Stadsbuss brinner – öppna lågor [Malmö]

Startat av Fredde, 28 maj 2019, 14:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 15:32:35 PM
Ja, det har du ju rätt i  :)
Då kan man ju fundera på om gas är lika säkert som traditionell diesel.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 15:38:29 PM
Då kan man ju fundera på om gas är lika säkert som traditionell diesel.

Förra året brann det 3 dieselbussar på 5 månader bara i norra Stockholm. Så med ditt rätt kortsiktiga tankesätt så är diesel farligare.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 15:52:15 PM
Förra året brann det 3 dieselbussar på 5 månader bara i norra Stockholm. Så med ditt rätt kortsiktiga tankesätt så är diesel farligare.
Ojdå, och det var rena dieselbussar, inga hybrider?

buskörare



buskörare


zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 19:51:51 PM
Ingen aning, vet inte mer än som stått i tidningen.
Låter ju fruktansvärt, stod det inte vad som hänt i tidningen då förutom att dom brunnit och att det var dieselbussar?

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 20:05:30 PM
Låter ju fruktansvärt, stod det inte vad som hänt i tidningen då förutom att dom brunnit och att det var dieselbussar?

Tror aldrig jag sett att anledning stått när skadorna är så stora faktiskt. Att det varit motorbränder har ju synts, men vad som orsakat det? Hur vet man ens på en halvt utbrunnen buss vad som orsakat?

Men du kan ju leta själv, googla så hittar du dom.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 20:34:34 PM
Tror aldrig jag sett att anledning stått när skadorna är så stora faktiskt. Att det varit motorbränder har ju synts, men vad som orsakat det? Hur vet man ens på en halvt utbrunnen buss vad som orsakat?
Nej det vet man ju förstås inte, det kan ju varit yttre skadeverkan, pyromandåd etc. men diesel är inte brandfarlig.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 20:42:45 PM
Nej det vet man ju förstås inte, det kan ju varit yttre skadeverkan, pyromandåd etc. men diesel är inte brandfarlig.

Nu vet jag inte om det var dieseln i sig som orsakade branden, troligtvis inte. Lika lite som jag vet om gasen var orsaken till branden i Malmö.
Påstår du att diesel inte brinner?

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 20:47:31 PM
Nu vet jag inte om det var dieseln i sig som orsakade branden, troligtvis inte. Lika lite som jag vet om gasen var orsaken till branden i Malmö.
Påstår du att diesel inte brinner?
Kan ju varit skadegörelse. Det får vi säkert veta tids nog när utredarna är klara med sitt jobb.
Jag påstår att diesel inte är brandfarlig som t.ex. bensin.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 20:53:40 PM
Kan ju varit skadegörelse. Det får vi säkert veta tids nog när utredarna är klara med sitt jobb.
Jag påstår att diesel inte är brandfarlig som t.ex. bensin.

Diesel klassas som brandfarlig vara av räddningstjänsten i alla fall. Så du får nog kontakta dom och berätta att dom har fel. Sen är bensin värre, absolut, men att den inte skulle vara brandfarlig alls har ni olika åsikter om.

https://www.sbff.se/foretag/brandfarliga-och-explosiva-varor/definitioner-av-brandfarliga-varor/

Dessa bussar kördes väl dock på RME, vilket inte är brandfarligt.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 20:58:59 PM
Diesel klassas som brandfarlig vara av räddningstjänsten i alla fall. Så du får nog kontakta dom och berätta att dom har fel. Sen är bensin värre, absolut, men att den inte skulle vara brandfarlig alls har ni olika åsikter om.

https://www.sbff.se/foretag/brandfarliga-och-explosiva-varor/definitioner-av-brandfarliga-varor/

Dessa bussar kördes väl dock på RME, vilket inte är brandfarligt.
Jag har inte påstått att diesel inte är brandfarlig alls, jag skrev att diesel inte är lika brandfarlig som t.ex. bensin, inte som gas heller för den delen.
Här kan du läsa att bensin och gas tillhör den mest riskfyllda klass ett och diesel den minst riskfyllda klass tre: https://www.storstockholm.brand.se/kunskapsartiklar/vad-ar-brandfarliga-varor/

S Svensson

Vi skall nu ta det försiktigt med uppgifter. Vad menas med det som de flesta kallar diesel.
Förr i tiden kallade man eldningsolja klass 1 för diesel. Vintertid blandade man i fotogen för att det som kallas diesel skall flyta och inte stelna.
I Sverige tillverkas något som kallas miljödiesel. Vid några tillfällen har jag sagt att detta inte är diesel. Nåja, man kan ha många namn.
Just det bränsle som användes som brukar benämnas miljödiesel är mycket brandfarligt i jämförelse med eldningsolja/diesel.
Jag vet inte hur brandfarligt det blir om man blandar in RME. De flesta företag kör med detta i dag. Några körde tidigar med något som förkortas HVO.
Jag kan nämna att Swebus tog över trafik i Göteborgsområdet 1997. Året efter tog Buss i Väst AB över trafik. Lysekils Buss (nuv namn) hade en buss Carrus R som i stort sett brann upp. Leija Touring hade två-tre Neoplan. Leja körde Göteborg-Strömstad. Om jag kommer ihåg det så kallades de 1421 och 1422. Först brann den ena och sedan den andra. Den tredje var en orange express som målades om till Strömstadsexpress. Göteborgs Spårvägar köpte bussar begagnade. En av dem brann vid Eketrägatan. Det kunde användas till reservdelar. Kag såg den upplastad på en lastbil vid Delsjömotet. Trafiken  på RV40 har flera gånger haft bussar som brunnit.
Min uppfattning är att den sk miljödieseln (som är krackad) är mycket brandfarlig. Den kan rinna genom packningar och annat.
Just nu finns det försök med bränsleceller. Redan för 25 år sedan diskuterades detta, bla av mig själv. Miljömässigt är vätgas bra. Möjligen kan generatorgas användas om den framställes centralt. Men alla bussar liksom personbilar och lastbilar måste ha ordentliga kopplingar så att inget läcker ut. Nu skall vi inte heller tro att eldrift är toppen. Tyvärr är batterier brandfarliga även de. Har sett några som kört ner nävarna och kommit åt båda polerna. Det var inte bra. Hur gör vi för att undvika bränder i fordon ?

Knut

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 20:42:45 PM
Nej det vet man ju förstås inte, det kan ju varit yttre skadeverkan, pyromandåd etc. men diesel är inte brandfarlig.
du skriver da her ganske så direkte men diesel är inte brandfarlig.
så du sier klart at diesel er brannfarlig, du har i dette innlegget ingen vurdering mot bensin eller noe annet drivstoff
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge