Keolis 1567 och 1568 i trafik i Jönköping [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 28 maj 2019, 21:10:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Idag var jag en sväng till Jönköping för att ta lite bilder på de bussar som är på väg bort. Utöver ett antal sådana dök två av de nya ledbussarna upp på linje 3. Här två bilder från Slottsgatan.


Keolis 1567


Keolis 1568

Ebermark

Trevliga bilder!

Inv.numret i destskylten ser ju ännu konstigare ut när det är linjenummer skyltat om man jämför med de bilder som publicerades häromdagen. Stör ju rätt ordentligt där uppe i hörnet. Frågan är vem som är betjänt av att ha numret där uppe? Finns ju redan en gång i fronten dessutom.

Har A6 bytt namn? Eller rättare sagt stavning... Märklig stavning...

Bernt Talbrant

#2
Citat från: Ebermark skrivet 28 maj 2019, 22:06:12 PM
Trevliga bilder!

Inv.numret i destskylten ser ju ännu konstigare ut när det är linjenummer skyltat om man jämför med de bilder som publicerades häromdagen. Stör ju rätt ordentligt där uppe i hörnet. Frågan är vem som är betjänt av att ha numret där uppe? Finns ju redan en gång i fronten dessutom.

Har A6 bytt namn? Eller rättare sagt stavning... Märklig stavning...

Ja A6 bytte stavning till Asecs för en tid sedan. Instämmer i din kommentar...

ML-buss

Ser även att man övergett färgskyltningen på respektive linje .
Eller kommer det programeras om och bli som på MAN bussarna ?
Rött för L1. Gult för L2 och Grönt för L 3

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: ML-buss skrivet 29 maj 2019, 06:38:37 AM
Ser även att man övergett färgskyltningen på respektive linje .
Eller kommer det programeras om och bli som på MAN bussarna ?
Rött för L1. Gult för L2 och Grönt för L 3
Ska skylten kunna visa färg måste den beställas så, går ej att programmera efteråt, vad jag förstår.
Ja, det vore synd om linjefärgerna skulle försvinna, de har hängt med sedan 1996 resp. 2001. (Och bygger delvis på de ursprungliga spårvägsfärgerna.)
Möjligen återkommer de i nästa avtal. JLT har ju berättat att det ska bli elbussar på stomlinjerna. Mercorna får då andra uppgifter, kan det vara därför man inte ville kosta på färg i dem nu?

VincentJkpg

Citat från: Ted S skrivet 29 maj 2019, 17:52:56 PM
Ska skylten kunna visa färg måste den beställas så, går ej att programmera efteråt, vad jag förstår.
Ja, det vore synd om linjefärgerna skulle försvinna, de har hängt med sedan 1996 resp. 2001. (Och bygger delvis på de ursprungliga spårvägsfärgerna.)
Möjligen återkommer de i nästa avtal. JLT har ju berättat att det ska bli elbussar på stomlinjerna. Mercorna får då andra uppgifter, kan det vara därför man inte ville kosta på färg i dem nu?

Det här känns som det mest logiska svaret. Hoppas de tar bort den där korkade numreringen.