Bredäng i sommarnatten 1964

Startat av Gunnar D, 26 juni 2019, 19:30:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Bussförare Larsson står vid sin Capitol i Bredäng 26 juni 1964 efter att ha kört nattlinje 132 från Liljeholmen.
Vinteruniformen har han fortfarande på, säkert var det lite kyligt under sommarnätterna och han hade nog bara nattjänster.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 26 juni 2019, 19:30:49 PM

Bussförare Larsson står vid sin Capitol i Bredäng 26 juni 1964 efter att ha kört nattlinje 132 från Liljeholmen.
Vinteruniformen har han fortfarande på, säkert var det lite kyligt under sommarnätterna och han hade nog bara nattjänster.

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar
Tack för den trevliga bilden på en riktig buss med korrekt skyltning.
Mvh zjbus

Mr H

Härlig bild!
Linje 132 var ju sista linjen med H19 då de gick nattrafiken ut den 3 september 1967.
Vilken var sista linje med H21 i trafik om det går att få fram någon? Ingen H21 i trafik
på linje 132 högertrafiknatten?
//Mr H

Mr G

Jag måste erkänna att jag inte är någon expert på SL:s tidtabeller natten mot den 3 september 1967. Men var det så att 132:an gick ända till dagtrafikens början den natten? Eller kan den ha slutat till kl. 5? Normalt slutade den väl vid samma tidpunkt som tunnelbanan. Funderar om det var så att det var utökad trafik på t-banan den natten. Och om det var så, borde väl det ha gällt även andra anslutningslinjer än 132:an, även om den var lite speciellt då den ersatte en av t-banegrenarna. Annars tycker jag att linje 119 borde kunna aspirera på titeln "Sista Metropollinjen i Stockholm".

Om det nu var så att t-banan gick hela natten och 132:an gjorde detsamma borde det väl ha gjorts ett par vagnbyten längs linjen kl 4.50-5.00, men det har jag inte hört talats om. Å andra sidan finns det rätt gott om saker som jag inte har hört talats om, så det vore inget konstigt i så fall.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 26 juni 2019, 20:33:02 PM
Härlig bild!
Linje 132 var ju sista linjen med H19 då de gick nattrafiken ut den 3 september 1967.
Vilken var sista linje med H21 i trafik om det går att få fram någon? Ingen H21 i trafik
på linje 132 högertrafiknatten?
//Mr H

Har tyvärr ingen tdt för linje 132 men den hade åtminstone SoH någon/några morgonturer och den sista gick ca 5.30-6.00 från Liljeholmen. H19 5157 var då tursatt på sista turen 3/9-67 och jag tror ingen H21 var i trafik på 132:an den natten. H19 trafikerade ju regelmässigt de linjer varifrån turerna på 132:an bör ha hämtats. Har ingen aning om sista linjen med H21.

H21 5264 på bilden ovan avgick troligen ca kl 3.12 från Liljeholmen och hade kanske övergått från linje 145 som väl då kördes med Capitol.

/Gunnar

Mr H

Intressant!
Ja sista H21 i trafik känns ju knepigare kan ju tom ha gått på någon PV eller så och där kanske man inte bytte allt när det mer handlade om interna transporter.
//Mr H

AGR17

Sista H21 i trafik borde varit 104 som gick ur trafik 04.55 vid NMT och byttes med första 94.

Med vänlig hälsning AGR

Gunnar D

Citat från: AGR17 skrivet 28 juni 2019, 08:34:21 AM
Sista H21 i trafik borde varit 104 som gick ur trafik 04.55 vid NMT och byttes med första 94.

Med vänlig hälsning AGR

Ja, där har vi en mycket stark kandidat! Tack!
Jag borde ha kommit på det själv eftersom jag var där. En H21 i "vanlig" ljusröd målning på linje 104 byttes mot en splitter ny H34 4437 på linje 94/3.

Mvh Gunnar

Mr G

Det borde väl ha funnits ytterligare 7 st H21 på 104:an som aspirerade på den titeln, eller ev 3 st om det var 30-min-trafik den natten. Sen återstår frågan varför 132:an som enda anslutningslinje skulle ha trafikerats till kl 5, och ingen av de övriga linjerna som hade nattrafik, såväl anslutningslinjer som linjer i innerstaden.

När vi ändå håller på och gräver i gammal gyttja kanske det också går att få reda på vilken den sista H20-turen var.

吉先生

Mr H

Om man är väldigt ambitiös så kan man ju kanske nosa upp utsättningslistorna för 2 september och kanske också för 3 september 1967. Där kan man ju få en viss vägledning. Finns säkert någon som har sådana.

//Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 28 juni 2019, 17:44:00 PM
Om man är väldigt ambitiös så kan man ju kanske nosa upp utsättningslistorna för 2 september och kanske också för 3 september 1967. Där kan man ju få en viss vägledning. Finns säkert någon som har sådana.

//Mr H

Finns en bild som visar en H21 skyltad "32" som byter sida på Kungsgatan 3/9-67 runt kl 5. En H32 skyltad "104" finns på samma bild så man kan ju undra...men ändå.

/Gunnar

Mr G

Bilden på 32:an på Kungsgatan har jag förstås sett, men inte riktigt begripit vad den gjorde där. Förlängd nattrafik kan ju ha varit en anledning eftersom innerstaden var avstängd för biltrafik den natten. Om det nu var så, blir frågan förstås om det kan ha gällt fler linjer.
吉先生

Gunnar D

På bilder från Kungsgatan vid övergången till högertrafik ses även en H21 på Regeringsgatans bro. Kan kanske vara personalvagn.
Jag tror vi kan säga att linje 104 var den sista linjen med H21 i trafik men som de sanna forskare vi är så är vi förstås beredda att ändra oss om bevis skulle peka på något annat!

/Gunnar