Författare Ämne: Snart historia  (läst 934 gånger)

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3171
Snart historia
« skrivet: 13 juni 2019, 17:53:11 PM »
Då mitt tilltänkta pendeltåg var inställt passade jag på att fördriva den återstående knappa kvarten med att fotografera lite Arrivabussar i Upplands Väsby.

Jag förmodar att 83xx-bussarna får fortsätta i Norrort, medan jag gissar att 75xx-serien flyttar tillbaka till Råsta där de började sin karriär i Keolis tjänst.
60xx-serien kanske får vara kvar i Märsta, eller så blir det försäljning/skrot när Transdev tar över om en dryg vecka.

Således är det kanske inte uteslutet att individerna på bilderna hittar till Upplands Väsby även framöver.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5388
SV: Snart historia
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2019, 10:34:45 AM »
Tack för bildsvepet! Menar du 70xx- eller 60xx-vagnar? 70xx-vagnarna är de äldsta, både 12-meters och ledvagn. Det kanske är de som stannar kvar i trafikområdet under Transdevs flagg.

Ja, 83xx-vagnarna blir nog kvar i Norrort. Kanske Norrort även får några av 75xx-vagnarna, men de flesta 75xx-vagnar går nog, precis som du skriver till Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3171
SV: Snart historia
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2019, 10:48:47 AM »
70xx skall det naturligtvis vara, jag gjorde en tankevurpa där.
Hur många normalbussar går det att trycka in i Täbys trafik?
Historiskt har ju problemet varit att det i peaktid inte funnits så många avgångar som gått att köra med normalbussar vilket gjort att det blivit större bussar även i lågtrafik där det annars skulle gått att köra med normalbussar.
Detta får mig att tro att det kanske inte finns avsättning för så många normalbussar att både 75xx och 83xx flyttas till Täby.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5388
SV: Snart historia
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2019, 22:02:43 PM »
70xx skall det naturligtvis vara, jag gjorde en tankevurpa där.
Hur många normalbussar går det att trycka in i Täbys trafik?
Historiskt har ju problemet varit att det i peaktid inte funnits så många avgångar som gått att köra med normalbussar vilket gjort att det blivit större bussar även i lågtrafik där det annars skulle gått att köra med normalbussar.
Detta får mig att tro att det kanske inte finns avsättning för så många normalbussar att både 75xx och 83xx flyttas till Täby.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

😀

83xx-vagnarna har nog tillhört Norrort hela tiden även om de stått i Okvista.
Det är nog sant att det inte finns behov av fler 12-meters i Norrorts trafikområde.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2992
SV: Snart historia
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2019, 05:22:46 AM »
Eftersom 684 är en norrortslinje, så är ju den bussen inte ute på vift i nått annat område. 83-vagnarna har mig veterligen aldrig gått i annat än norrort, även om de frekvent gått på Vallentuna grus-linjer. Och det är ju enbart eftersom Vallentuna grus körts av norrort sen Arriva tog över Täby. Bussarna har fixats på norrorts verkstad, satts ut av norrorts utsättare och legat på norrorts frekvens på komradion. Även de bussar som egentligen tillhört Märsta-avtalet. Många av förarna har också hört till norrort, så nu när Transdev tar över har man fått föra över de som velat till Märsta för att de ska gå med i den automatiska överföringen.
Så 83-vagnarna stannar säkerligen kvar hos oss. Däremot tror inte jag heller att behovet finns för fler kortvagnar här.
Jag vet inte vad förra depån i Vallentuna hette, men Okvista var även innan Arriva tog över, subdepå till Täby. Märsta hade en annan depå då, den finns inte kvar.

Utloggad Fredrik Gelin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3171
SV: Snart historia
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2019, 09:09:38 AM »
Före den nuvarande Okvistadepån fanns bara den lilla uppställningen för Märsta som numera helt riktigt inte finns kvar, den har ätits upp av bilskroten som låg där även tidigare.
Ännu längre tillbaka stod bussarna på nuvarande Tellusområdet i Vallentuna, ungefär där Lidl ligger idag.
Den nuvarande Okvistadepån byggdes av PTS för deras flygbuss- och ersättningstrafik men såldes till SL efter en del turer fram och tillbaka efter att PTS gått i konkurs.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk