Transdev Märsta bilder

Startat av Ebermark, 22 juni 2019, 21:19:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Hej!
Ska imorgon bitti flyga från Arlanda och övernattar därför i Märsta. Är typ tredje gången någonsin jag är Här. Kul därför att Transdev precis startat sin trafik. Passade därför på att ta några bilder på de nya bussarna. Verkar som jag som utomsocknes blir först med Märstavagnar på bild i trafik.

Nåväl här kommer två bilder:




Bussmicke

Min Namne hann före med nästan 3 timmar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ebermark skrivet 22 juni 2019, 21:19:12 PM
Hej!
Ska imorgon bitti flyga från Arlanda och övernattar därför i Märsta. Är typ tredje gången någonsin jag är Här. Kul därför att Transdev precis startat sin trafik. Passade därför på att ta några bilder på de nya bussarna. Verkar som jag som utomsocknes blir först med Märstavagnar på bild i trafik.

Nåväl här kommer två bilder:

Tack för dina bilder!  :)
Citat från: Bussmicke skrivet 22 juni 2019, 22:05:38 PM
Min Namne hann före med nästan 3 timmar



Det stämmer. Men han var först med att lägga ut bilder i själva Märsta. Kan komplettera med dessa två Märstabilder från i dag.



Ledvagn på linje 577 har jag faktiskt inte sett förut, varken under Swebus- eller Arriva-tiden. Det kanske är nytt i och med Transdev, eller så har jag bara missat det.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 juni 2019, 13:26:56 PM
Ledvagn på linje 577 har jag faktiskt inte sett förut, varken under Swebus- eller Arriva-tiden. Det kanske är nytt i och med Transdev, eller så har jag bara missat det.
Arriva 777x sågs på Onsdagen på 577:an från Upplands Väsby, men visst har det varit en ovanlighet :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Att det ibland rullar en uddaledvagn på vissa linjer förekommer ju. Handlar oftast om något tillfälligt, typ ett vagnfel där kanske en ingående vagn tar en tur. Däremot är det ju sällan tursatt så rakt av. Sen förekommer alltid en del udda utsättningar direkt efter ett övertagande.

Tar ju oftast lite tid innan sådant som rutiner för vagnutsättning tar sig. Stod vid terminalen vid Märsta station på eftermiddagen idag och påfallande många 583 sattes ut med normalvagn istället för ledvagn. Visserligen är VDL:erna något längre, men det blev många stående. Sedan var det lite kul att se en av BYD-vagnarna (0491) rulla på 584.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 23 juni 2019, 19:36:17 PM
Att det ibland rullar en uddaledvagn på vissa linjer förekommer ju. Handlar oftast om något tillfälligt, typ ett vagnfel där kanske en ingående vagn tar en tur. Däremot är det ju sällan tursatt så rakt av. Sen förekommer alltid en del udda utsättningar direkt efter ett övertagande.

Tar ju oftast lite tid innan sådant som rutiner för vagnutsättning tar sig. Stod vid terminalen vid Märsta station på eftermiddagen idag och påfallande många 583 sattes ut med normalvagn istället för ledvagn. Visserligen är VDL:erna något längre, men det blev många stående. Sedan var det lite kul att se en av BYD-vagnarna (0491) rulla på 584.

Det kan nog vara enligt plan med ledvagn på 577, linjen är ju i alla fall sommartid fullt framkomlig med ledvagn. Det är främst andra faktorer i omloppen som avgör det.

Gällande 583 och normalvagn bör man beakta att det är ett nytt avtal som gäller nu. I denna upphandling fanns inte samma krav på att max en viss del av ståplatserna får utnyttjas som det gör i äldre avtal. Här gäller i stället att man inte regelbundet ska behöva lämna resande (max 100% av ståplatserna i snitt var det uttryckt i UD), så med den parametern i åtanke klarar sig 583 oftast med normalvagn. Sedan kanske det ändå inte alltid är lämpligt av olika skäl, men det kan vara en del av förklaringen.

