Nya MAN-bussen Arriva 6956 på stomlinje 177 i regnväder - 11 juni 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 11 juni 2019, 16:14:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Precis som tidigare rapporterats här på Bussnack har Arriva 6956 (och 6953) börjat tursättas på Mälaröarnas stomlinjer.



6956 dök upp i regnrusket under eftermiddagen. När den vände vid Mörby stn skyltades den om till "Ej i trafik"och behöll denna skyltning på väg tillbaka mot Solna och Mälaröarna, detta trots att den gick på någon av linjerna 176/177.

Notera att linje- & destinationsskyltningen är vit precis som Råstas MAN-ledvagnar. Detta blir de första stomlinjeblå MAN-ledbussarna med med detta skyltutförande.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 juni 2019, 16:14:36 PM


Precis som tidigare rapporterats här på Bussnack har Arriva 6956 (och 6953) börjat tursättas på Mälaröarnas stomlinjer.

6956 dök upp i regnrusket under eftermiddagen. När den vände vid Mörby stn skyltades den om till "Ej i trafik"och behöll denna skyltning på väg tillbaka mot Solna och Mälaröarna, detta trots att den gick på någon av linjerna 176/177.
Tack för dina bilder, tekniken är "fantastisk". Folk kan bli akterseglade med en sådan skyltning, kanske dags att återgå till manuell skyltning.

Filip S

Även 6957 är ute idag. 6953 har dock till skillnad från 6956-57 den "gamla" gula/orangea skyltingen och inte den vita.

Hasse L


Mikael T Nilsson



Tack för era uppgifter och för bilden på 6957, och dörrsidan dessutom.

Ja, det är märkligt att 6953 har den gula skyltningen då den ligger mitt emellan serier som har vita siffror. Råstas 6943-6948 har ju vita siffror.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson



Tack för era uppgifter och för bilden på 6957, och dörrsidan dessutom.

Ja, det är märkligt att 6953 har den gula skyltningen då den ligger mitt emellan serier som har vita siffror. Råstas 6943-6948 har ju vita siffror.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

pnott

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 juni 2019, 19:28:59 PM

Ja, det är märkligt att 6953 har den gula skyltningen då den ligger mitt emellan serier som har vita siffror. Råstas 6943-6948 har ju vita siffror.

Det kan inte vara så att de har färgskyltar, och att den färg som visas helt enkelt beror på vad som har programmerats in?

Fredde

Någon som vet vilken del av 176/177 som gör att man har valt att beställa blåbussar som är 17980 istället för 18750?
Jag trodde det endast var citytrafiken som använde den kortare versionen...

Intressant också att man har satsat på "fetare" backspeglar... 8)

homer

Citat från: Fredde skrivet 11 juni 2019, 20:33:19 PM
Någon som vet vilken del av 176/177 som gör att man har valt att beställa blåbussar som är 17980 istället för 18750?
Jag trodde det endast var citytrafiken som använde den kortare versionen...

Intressant också att man har satsat på "fetare" backspeglar... 8)

Kan de ha att göra med t ex pelarlyftar i verkstan eller helt enkelt att verkstan i tappström inte har plats för den extra halvmetern?

Mikael T Nilsson

Citat från: pnott skrivet 11 juni 2019, 20:18:41 PM
Det kan inte vara så att de har färgskyltar, och att den färg som visas helt enkelt beror på vad som har programmerats in?

Intressant! Jag visste inte att denna möjlighet fanns. Det får någon annan svara på om det är så med dessa bussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 11 juni 2019, 20:33:19 PM
Någon som vet vilken del av 176/177 som gör att man har valt att beställa blåbussar som är 17980 istället för 18750?
Jag trodde det endast var citytrafiken som använde den kortare versionen...

Intressant också att man har satsat på "fetare" backspeglar... 8)

Även 670 och 178 har den kortare varianten. Troligen även 179.

Filip S

Idag är samtliga 5 MAN-bussar på Ekerö ute i trafik, dvs 6953-54 och 6956-58. Även 6954 har som 6953 den gula skyltningen och inte den vita. 6952 och 6959 står inne på depån, ena med numret påklistrat och andra helt blank, så de lär väl också komma ut i trafik såsmåningom.

Mikael T Nilsson

Citat från: Filip S skrivet 12 juni 2019, 13:04:57 PM
Idag är samtliga 5 MAN-bussar på Ekerö ute i trafik, dvs 6953-54 och 6956-58. Även 6954 har som 6953 den gula skyltningen och inte den vita. 6952 och 6959 står inne på depån, ena med numret påklistrat och andra helt blank, så de lär väl också komma ut i trafik såsmåningom.

Tack för uppgifterna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Är det några fler av 69XX-serien än Mälaröarnas vagnar som har enkel framdörr?

/Måns

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 18 juni 2019, 21:06:40 PM
Är det några fler av 69XX-serien än Mälaröarnas vagnar som har enkel framdörr?

/Måns

Hej,

Jag tror inte det. Mälaröarnas vagnar är tydligen specificerade med enkel framdörr av någon anledning.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.