Nybodaflex på uppdrag (Keolis) - 27 maj 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 28 maj 2019, 12:20:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I går dök Nybodaflexen 4729 upp på linje 160. Det går inte att missa att det är en flexbuss, både märkning på karossen och en skylt i framrutan.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 maj 2019, 12:20:55 PM


I går dök Nybodaflexen 4729 upp på linje 160. Det går inte att missa att det är en flexbuss, både märkning på karossen och en skylt i framrutan.  :)
Transportstyrelsen uppger 1 brukare på denna buss nämligen Keolis från 2006-06-26 och SBH uppger 2: Busslink från 2006-06-26 och Keolis från 2010-10-25  www.svenskbusshistoria.se/go?id=1783, motsägelsefullt, visst men ingen antydan om att det är en flexbuss, ska då en enkel fönsterskylt få mej att förstå att Flexbuss har tagit över ägandet av denna 13 år gamla buss i sin vanliga röda lackering och SL emblemet i fronten?
Mvh zjbus

Micke A

Nu får du nog lära dig lite mer om vissa saker.
Busslink = Keolis
flexbuss= betyder att bussen kan gå på olika linjer, inte att den är såld till något bolag som heter Flexbuss

zjbus

Citat från: Micke A skrivet 28 maj 2019, 14:06:23 PM
Nu får du nog lära dig lite mer om vissa saker.
Busslink = Keolis
flexbuss= betyder att bussen kan gå på olika linjer, inte att den är såld till något bolag som heter Flexbuss
Om nu Busslink och Keolis är samma sak  vad var det då för förändringar i ägarförhållandena 2010-10-25?
Bra så har jag lärt mej det så du menar att det är ett allmänt känt begrepp hos folk i Stockholmstrafiken?
Alla bussar kan väl förresten gå på olika linjer oavsett extraskylt i fönstret, linjen skyltas normalt i destinationsskylten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 14:15:16 PM
Om nu Busslink och Keolis är samma sak  vad var det då för förändringar i ägarförhållandena 2010-10-25?
Det var ett namnbyte i oktober 2010. Eftersom organisationsnumret inte ändrades har detta inte tagits med i Transportstyrelsens fordonsregister.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2019, 14:28:02 PM
Det var ett namnbyte i oktober 2010. Eftersom organisationsnumret inte ändrades har detta inte tagits med i Transportstyrelsens fordonsregister.
Tack för info, vad innebär begreppet flexbuss, alla bussar kan väl gå på alla linjer oavsett den benämningen?

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 14:42:51 PM
Tack för info, vad innebär begreppet flexbuss, alla bussar kan väl gå på alla linjer oavsett den benämningen?

Flexbus är en buss som inte tursätts, utan mer eller mindre väntar på att få täcka en tur som riskerar behöva ställas in.

Nico

Även då att förarna brukar ha lite mer utbildning och kan linjer även i andra trafikområden.

Det har t.ex. tidigare hänt (när man satt på trafikledningen) att man kunde ta en Cityflex och skicka iväg att påbörja en tur på en Haninge-linje. Under tiden kanske man fick en brist på en 47:a vid Tomteboda som man då istället täckte med en av Råsta-flexarna osv.

Vet sedan inte hur det är numer, men tidigare hade Keolis flexar även lite reservdelar och kunde hjälpa till med att byta t.ex. en blinkers eller strålkastarlampa. I vissa fall hade de även med NATO-kabel för att kunna starta en strömlös vagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2019, 16:07:48 PM
Flexbus är en buss som inte tursätts, utan mer eller mindre väntar på att få täcka en tur som riskerar behöva ställas in.
Ok, tack för din info. En extrabuss som finns till hands om behov uppstår alltså.
Är väl i.o.f. ointressant för resenärer om de åker med en sådan eller en ordinarie.

zjbus

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2019, 16:50:24 PM
Även då att förarna brukar ha lite mer utbildning och kan linjer även i andra trafikområden.

Det har t.ex. tidigare hänt (när man satt på trafikledningen) att man kunde ta en Cityflex och skicka iväg att påbörja en tur på en Haninge-linje. Under tiden kanske man fick en brist på en 47:a vid Tomteboda som man då istället täckte med en av Råsta-flexarna osv.

Vet sedan inte hur det är numer, men tidigare hade Keolis flexar även lite reservdelar och kunde hjälpa till med att byta t.ex. en blinkers eller strålkastarlampa. I vissa fall hade de även med NATO-kabel för att kunna starta en strömlös vagn.
Tack för info, jag förstår, förare som är betydligt mer flexibla med ett bredare kunnande men det behöver väl inte allmänheten informeras om.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 17:37:21 PM
Tack för info, jag förstår, förare som är betydligt mer flexibla med ett bredare kunnande men det behöver väl inte allmänheten informeras om.

Vanligtvis brukar flexbussar som mest ha ett litet "f" efter inventarienumret. "4729f" borde det stå detta fall. Skylten i rutan är lite väl stor och tydlig, och det arrangemanget har jag inte sett tidigare. Att skylta detta för resenärerna är egentligen lite onödigt, ja.

Nico

Det lilla kursiva f:et finns vid inv.nr på sidan, men verkar saknas fram. Kan vara därför skylten tillfälligt finns med. Det kursiva f:et och infon om att det är en flexvagn är ju mest en information till trafikpersonalen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2019, 18:02:50 PM
Skylten i rutan är lite väl stor och tydlig, och det arrangemanget har jag inte sett tidigare. Att skylta detta för resenärerna är egentligen lite onödigt, ja.
Då har vi samma uppfattning om detta överflödiga arrangemang.

zjbus

Citat från: Nico skrivet 28 maj 2019, 18:24:53 PM
Det lilla kursiva f:et finns vid inv.nr på sidan, men verkar saknas fram. Kan vara därför skylten tillfälligt finns med. Det kursiva f:et och infon om att det är en flexvagn är ju mest en information till trafikpersonalen.
Det verkar ju inte så bra arrangerat, det innebär ju att man låser bussen i fråga för just flexkörningar.

homer

Citat från: zjbus skrivet 28 maj 2019, 18:56:45 PM
Det verkar ju inte så bra arrangerat, det innebär ju att man låser bussen i fråga för just flexkörningar.

flexbussar har färdskrivare och kan därför ändå inte blandas med övriga vagnparken. i Stockholms län är de väl numera enbart Norrtälje som har färdskrivare på samtliga vagnar kan jag tänka mig