Helsingborgstrafiken linjenät 1996

Startat av Svemicke, 09 juni 2019, 23:53:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Hej på er! Jag behöver hjälp från er helsingborgare.  Läste om nya Helsingborgsexpressen och hittade samtidigt filmerna på Youtube där man kan åka med på bussarna i Helsingborg, inspelade 2015. En hel del har hänt sedan jag bodde i staden 1995-1997 och det är därför jag skriver. Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig förfriska minnet från den tiden. Främst gäller det området kring Dalhem. Jag minns att det gick två linjer i Dalhem då. En vände i vändslingan vid Vasatorpsvägen och en fortsatte ut i Vasatorpsvägen via Filbornaskolan till något som då hette Rosengården Ö.

Min fråga: Den buss som vände i Dalhem, var kom den ifrån och hur körde den i Dalhem och varför vände den där? Den måste ju ha gjort sin runda genom stan när den kom dit så när den hade vänt i Dalhem; vart var den på väg sen?

Jag vill minnas att det var linje 2 som gick till Rosengården och där övergick den i linje 5 och fortsatte mot stan, men hur kom den dit? Gick den som nuvarande linje 1 förbi ICA Maxi och Annerovägen? Jag vill även minnas att linje 2 var stombussen i Dalhem. Alltså den som gick med tät turlista till skillnad mot den linjen som vände i Dalhem. Den gick väl bara två gånger i timmen?

Jag har även ett svagt minne av att de båda bussarna i Dalhem gick till stan åt olika håll. Alltså att den ena linjen som kom från Vasatorpsvägen mot Dalhem C gick till stan och den andra linjen gick till stan från Dalhem C  mot Vasatorpsvägen, men då borde inte vändslingan i Dalhem ha nyttjats alls. Detta gör mig förvirrad för jag vill minnas att bussar vände i Dalhem.

Linje 1 gick då som nu förbi Rönnowska skolan till Råå. Det var nämligen dit jag åkte om dagarna. Hållplatsen hette då Bredgatan, men vart tog den vägen åt andra hållet? Den gick ju inte till Dalhem.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ML-buss

Det var linje 2 som tänkte Dalhem och vändslingan på Dalhem användes inte under dessa år .
En period gick den till Filbornaskolan Ö. Där den blev Linje 5 . För att sedan förlängas till Rosengården Ö där den också skiftade till Linje 5 .  Och så klart vice versa Linje 5 blev Linje 2.  Gick oftast med 20 min trafik men under vintern gick den i 15 min trafik .  Sommaren vart det snålt med turtätheten då gick den bara var 30 min.
Det fanns en Linje 98 som gick två eller tre turer på morgonen Brohult-Dalhem - Högasten .
Linje 1 denna tid hette. 1A och 1B och gick Västra Berga - A Pålstorp och B Råå .  Vet man sen ändrade Linje 1 till att gå till Raus Södra och Ättekulla .  Då slopades A och B .

Svemicke

Citat från: ML-buss skrivet 10 juni 2019, 21:40:49 PM
Det var linje 2 som tänkte Dalhem och vändslingan på Dalhem användes inte under dessa år .
En period gick den till Filbornaskolan Ö. Där den blev Linje 5 . För att sedan förlängas till Rosengården Ö där den också skiftade till Linje 5 .  Och så klart vice versa Linje 5 blev Linje 2.  Gick oftast med 20 min trafik men under vintern gick den i 15 min trafik .  Sommaren vart det snålt med turtätheten då gick den bara var 30 min.
Det fanns en Linje 98 som gick två eller tre turer på morgonen Brohult-Dalhem - Högasten .
Linje 1 denna tid hette. 1A och 1B och gick Västra Berga - A Pålstorp och B Råå .  Vet man sen ändrade Linje 1 till att gå till Raus Södra och Ättekulla .  Då slopades A och B .

Tack för svar! Nu lossnade mycket ur minnet, men visst fanns det en linje till som gick dagtid genom Dalhem?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ML-buss

Linje 13 var en servicelinje som gick som Ringlinje men den gick vid Drottninghög

Anders K

#4
Kan mejla dig kartan från 1993/94 om du vill? Det var linje 3 från Fredriksdal och Humlegården som jag ser det. I lågtrafik linje 41.

scaniaolsson

Linje 3 Utgick från Brohult (i alla fall M-F) och gick sen Dalhemsvägen och ut Vasatorpsvägen för att sen gå ner genom Fredriksdal och vidare via Stattena mot Centrum.
Vissa kortturer på 3:an vände i vändslinga på Stabsgatan precis invid stora telestationen.

Linje 98 gick med 2 turer och enbart i riktning från Brohult, denna linjen var undertecknad flitig brukare av då jag gick på "Rönnowska" mellan 96-99.
Är uppvuxen i villaområdet mellan Dalhem och Drottninghög och då på den tiden var 98:an det smidigaste valet till skolan då man slapp byten.

Linje 2 som annars var den naturliga bussen därhemma, efter att jag slutat på Rönnowska 1999 så lades nätet om och helt plötsligt bytte linje 1 och 2 sträckning med varandra i stans norra delar.
Så hux flux kom det att bli linje 1 som trafikerade både Dalhem och Rönnowska, men det är en annan historia för då hade undertecknad börjat nyttja linje 506 mot Ängelholm istället !!
Fordonsintresserad elmontör.