Autonom buss av Scania & Nobina (Bilder)

Startat av Mackan05, 13 juni 2019, 16:04:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mackan05

Scania & Nobinas nya självkörande buss stod tidigare idag vid stora torget i Barkarby.

Denna Scania Citywide LF är helt elektrisk och ska senare trafikera sträckan Barkarby - Akalla.








Fredrik Gelin

Något mer konventionell än den konceptmodell som visades i Älvsjö.
Tyvärr ser jag nu att min mobil hade svårt att få bra skärpa i det halvdunkla ljuset, men ni får leva med kvaliteten som den är.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

Äntligen verkar bussarna få den nya ratten som funnits på Lastbilarna ett par år nu.

Mackan05

Citat från: homer skrivet 13 juni 2019, 18:48:59 PM
Äntligen verkar bussarna få den nya ratten som funnits på Lastbilarna ett par år nu.

Ja precis. Tycker den ratten är så mycket snyggare!

Ulf Berlin

Vad har/kommer Nobinabussen att få för inv nummer?/Ulf

Nico

Citat från: Mackan05 skrivet 13 juni 2019, 16:04:14 PM
Scania & Nobinas nya självkörande buss stod tidigare idag vid stora torget i Barkarby.

Denna Scania Citywide LF är helt elektrisk och ska senare trafikera sträckan Barkarby - Akalla.

I nuläget så ska denna buss på sikt provas i Barkarbystaden inom ramen för test med fullstora självkörande fordon. Intressenter här är då bl.a. Nobina, Scania, Järfälla kommun och Trafikförvaltningen.

Akalla däremot ligger inom Stockholms stad och den sk. snabbussen som ska köra mellan Barkarbystaden och Akalla C (T) är något annat. Den linjen ska köras med fyra st. ledvagnar som visserligen kommer att drivas med batterier/el, men som inte kommer kommer vara självkörande.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elektrisk-buss-ska-halvera-restiden-barkarby-akalla


Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 juni 2019, 12:33:41 PM
Vad har/kommer Nobinabussen att få för inv nummer?/Ulf

Frågan är ens om den får/behöver ett inv.nr? Detta då det som sagt rör sig om ett rent test i samarbete med flera intressenter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

De i Södertälje fick ju nummer, 2115 var den sista på linje 755.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.