Flixbus Stockholm - Arlanda

Startat av NITHRO, 10 juni 2019, 19:54:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Håna, nja. Tolkade som att man skulle starta upp en ny linje. Det vara det jag skrattade åt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan Sjöberg

Jag tror inte alls på detta påhitt från Flixbus
orsaken är att dem har svårt att hålla tider när dem kommer från Danmark och ska uppåt Stockholmsregionen! Även Göteborgsbussen kn bli sen pga olyckor och annat ..
senast jag skulle åka med dem från Cityterminalen till ARN så kom dem inte alls!  10 talet stod och väntade  över en timma på sen kvällen mot ARN-Uppsala! Har man bokat flygbiljett och tiden är knapp så ska man nog välja Flygbussarna om man ska komma fram i tid till sin Flight! 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Ersa

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 12 juni 2019, 20:19:55 PM
Jag tror inte alls på detta påhitt från Flixbus
orsaken är att dem har svårt att hålla tider när dem kommer från Danmark och ska uppåt Stockholmsregionen! Även Göteborgsbussen kn bli sen pga olyckor och annat ..
senast jag skulle åka med dem från Cityterminalen till ARN så kom dem inte alls!  10 talet stod och väntade  över en timma på sen kvällen mot ARN-Uppsala! Har man bokat flygbiljett och tiden är knapp så ska man nog välja Flygbussarna om man ska komma fram i tid till sin Flight!

Det är ju inget "påhitt" direkt, utan en idé man ärvt rakt av från Swebus dåvarande Uppsalatrafik där ett flertal linjer gick via Arlanda. Denna lilla avstickare från E4an drog väl igång för sisådär tio år sedan genom att linjerna mellan Uppsala och t.ex Göteborg/Kalmar gick in via Arlanda. Dessa Uppsalalinjer via Arlanda var dessutom helt separata från försöket med linje 867 man också provade. Dock verkar folk rent allmänt ha svårt att hålla isär dessa två olika trafikidéer. Samt även verkar många inte heller förstå att Flixbus trafik Cityterminalen - Arlanda - Uppsala redan varit igång ända sedan de tog över Swebus helt.
Ärligt talat är jag lite förvånad över att folk i ett busstrafikforum verkar ha halvdålig koll på just busstrafik.

Nico

Beror väl lite vad man har för fokus. Själv är jag ganska ointresserad av tex Flixbuss.   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 12 juni 2019, 20:49:51 PM
Beror väl lite vad man har för fokus. Själv är jag ganska ointresserad av tex Flixbuss.   ;)

Jag tänkte mest på att Flixbus redan kört trafiken i något år, och innan dess var det sisådär tio år sedan Swebus började. Men att det ändå behandlas som någon slags uppstart av något helt nytt som aldrig funnits förr.
Å andra sidan är det ju redan så i landstings- och kommunalpolitiken, där man får tjata sig blå i ansiktet när man får berätta för beslutsfattare att deras "nya" revolutionerade idéer till "helt ny" verksamhet, oftast redan funnits. I deras eget län/kommun. Ofta i 30-40 år redan... :-X

buskörare

Är det Ellénius som ska köra? Pratat med en som ska börja där och köra just Cityterminalen-Arlanda. Eller har dom en egen tur på den sträckan?

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 18 juni 2019, 19:52:12 PM
Är det Ellénius som ska köra? Pratat med en som ska börja där och köra just Cityterminalen-Arlanda. Eller har dom en egen tur på den sträckan?
Ellénius verkar köra linjen som en av Flixbus många underleverantörer.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

homer


Maven

Citat från: homer skrivet 20 juni 2019, 10:08:04 AM
avgångarna verkar som huvudsak vara tio i och tjugo över från gate 1 med första buss 4:50 och sista 23:35

Det låter ju som ett betydligt vettigare upplägg för en lågpriskonkurrent, jämfört med Swebus som körde kvartstrafik i peak på vardagar, och knappt någonting alls resten av tiden.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2019, 10:33:02 AM
Sker betalning av enkelbiljett ombord på bussen hos Flygbussarna än idag? De har väl haft biljettautomater inomhus och utomhus på alla terminaler på Arlanda samt på Cityterminalen i mer än tio år nu?
Försäljning ombord sker fortfarande, inte bara enkelbiljetter utan ToR, gruppresa m.m
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 juni 2019, 16:37:45 PM
Försäljning ombord sker fortfarande, inte bara enkelbiljetter utan ToR, gruppresa m.m

Där ser man. Lite som att resa tillbaka i tiden då man ser sånt.  ;D

Carl Eric

Enligt Flixbus app (vilket tycks vara den bästa källan till information) är det mycket riktigt Ellénius Buss som ska köra linjen, som heter 690 i Flixbus linjenät. Avgångar xx:20 och xx:50 från Cityterminalen samt xx:00 och xx:30 från Arlanda terminal 5. Tidtabellen är enligt följande:

Från Stockholm:
Cityterminalen xx:20
S:t Eriksplan xx:24
Norra Stationsgatan xx:27
Haga Norra xx:32
Frösunda xx:33
Järva krog xx:35
Arlanda terminal 5 xx:05
Arlanda terminal 4 xx:07
Arlanda terminal 2/3 xx:09

Från Arlanda:
Arlanda terminal 5 xx:00
Arlanda terminal 4 xx:02
Arlanda terminal 2/3 xx:04
Järva krog xx:34
Frösunda xx:35
Haga norra xx:36
Haga södra xx:37
Norra Stationsgatan xx:39
S:t Eriksplan xx:44
Cityterminalen xx:49
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredde

Vilka fordon har Ellenius på sträckan?
Idag har jag sett YBP163 och YDA905, tvåaxlade MB och Setra, med design på sidan för just denna linje.

Fredde

Citat från: Fredde skrivet 25 juni 2019, 17:05:00 PM
Vilka fordon har Ellenius på sträckan?
Idag har jag sett YBP163 och YDA905, tvåaxlade MB och Setra, med design på sidan för just denna linje.

... och på lunchen idag sågs även Setran BHP580 med denna designen.