Huvudmeny

Nobina 7849...

Startat av Ulf Berlin, 27 juni 2019, 12:28:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...svänger runt i det lilla samhället Stora Levene mellan Vara-Lidköping den 24 juni i år:


Är denna flyttad då den inte har det"normala"Västtrafik utseendet på dest skylten(i grönt)?/Ulf
(Som vanligt går dessa turer tomma eller har 1-5 res då den körs parallellt med tåglinjen mellan Lidköping-Herrljunga(-Göteborg))

Den låånga adressen till tidtabellen för linje 102:
http://vtstorage002.blob.core.windows.net/vtstoragecontainer01/3102__0__LINE__20181209__20191214__c8b07e87-62cc-4e72-a4cf-12c19b74a61c__2,0__1547050.pdf

John P

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 juni 2019, 12:28:29 PM
...svänger runt i det lilla samhället Stora Levene mellan Vara-Lidköping den 24 juni i år:


Är denna flyttad då den inte har det"normala"Västtrafik utseendet på dest skylten(i grönt)?/Ulf
(Som vanligt går dessa turer tomma eller har 1-5 res då den körs parallellt med tåglinjen mellan Lidköping-Herrljunga(-Göteborg))

Den låånga adressen till tidtabellen för linje 102:
http://vtstorage002.blob.core.windows.net/vtstoragecontainer01/3102__0__LINE__20181209__20191214__c8b07e87-62cc-4e72-a4cf-12c19b74a61c__2,0__1547050.pdf

Nja, det är väl snarare så att vanliga  LED-skyltar i standardutförande  numera är vanligast förekommande på fordon som rullar för Västtrafik. När det gäller Nobina i Västra Götalands län så är nog fordon som har gröna fullmatrisskyltar oftast 8-10 år eller äldre.  Trollhättan har en något nyare  Solaris ( buss 7770 från 2013), som tidigare gick i Skåne, som har grön fullmatrisskylt..  Tror 7849 gått hela tiden i Skaraborg, har för mig att 78-serien levererades nya till avtalsstarten i Skaraborg...                                                      Trevliga bilder, inte så ofta bilder från Skaraborg. :)
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Mikael T Nilsson

Tack! Mycket trevligt med bilder från Skaraborg!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 juni 2019, 15:52:09 PM
Tack! Mycket trevligt med bilder från Skaraborg!
..och alltid trevligt om man kan tajma lite ute"på landet"och inte endast i städerna :)
(Hit var det cykelavstånd)/Ulf

S Svensson

Om inte minnet sviker mig så prövades skyltning med de färger som finns på bilden på en buss som gick Tuve-Östra Sjukhuset(linje 34). Detta kan vara i början av 1990-talet.
I Sjuhärad så är den brandgula färgen allenarådande. Däremot så har jag sett "vita" destinationsskyltar. Dessa är svåra att läsa på håll. Finns på röda expresser som har ändstation i Landvetter.
Ursprungligen tillkom matrisskyltar ca 1983. Reservation för variation av tiden. Jag kom till Götaplatsen i Göteborg där GS ställde ut olika bussar med olika skyltar. Mitt minne var en intresserad herre som tog foto på bussar. Det var LB:s tekniske chef. Vart finns hans foton i dag ?

virtual1

Citat från: S Svensson skrivet 27 juni 2019, 22:13:03 PM
Om inte minnet sviker mig så prövades skyltning med de färger som finns på bilden på en buss som gick Tuve-Östra Sjukhuset(linje 34). Detta kan vara i början av 1990-talet.
I Sjuhärad så är den brandgula färgen allenarådande. Däremot så har jag sett "vita" destinationsskyltar. Dessa är svåra att läsa på håll. Finns på röda expresser som har ändstation i Landvetter.
Ursprungligen tillkom matrisskyltar ca 1983. Reservation för variation av tiden. Jag kom till Götaplatsen i Göteborg där GS ställde ut olika bussar med olika skyltar. Mitt minne var en intresserad herre som tog foto på bussar. Det var LB:s tekniske chef. Vart finns hans foton i dag ?

Är det bara jag som inte fattar ett dyft av vad ni pratar om? Orange LED-belyst destinationsskylt är väl standard i Västtrafikområdet sen införandet av det på 69XX-Swebussarna för nu 10 år sen i Ale! - denna 78-vagn kom fem år senare, och då hade väl inte en enda buss i hela Västtrafikområdet oavsett operatör fått den gamla gröna matrisskylten monterad på de 5 åren????

Bernt Talbrant

Citat från: virtual1 skrivet 28 juni 2019, 14:47:25 PM
Är det bara jag som inte fattar ett dyft av vad ni pratar om? Orange LED-belyst destinationsskylt är väl standard i Västtrafikområdet sen införandet av det på 69XX-Swebussarna för nu 10 år sen i Ale! - denna 78-vagn kom fem år senare, och då hade väl inte en enda buss i hela Västtrafikområdet oavsett operatör fått den gamla gröna matrisskylten monterad på de 5 åren????

Instämmer! För övrigt är det ju även det typsnitt som är det normala på de flesta håll i området.

Bussmicke

3102 verkar vara linjens fulla linjenummer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Citat från: Bussmicke skrivet 28 juni 2019, 23:51:45 PM
3102 verkar vara linjens fulla linjenummer..


Alla linjer har 4 siffror men på skylt visas bara 3
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Precis

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.