Nico

Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2019, 20:03:32 PMDet kan nog vara enligt plan med ledvagn på 577, linjen är ju i alla fall sommartid fullt framkomlig med ledvagn. Det är främst andra faktorer i omloppen som avgör det.

De flesta SL-linjer går ju att köra med samtliga vagntyper (förutsatt att gatustandarden följer angivna mått i RiBuss och VGU). Däremot är det som du skriver att andra faktorer avgör. Vissa linjer tursätts ju inte med ledvagn då det dels inte finns något direkt behov och dels finns klagomål från boende eller vissa trängre partier osv. som gör att det är enklare att köra med en normalbuss. Tänker på linjer som tex 118, 161, 523 mfl. och hit hör ju även 577.


Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2019, 20:03:32 PMGällande 583 och normalvagn bör man beakta att det är ett nytt avtal som gäller nu. I denna upphandling fanns inte samma krav på att max en viss del av ståplatserna får utnyttjas som det gör i äldre avtal. Här gäller i stället att man inte regelbundet ska behöva lämna resande (max 100% av ståplatserna i snitt var det uttryckt i UD), så med den parametern i åtanke klarar sig 583 oftast med normalvagn. Sedan kanske det ändå inte alltid är lämpligt av olika skäl, men det kan vara en del av förklaringen.

Visst har en del ändrats, men just 583 är ju lite speciell med tanke på sträckan liksom att tex NKI lär spela in. Många har ju pendeln och 583 som en budgetvariant till Arlanda, vilket förutom mycket folk även innebär en hel del bagage samt att det ofta är flera (hela familjer etc) som åker. Pratade lite med Transdevs folk på plats och de medgav att utsättningen inte fungerat som avsett och att det även fortsättningsvis är meningen att det i de flesta fall ska tursättas ledvagn på 583.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Jag noterade också att i princip varannan avgång på linje 583 trafikerades med "normalvagn" i dag. Även linjerna 580 och 582 trafikerades frekvent av VDL. Även dessa linjer trafikerar ju oftast med ledvagnar.

Vad kul att en BYD-vagn dök upp. Är det en elbuss? Vilka invnr har dessa i Märsta?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

BYD är elbussar, har för mig att anbudet stipulerade fyra-fem elbussar med depåladdning.
Vilka inventarienummer dessa har överlåter jag åt andra att svara på.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 juni 2019, 07:56:15 AM
BYD är elbussar, har för mig att anbudet stipulerade fyra-fem elbussar med depåladdning.
Vilka inventarienummer dessa har överlåter jag åt andra att svara på.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

0490-0494

Mikael T Nilsson

Tack för era uppgifter om BYD-bussarna. Är det tänkt att dessa fem ska trafikera vissa utvalda linjer i Märsta eller Upplands Väsby eller kan de gå på alla linjer?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

B10M

Citat från: Nico skrivet 23 juni 2019, 20:32:17 PM
Visst har en del ändrats, men just 583 är ju lite speciell med tanke på sträckan liksom att tex NKI lär spela in. Många har ju pendeln och 583 som en budgetvariant till Arlanda, vilket förutom mycket folk även innebär en hel del bagage samt att det ofta är flera (hela familjer etc) som åker. Pratade lite med Transdevs folk på plats och de medgav att utsättningen inte fungerat som avsett och att det även fortsättningsvis är meningen att det i de flesta fall ska tursättas ledvagn på 583.

Det är ju frågan hur stor betydelse NKI har jämfört med tidigare avtal? Linje 583 är ju också speciell i och med att den delvis konkurrerar med Transdevs flygbussar och man kan bara hoppas att de inte kör kortbussar på linje 583 för att försöker locka över resenärer till flygbussarna.

