Nybodaflex på uppdrag (Keolis) - 27 maj 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 28 maj 2019, 12:20:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Citat från: homer skrivet 28 maj 2019, 19:05:52 PM
flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig
När Transdev börjar köra om ungefär en månad ska hela vagnparken ha färdskrivare även där så då blir det två områden hos SL :)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

zjbus

Citat från: homer skrivet 28 maj 2019, 19:05:52 PM
flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig
Tack för info, det var för mej en nyhet.

Filip S

Citat från: homer skrivet 28 maj 2019, 19:05:52 PM
flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig

Även Södertörn har färdskrivare i alla bussar har jag för mig  :)

Nico

Det är väl bara Keolis som i större utsträckning plockat bort färdskrivare från de bussar de använder i SL-trafiken. I vardagligt bruk är de ju ganska onödiga (finns ju inte så många linjer som överstiger 50 km) på rena linjevagnar, men finns de monterade så ska de ju i så fall ändå ses till. Antar att det kan vara en orsak till att man i vissa lägen då därför valt att inte ha några färdskrivare. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2019, 22:46:50 PM
Det är väl bara Keolis som i större utsträckning plockat bort färdskrivare från de bussar de använder i SL-trafiken. I vardagligt bruk är de ju ganska onödiga (finns ju inte så många linjer som överstiger 50 km) på rena linjevagnar, men finns de monterade så ska de ju i så fall ändå ses till. Antar att det kan vara en orsak till att man i vissa lägen då därför valt att inte ha några färdskrivare.

Samma med Arriva norrort, vi har bara några stycken med färdskrivare.

Fredrik Gelin

En stor anledning till att färdskrivare tas bort från bussarna i SL-trafiken är som sagt att de med några undantag inte behövs.
Finns det färdskrivare monterad måste den besiktigas och underhållas vilket inte är alldeles enkelt och billigt om man inte har kompetens för detta inom företaget.
Ju färre färdskrivare man har, desto enklare och mindre kostsamt blir det att hantera dessa.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Oskar A

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 06:07:00 AM
Samma med Arriva norrort, vi har bara några stycken med färdskrivare.

Nattbusslinje 593 mellan Uppsala och Stockholm är ju en sådan linje där färdskrivare behövs och det är inte alltför många olika individer man brukar se på den linjen. Har fått för mig att Märsta och Råsta delar på linjen men häromnatten såg jag VDL:en 8702 och den hör väl hemma i Norrort?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Buzzlover

Citat från: Oskar A skrivet 29 maj 2019, 11:34:40 AM
Nattbusslinje 593 mellan Uppsala och Stockholm är ju en sådan linje där färdskrivare behövs och det är inte alltför många olika individer man brukar se på den linjen. Har fått för mig att Märsta och Råsta delar på linjen men häromnatten såg jag VDL:en 8702 och den hör väl hemma i Norrort?
8702 har f.ö Färdskrivare men nej, det måste varit yttersta nödfall, extremt synd att du inte fick detta på bild.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Oskar A skrivet 29 maj 2019, 11:34:40 AM
Nattbusslinje 593 mellan Uppsala och Stockholm är ju en sådan linje där färdskrivare behövs och det är inte alltför många olika individer man brukar se på den linjen. Har fått för mig att Märsta och Råsta delar på linjen men häromnatten såg jag VDL:en 8702 och den hör väl hemma i Norrort?

Ljusteröbuss. Utlånad till Råsta den natten pga vagnbrist tydligen.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 06:07:00 AM
Samma med Arriva norrort, vi har bara några stycken med färdskrivare.

Hej,

Är det VDL:erna 8701-8705(?) som brukar vara stationerade på Ljusterö som har färdskrivare?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 maj 2019, 13:02:22 PM
Hej,

Är det VDL:erna 8701-8705(?) som brukar vara stationerade på Ljusterö som har färdskrivare?

Och några till, Täby kör också ljusteröturer och det måste finnas reserver förstås. Vet dock inte vilka som har det. Kan säkert kolla om det är av intresse.

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 13:23:45 PM
Och några till, Täby kör också ljusteröturer och det måste finnas reserver förstås. Vet dock inte vilka som har det. Kan säkert kolla om det är av intresse.

Tack! Nej, du behöver inte kolla upp extra. Tack ändå. Jag var mest intresserad av om det handlade om just Ljisteröbussarna. Då är det alltså endast ett begränsat gäng bussar som får trafikera Ljusterölinjen. Det är därför man i princip bara ser VDL:er, de som verkar ha färdskrivare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 maj 2019, 15:17:46 PM
Tack! Nej, du behöver inte kolla upp extra. Tack ändå. Jag var mest intresserad av om det handlade om just Ljisteröbussarna. Då är det alltså endast ett begränsat gäng bussar som får trafikera Ljusterölinjen. Det är därför man i princip bara ser VDL:er, de som verkar ha färdskrivare.

Ja, man valde nog boggi rakt av eftersom ledbussarna har en förmåga att fastna där ute vintertid  ;D

Oskar A

Citat från: Buzzlover skrivet 29 maj 2019, 12:36:03 PM
8702 har f.ö Färdskrivare men nej, det måste varit yttersta nödfall, extremt synd att du inte fick detta på bild.

Tyvärr ingen bild som sagt.

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 12:55:59 PM
Ljusteröbuss. Utlånad till Råsta den natten pga vagnbrist tydligen.

Tack, då fick det sin "naturliga" förklaring.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Mikael T Nilsson

Citat från: buskörare skrivet 29 maj 2019, 16:00:13 PM
Ja, man valde nog boggi rakt av eftersom ledbussarna har en förmåga att fastna där ute vintertid  ;D

Tack! Det förklarar saken. Ledvagnar var vanligare på ön förr då det inte var lika vanligt med pushervarianten och aktermotor.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.