Gamlingar hos Transdev Märsta [bilder]

Startat av Ebermark, 25 juni 2019, 20:34:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Återvände i förmiddags till Arlanda och blev lite förvånad när den första bussen jag ser på linje 583 är en 12-meters OmniLink. Efter att bilen hämtats på parkeringen gjordes dessutom ett kort tiominutersstopp vid Märsta station strax innan klockan tio och där dominerades trafiken av gamlingarna i vagnparken. Nästan bara OmniLink-vagnar skådades vid denna tidpunkt. De bussar jag observerade var 7046, 7048, 7055, 7056, 7060, 7062, 7063 plus två-tre till jag inte lyckades fota och därför inte kommer ihåg inv-nr på. Skyltningen fungerade inte på de gamla bussarna utan alla körde omkring med Ej i trafik, KLAR FÖR TRAFIK eller helt svart skylt. De nya bussarna jag såg hade dock fungerande skyltning. Man kan ju fråga sig varför man sätter ut alla dessa gamla bussar på omlopp som går off-peak när skyltningen inte fungerar samtidigt som den verkade fungera på de nya bussarna. De nya bussarna borde väl räcka till för att klara trafiken utanför rusning på sommaren?

Bussarna är fortfarande märkta med Arrivas nummer så om de kommer behålla dessa är väl oklart. SL-märkningen hade iallafall kompletterats med Transdev-märkning på de övertagna bussarna. Om numren behålls så blir det ju som noterats tidigare krock med nummer 7044 och 7045 som finns i Linköping.

Två av de bilder jag knäppte:
Först Transdev 7060 på linje 583 vid Arlanda:


Transdev 7055 på linje 580 samt 7062 och 7046 i bakgrunden. Bilden illustrerar de olika skyltningarna som gällde idag...

buskörare

Har Transdev nått annat system än busspc'n? Annara är det ju jättekonstigt att det inte fungerar på dessa. Såvids inte Arriva plockat ur sina, men det borde dom ju inte gjort.

Fredde

Undra om detta skyltknas även gäller nya?
0481 stod precis nu på Kungsbron med en lapp i rutan för 565 när jag gick förbi...

Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 26 juni 2019, 03:51:53 AM
Har Transdev nått annat system än busspc'n? Annara är det ju jättekonstigt att det inte fungerar på dessa. Såvids inte Arriva plockat ur sina, men det borde dom ju inte gjort.
SL håller inte med Buss-PC i några nya avtal, så entreprenörerna får själva ordna radio, skyltsystem och trafikantmätning.
Transdev i Märsta och Arriva på Ekerö är först ut att prova sig fram.
SL står fortfarande för Accessmaskinerna och den programvara som behövs för att kunna kommunicera med SLs system, men operatörerna får sedan lösa den tekniska biten runt detta.

Med största sannolikhet har således allt som hör till Buss-PCn plockats ur innan Arriva lämnade över bussarna till Transdev.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

zjbus

Citat från: Fredde skrivet 26 juni 2019, 06:56:02 AM
Undra om detta skyltknas även gäller nya?
0481 stod precis nu på Kungsbron med en lapp i rutan för 565 när jag gick förbi...
Uppenbarligen så är tekniken inte bättre än så här, nytt eller gammalt, Arriva eller Transdev.
Det berättades om liknande skyltningsproblem hos Arriva på en ny buss här på forumet för c:a två veckor sedan: https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,72839.msg509154.html#msg509154

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 26 juni 2019, 03:51:53 AM
Har Transdev nått annat system än busspc'n? Annara är det ju jättekonstigt att det inte fungerar på dessa. Såvids inte Arriva plockat ur sina, men det borde dom ju inte gjort.
Transdev har något eget system med b.la GPS för förarna så att felkörningar knappt ska ske, använder även mobitec-dosa som sitter ovanför föraren också.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Aha! Hur funkar det om man vill ropa upp en buss med nya systemen från en buss med PC'n? Går det?

bjorn.lovdahl

Kikade in i en av "gamlingarna" hos Transdev i Märsta och där var ju såklart hela Buss-Pcn urriven och något nytt var ej installerat, fanns väl ingen tid att fixa det vid övergången....
Vid tidigare övergångar har man väl bara låtit Pcn sitta kvar när vagnar övertagits...

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 26 juni 2019, 14:01:46 PM
Aha! Hur funkar det om man vill ropa upp en buss med nya systemen från en buss med PC'n? Går det?
Systemet är fortfarande väldigt nytt, går gör det säkerligen men enligt den föraren jag åkte med hela igår-kväll har dem bara fått en en väldigt snabb och liten utbildning på det så han visste inte så mycket om något, men visst såg jag ett alternativ på datorn som var ungefär "anropa" något, minns inte helt.

EDIT: Nu när jag tittar igenom mina bilder ser jag att alternativet jag snackade om heter "talradio" så där kan de nog tänka sig att man anropar trafikledning samt andra bussar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!