Stadsbuss brinner – öppna lågor [Malmö]

Startat av Fredde, 28 maj 2019, 14:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Knut skrivet 29 maj 2019, 23:16:11 PM
du skriver da her ganske så direkte men diesel är inte brandfarlig.
så du sier klart at diesel er brannfarlig, du har i dette innlegget ingen vurdering mot bensin eller noe annet drivstoff
Fel av mej där, diesel är som jag skrev i nästa inlägg inte lika brandfarlig som t.ex. bensin.

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 20:05:30 PM
Låter ju fruktansvärt, stod det inte vad som hänt i tidningen då förutom att dom brunnit och att det var dieselbussar?

Kombination av skitigt motorrum, trasigt spridarrör där bränsle med högt tryck träffar heta motordelar typ turbo ger en brand

bjorn.lovdahl

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 17:45:51 PM
Jag tänker inte spekulera i olycksorsaker konstaterade bara att det återigen var en gasbuss och det får väl anses vara rätt mycket med två utbrunna bussar i stadstrafik på lika många månader.

Och alla andra drivmedel då? Brinner lika mycket sådana, eller kan ske tom fler men så fort det är en gasbuss så ska det förstoras upp trots att gasen sällan har med själva branden att göra,

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2019, 09:06:12 AM
Kombination av skitigt motorrum, trasigt spridarrör där bränsle med högt tryck träffar heta motordelar typ turbo ger en brand
Tack för info

zjbus

Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 30 maj 2019, 11:35:30 AM
Och alla andra drivmedel då? Brinner lika mycket sådana, eller kan ske tom fler men så fort det är en gasbuss så ska det förstoras upp trots att gasen sällan har med själva branden att göra,
Vet inte vad du menar med att alla drivmedel brinner lika mycket men nog är väl brand och explosionsrisken högre i ett gasfordon än i ett traditionellt dieselfordon. 

bjorn.lovdahl

Citat från: zjbus skrivet 30 maj 2019, 14:06:54 PM
Vet inte vad du menar med att alla drivmedel brinner lika mycket men nog är väl brand och explosionsrisken högre i ett gasfordon än i ett traditionellt dieselfordon.

Definitivt inte brandrisken iaf......explosionsrisken vid en bra är väl något större men det finns ju säkerhetssytem för att förhindra att det sker, och enda händelsen med en riktig explosion i Sverige är väl trots allt den i Stockholm i mars...

Nico

Citat från: zjbus skrivet 30 maj 2019, 14:06:54 PM
Vet inte vad du menar med att alla drivmedel brinner lika mycket men nog är väl brand och explosionsrisken högre i ett gasfordon än i ett traditionellt dieselfordon.

Förutsatt att allt skötts enligt rutinerna så är risken för fordonsbrand generellt sett inte större med en gasbuss än med en biodieselbuss eller en elbuss. Vid de flesta fordonsbränder så är det normalt inte heller bränslet i sig som är grundorsaken vid en brand. Däremot kan vätskeformiga bränslen såsom bensin, diesel, etanol (B-bränder) eller gasformiga bränslen som metan, butan, propan (C-bränder) osv. utlösa, bidra och/eller accelerera förloppet.

Man måste även rent generellt skilja mellan olika saker. Bara för att något brinner så är det inte liktydigt med att det obönhörligen måste explodera eller motsvarande. Ett brandförlopp kan bli nog så våldsamt ändå. Sedan ska man även se till olika ämnens flampunkt mm. som även det är en specifik faktor i sammanhanget. Den vanligaste orsaken till fordonsbränder är annars inte så mycket skadegörelse som att det handlar om dåligt fordonsunderhåll (se det Lars-Håkan E skrev). Det kan då medföra t.ex. olika former av läckage, kortslutningar i tillsatskomponenter, överhettning av motorer samt varmgång i hjul, bromsar etc.  vilket allt är kända exempel på brandorsaker.

Tyvärr är det även så att säkerhetsmedvetandet nog kunde vara bättre på flera håll. Länkar till en artikel i Bussmagasinet från 2013-11-05 som rapporterar om en konferens kring ämnet. Slutligen, det mesta är farligt om det hanteras fel eller missköts. Det må sedan vara fordon, stearinljus eller what ever... Det är därför man ska följa regler och rutiner. Är det t.ex. fullt med ingrodd skit i form av oljerester, trassel mm. i motorrummen så är det en klar risk och även en indikation på bristande rutiner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Tack för dessa svar och artikeln från Bussmagasinet. En traditionell klassificering av brandfarliga vätskor som denna från Storstockholms Brandförsvar https://www.storstockholm.brand.se/kunskapsartiklar/vad-ar-brandfarliga-varor/
är ju bara en grundlig fingervisning i det hav av olika bränslen som finns på marknaden i dag men här framgår hur som helst att traditionell diesel tillhör den minst farliga klass tre och gas klass ett.