Stadsbuss brinner – öppna lågor [Malmö]

Startat av Fredde, 28 maj 2019, 14:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

En linjebuss står i full brand i Malmö.
– Det ska vara en linjebuss, säger Filip Annas, presstalesperson hos polisen i Region syd.
Enligt räddningstjänsten har en närliggande förskola utrymts på grund av branden.
Inga personskador har konstaterats i samband med den våldsamma branden.


Tycker det ser ut som en Volvo-led...

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-larm-om-brand-i-buss

Jan

I branschen 37 år



Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Nico

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 15:02:47 PM
En gasbuss igen

Tja, igen och igen. Bara för att bussen råkar vara gasdriven så behöver inte denna olycka ha så mycket gemensamt med händelsen i Stockholm i mars.

Tyvärr händer det sedan att bussar brinner och förloppen är ganska hastiga. För drygt en vecka sedan brann t.ex. en biodielselbuss i Järfälla.

I samtliga fall får man som vanligt avvakta vad olycksutredningarna kommer fram till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2019, 16:57:16 PM
Tja, igen och igen. Bara för att bussen råkar vara gasdriven så behöver inte denna olycka ha så mycket gemensamt med händelsen i Stockholm i mars.

Tyvärr händer det sedan att bussar brinner och förloppen är ganska hastiga. För drygt en vecka sedan brann t.ex. en biodielselbuss i Järfälla.

I samtliga fall får man som vanligt avvakta vad olycksutredningarna kommer fram till.
Jag tänker inte spekulera i olycksorsaker konstaterade bara att det återigen var en gasbuss och det får väl anses vara rätt mycket med två utbrunna bussar i stadstrafik på lika många månader.

bjorn.lovdahl

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 17:45:51 PM
Jag tänker inte spekulera i olycksorsaker konstaterade bara att det återigen var en gasbuss och det får väl anses vara rätt mycket med två utbrunna bussar i stadstrafik på lika många månader.

2 månader?



zjbus

Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 29 maj 2019, 11:45:06 AM
Dock var det närmare 3 mån än 2
Oväsentligt om det var 2 eller närmare 3 månader mellan gasbussbränderna i Stockholm och Malmö, konsekvenserna kan bli förödande och sannolikt är riskerna högre med lättantändlig gas och dess explosionsrisk än med diesel.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 14:46:48 PM
Oväsentligt om det var 2 eller närmare 3 månader mellan gasbussbränderna i Stockholm och Malmö, konsekvenserna kan bli förödande och sannolikt är riskerna högre med lättantändlig gas och dess explosionsrisk än med diesel.

Nu är det väl bara en gasbuss som exploderat. Bussen i Malmö, var det klart att det var gasen som startade branden? För vad jag förstått så reagerade gastankarna precis som dom skulle, dvs löste ut säkerhetsventilen som sprutar ut gasen åt sidan.

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 15:07:34 PM
Nu är det väl bara en gasbuss som exploderat. Bussen i Malmö, var det klart att det var gasen som startade branden? För vad jag förstått så reagerade gastankarna precis som dom skulle, dvs löste ut säkerhetsventilen som sprutar ut gasen åt sidan.
Spekulerar inte i olycksorsaker konstaterar att två gasbussar har brunnit inom loppet av c:a 2 månader

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 29 maj 2019, 15:19:32 PM
Spekulerar inte i olycksorsaker konstaterar att två gasbussar har brunnit inom loppet av c:a 2 månader

Ja, det har du ju rätt i  :)