Sveriges äldsta buss i ordinarie linjetrafik

Startat av Lulebussen, 22 juni 2019, 19:31:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebussen

Hej!

Nu när LLT 116 är borta, vilken tar då över titeln som Sveriges äldsta buss i ordinarie linjetrafik?

LLT:s äldsta nu är 158, regdatum 2003-04-25. Det måste ju finnas bussar som är äldre än så, eller hur?

Gano

Transdev 3513 i Trelleborg som köptes in under Linjebuss. Reggad 2002-12-02 och är den äldsta i Skåne iallafall.

zjbus

Citat från: Lulebussen skrivet 22 juni 2019, 19:31:13 PM
Hej!

Nu när LLT 116 är borta, vilken tar då över titeln som Sveriges äldsta buss i ordinarie linjetrafik?

LLT:s äldsta nu är 158, regdatum 2003-04-25. Det måste ju finnas bussar som är äldre än så, eller hur?
Är den borta, fick ni tag på spekulanten från Skåne? Bussen är fortfarande registrerad på Luleå Lokaltrafik AB

Bussmicke

Citat från: Gano skrivet 22 juni 2019, 19:47:29 PM
Transdev 3513 i Trelleborg som köptes in under Linjebuss. Reggad 2002-12-02 och är den äldsta i Skåne iallafall.

Men rullar inte i ord., Linjetrafik
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lulebussen

Citat från: zjbus skrivet 22 juni 2019, 20:21:47 PM
Är den borta, fick ni tag på spekulanten från Skåne? Bussen är fortfarande registrerad på Luleå Lokaltrafik AB

Jag kanske formulerade mig lite slarvigt. Jag vet inte om den är borta än, men den lär inte rulla i linjetrafik något mer i alla fall.

Det kan ju vara så att de inte får tag på skåningen och skjuter på det så länge som möjligt att skicka den på brandövning. Men det är Lux Luthor som sköter det där, jag antar att han hör av sig när han vet.

zjbus

Citat från: Lulebussen skrivet 22 juni 2019, 22:36:19 PM
Jag kanske formulerade mig lite slarvigt. Jag vet inte om den är borta än, men den lär inte rulla i linjetrafik något mer i alla fall.

Det kan ju vara så att de inte får tag på skåningen och skjuter på det så länge som möjligt att skicka den på brandövning. Men det är Lux Luthor som sköter det där, jag antar att han hör av sig när han vet.
Ingen fara med det nu har du ju rett ut några frågetecken men det är väl bättre att söka upp någon annan spekulant än att skicka den på brandövning.
Intressant om någon av er berättar vidare här om bussens framtid.
Mvh zjbus

DEB

Skellefteå Buss 281 torde vara en god kandidat. Från 1997/1998 och still going strong, sett bilder på den i reguljär linjetrafik nu under våren. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

zjbus

Citat från: DEB skrivet 23 juni 2019, 13:26:18 PM
Skellefteå Buss 281 torde vara en god kandidat. Från 1997/1998 och still going strong, sett bilder på den i reguljär linjetrafik nu under våren. :)
Vad roligt och med en godkänd besiktning för bara tre veckor sedan.
www.svenskbusshistoria.se/go?id=22095

Gano

Citat från: Bussmicke skrivet 22 juni 2019, 22:06:43 PM
Men rullar inte i ord., Linjetrafik

Menade mest att den köptes in när Transdev hette Linjebuss och den har alltså gått under Linjebuss, Connex, Veolia och nu Transdev.

Buzzlover

Citat från: Gano skrivet 23 juni 2019, 14:24:09 PM
Menade mest att den köptes in när Transdev hette Linjebuss och den har alltså gått under Linjebuss, Connex, Veolia och nu Transdev.
Det Bussmicke menar är att den bussen du pratar om inte går i regjulär linjetrafik, om det stämmer eller ej vet jag inte.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Citat från: Gano skrivet 22 juni 2019, 19:47:29 PM
Transdev 3513 i Trelleborg som köptes in under Linjebuss. Reggad 2002-12-02 och är den äldsta i Skåne iallafall.
Den är avregistrerad sedan 2019-03-19 innan dess var den avställd sedan 2016, så den är inte kvar och är därmed inte äldst :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

zjbus

Citat från: Buzzlover skrivet 23 juni 2019, 14:41:54 PM
Den är avregistrerad sedan 2019-03-19 innan dess var den avställd sedan 2016, så den är inte kvar och är därmed inte äldst :)
Det kan den ju inte vara oavsett då Skellefteå Buss 281 är c:a fem år äldre.

Buzzlover

Citat från: zjbus skrivet 23 juni 2019, 14:59:13 PM
Det kan den ju inte vara oavsett då Skellefteå Buss 281 är c:a fem år äldre.
Fast jag har bara för mig att jag läste i det senaste inlägget om den att den endast är reservbuss när någon av de övriga går sönder, därmed går den inte i Ordinarie linjetrafik (alltså där en buss ska vara planerad att köra dag efter dag)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

zjbus

Citat från: Buzzlover skrivet 23 juni 2019, 15:09:44 PM
Fast jag har bara för mig att jag läste i det senaste inlägget om den att den endast är reservbuss när någon av de övriga går sönder, därmed går den inte i Ordinarie linjetrafik (alltså där en buss ska vara planerad att köra dag efter dag)
Var har du sett det? Jag läste i DEB:s inlägg längre upp i denna tråd att den är still going strong och att han sett bilder på den i reguljär linjetrafik nu under våren, dessutom så är den godkänd vid besiktning för tre veckor sedan.

Lulebussen

Här:

Citat från: Simonss skrivet 26 maj 2019, 22:55:05 PM
Dom används ändå ganska mycket har jag märkt trots att de är över 20 år som jag har hört är åldersgränsen. Men 277 är ju stationerad i Malå och 281 i Sorsele som reserv bussar. Finns kanske inte så mycket annat att tillgå om godsbussar krävs som reserv.

Även reservbussar måste ju vara besiktade.

Men jag har skickat ett mail till Skellefteå buss och frågat.