oftast planerat så att vagnen kan avgå till centrum eller dylikt efter uppdraget på glesbygdslinjen och det är ju så det ska vara planerat - annars bör man planera om. Ska man ersätta med taxi blir det ju alltså inte billigare i något fall - särskilt som alternativet ofta bara blir sämre utnyttjande av förare (tomkörningar tillkommer och ev. delad tjänst med uppräkning av arbetstid). Det är alltså i princip kostnaden för bränsle och slitage på vagnen som kan bli vinsten och då talar vi om småpengar i sammanhanget.

Däremot kan man ju förstå att det kan uppfattas som resursslöseri att köra en vagn med plats för 40 med någon enstaka resenär. Hela vinsten som jag ser det är alltså om man därmed kan göra trafiken mer flexibel för de som bor på glesbygden.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 28 juni 2019, 07:49:50 AM
En viktig sak är väl också att turerna på dessa linjer nästan aldrig är dimensionerande. Även om linjen har en tur i maxtimmen, är det ju oftast planerat så att vagnen kan avgå till centrum eller dylikt efter uppdraget på glesbygdslinjen och det är ju så det ska vara planerat - annars bör man planera om. Ska man ersätta med taxi blir det ju alltså inte billigare i något fall - särskilt som alternativet ofta bara blir sämre utnyttjande av förare (tomkörningar tillkommer och ev. delad tjänst med uppräkning av arbetstid). Det är alltså i princip kostnaden för bränsle och slitage på vagnen som kan bli vinsten och då talar vi om småpengar i sammanhanget.

Däremot kan man ju förstå att det kan uppfattas som resursslöseri att köra en vagn med plats för 40 med någon enstaka resenär. Hela vinsten som jag ser det är alltså om man därmed kan göra trafiken mer flexibel för de som bor på glesbygden.

Fast det betyder ju inte att bussen blir arbetslös? Vi kanske skulle kunna köra några varv på 682 istället vilket skulle kunna innebära att ingen buss behöver tomma ut från Täby då. Sen förstår jag inte hur det skulle vara svårare för Hastus att planera körschema med en linje mindre? En linje som har 4-5 avgångar/dag.

Nico

Sen är detta med taxi lite galet och jag har påpekat det förr. De gamla lokala bolagen är borta sedan länge (och därmed den lokala förankringen och då även lokalkännedomen på detaljnivå) och inom taxi är det mesta hopslaget och åkerierna verkar inom stora beställningscentraler. Som Lars L påpekar så är taxi inte heller direkt lukrativt att bedriva. I synnerhet inte för förarna och de enskilda åkarna och lönen baseras till stor del på procent av det inkörda beloppet. Åka ut i obygden kommer man inte vilja göra gratis.

Det innebär (om man tar 681 som exempel) att närmaste lediga bil kan befinna sig i Arninge, eller rentav i Täby C kvällstid, men ska då tomma ut till Bogesund för en styrning som kanske ger 100-150 skr brutto. Sedan får bilen kanske tomma tillbaka till Arninge vilket inte fungerar ekonomiskt. Ska detta vara realistiskt för taxis del så krävs det någon form av garantipeng på kanske 500-600 kr per tur för att täcka även tomkörning, men då blir det sannolikt inte längre lönsamt för trafikhuvudmannen. Hur man än gör så kommer det att kosta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2019, 08:56:40 AM
Fast det betyder ju inte att bussen blir arbetslös? Vi kanske skulle kunna köra några varv på 682 istället vilket skulle kunna innebära att ingen buss behöver tomma ut från Täby då. Sen förstår jag inte hur det skulle vara svårare för Hastus att planera körschema med en linje mindre? En linje som har 4-5 avgångar/dag.

Visst kan man välja att lägga resurserna på annat - men det är ju en annan sak. Givetvis är det inte svårare att planera i Hastus utan en sådan linje - poängen är ju snarare att turerna är lagda där det finns ledig kapacitet. Det är ju så man planerat från början. Snarare kan Hastus och andra planeringsverktyg gjort att man inte ser den kopplingen lika lätt längre och därför får en mindre effektiv trafik. Fast nu avsåg jag inte just 681 specifikt, utan mer allmänt. Det är kanske inte mellan 10-11 som utökad trafik på 682 är mest motiverad (som exempel), så det beror ju på när man utökar på annan linje också.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Som Nico skriver är de lokala buss- och taxibolagen borta från verksamheten numera. De som finns kvar har inget intresse att arbeta för landstinget mera. Man har därmed effektivt fått bort all lokal kunskap och erfarenhet från verksamhet.
Dessutom är man väldigt historielösa då man nu lägger fram anropsstyrd lokaltrafik som något nytt som ska "provas". Det ser ju bara löjligt ut, då SL ju haft anropsstyrd lokaltrafik rumtom hela Roslagen från 1970-talet och ändra fram till 2015, via flera olika operatörer. Jag menar, 2015 var ju så ohyggligt länge sedan...