Lars_L

Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2019, 20:03:32 PM
Det kan nog vara enligt plan med ledvagn på 577, linjen är ju i alla fall sommartid fullt framkomlig med ledvagn. Det är främst andra faktorer i omloppen som avgör det.

Gällande 583 och normalvagn bör man beakta att det är ett nytt avtal som gäller nu. I denna upphandling fanns inte samma krav på att max en viss del av ståplatserna får utnyttjas som det gör i äldre avtal. Här gäller i stället att man inte regelbundet ska behöva lämna resande (max 100% av ståplatserna i snitt var det uttryckt i UD), så med den parametern i åtanke klarar sig 583 oftast med normalvagn. Sedan kanske det ändå inte alltid är lämpligt av olika skäl, men det kan vara en del av förklaringen.

Förvisso - men ofta är ju snarare problemet att man brukar vara rätt konservativa - man kör ungefär som tidigare operatörer och köper in ungefär samma fördelning kortvagnar/ledvagnar och ofta har man därtill för dålig resenärsstatistik för att egentligen veta och kunna bedöma behoven.

Nu är ju 583 en av de få linjer i avtalsområdet som Trafikförvaltningen brukar mäta NKI på och med tanke på hur lågt den ligger, så lär man ju ha en hel del att arbeta med - även om viterna har varit lite väl låga i senaste avtalen. Men just nu tror jag i vilket fall inte att man vågar försämra på linjen. Just detta att köra kortvagn istället för ledbuss brukar ju ge stor effekt på kunnöjdhet även om det bara rör ett fåtal platser. Men som sagt 583 har ju mycket bagagetunga resenärer och med tanke på hur litet utrymme för barnvagnsplatser det finns i VDL-vagnarna har så blir det nog knepigt att köra med dem där - om inte kundnöjdheten ska rasa ner genom golvet.

Men som sagt - det brukar ju vara problem den första tiden med vagnsutsättning. Sedan kan det ju ändå alltid vara så att den som gjort omloppsplanerna blandat linjenra lite för mycket, så att inte ledvagnarna räcker till ändå...












Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Fast just SL brukar ju kunna erbjuda ganska bra statistik genom sina olika supportsystem.
En inte obetydlig del av anbudsarbetet går ju också ut på att skaffa sig förstahandsinformation, så jag tycker inte att man kan hävda att nya entreprenörer bara gör som föregående per automatik.
Däremot är det ju ofta så att resandet ser ungefär likadant ut oavsett entreprenör och då blir det naturligtvis en snarlik flotta.
Jag kan dock hålla med om att NKI inte alltid vägs korrekt i avtalen, men jag gissar att det delvis är en kostnadsfråga för huvudmannen.
I Huddinge, Botkyrka, Söderort, Nacka och Värmdö har SL fokuserat på just NKI genom att belöna entreprenören genom bonus vid goda resultat och viten vid för dåliga resultat i NKI-mätningar.
Detta kostar dock en del för SL som jag förstått det.
I gengäld får resenärerna förhoppningsvis bättre trafik för sina skattepengar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Buzzlover

Det jag tycker är mest intressant med detta operatörsbyte är just att Linje 579 och 583 verkar bytt längd på bussen helt, nej men under alla gånger jag sett 579 under Transdevs trafik har det gått ledbuss (detta är kanske 7-8ggr) och 583:orna jag sett som även stämmer med de andra syner här har varit kort-VDL de flesta gångerna, lite onödigt känner jag då det aldrig vad jag kunnat se funnits en fullsatt 579:a som körts med kortvagn under Arrivas tid, vill nästan säga att Transdev blandat ihop vilken Arlanda linje som "borde" köras med ledbuss och vilken som inte "borde" men de är ju inte så troligt. (Arriva körde endast 2 avgångar i veckan planerat med ledbuss på 579:an, och mestadels ledbuss på 583:an)
Men detta var bara en reflektion jag gjort under den halva veckans gång :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!